گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاروش ویژه نیروی هوایی آمریکا برای جابجایی بیماران کرونایی!

روش ویژه نیروی هوایی آمریکا برای جابجایی بیماران کرونایی!

روش ویژه نیروی هوایی آمریکا برای جابجایی بیماران کرونایی!

مجله تصویری سلاح- نیروی هوایی آمریکا به تازگی در اقدامی جالب به منظور جا به جایی بیماران مبتلا به کووید- 19 از کانکس های ترابری دریایی با امکانات ویژه استفاده کرده است. این کانکس ها به گونه ای طراحی شده اند که بدون آلوده ساختن خدمه امکان حمل و نقل را مهیا می کنند. هر کدام از محفظه های ساخته شده می توانند تا 8 بیمار را انتقال دهند. مهم ترین علتی که متخصصین نیروی هوایی را به آزمایش چنین ایده ای تشویق کرد، چیزی نبود جز سرایت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به خدمه پرواز طی جا به جایی بیماران از طریق خطوط هوایی.

 

 

کانکس های ترابری نیروی هوایی مخصوص بیماران کووید- 19

کانکس های نیروی هوایی آمریکا نه تنها قابلیت حمل و نقل بیماران با وضعیت عمومی نسبتا مساعد را دارند بلکه می توانند با استفاده از تخت های تعبیه شده بیماران نیازمند امکانات بستری را هم جا به جا کنند. پس از جای گیری تمام بیماران، کانکس به قسمت پشتی هواپیماهای ترابری سنگین اضافه می شود. در این مجموعه از طریق نوعی سیستم پیشرفته تصفیه هوا، انتقال ویروس به بخش اصلی حامل و آلوده سازی خدمه هواپیما به کلی منتفی خواهد شد.

این نوآوری تحت عنوان “کانکس های تحت فشار منفی” یا به اختصار NPC شناخته می شود و با الهام از سیستم استاندارد کانکس های ترابری منحصر به حمل کالا در سراسر دنیا توسعه یافته است. محفظه های مذکور ظرفیت کافی برای جای دهی 28 مسافر و یا 23 بیمار سرپایی روی صندلی های ایمنی اصلاح شده را در اختیار دارند که هر یک مجهز به کمربندهای محافظتی ویژه هستند. علاوه بر این امکان جا به جایی 8 بیمار بستری بر تخت را نیز وجود خواهد داشت. یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم NPC، اتاقی مخصوص خواهد بود که پرسنل پزشکی شامل دکتر، پرستار و خدمه می توانند بدون احتمال آلودگی از طریق آن رفت و آمد کنند و به نیازهای بیماران پاسخ دهند.

 

 

به دنبال اتمام روند آماده سازی و قرار گیری بیماران در جایگاه های خاص خود، NPC ها با استفاده از هواپیماهای باربری لاکهید C-5 گالکسی و یا بوئینگ C-17 گلوبمستر 3 حمل می شوند. البته گفتنی است که پرنده های ترابری بزرگ و مجهز به موتور جت می توانند به صورت همزمان دو کانکس NPC را پذیرا شوند و آن را به همراه خود جا به جا کنند.

تصویری از لاکهید C-5 گالکسی

 

تصویری از بوئینگ C-17 گلوبمستر 3

 

در کانکس های مذکور با استفاده از یک سیستم فشار منفی ویژه، خدمه هواپیما و همینطور پرسنل تیم پزشکی از ابتلا به ویروس در امان باقی می مانند. در شرایط عادی، هوای آلوده محیط استقرار بیماران مبتلا به کووید- 19 ممکن است از فضای مورد نظر نشت کند و باعث ایجاد مخاطرات جدی برای خدمه پرواز شود. این در حالی است که سیستم های فشار منفی به صورت مداوم با مکش هوا از خارج کار می کنند و پیش از عبور هوای موجود از فیلترهای مخصوص، هیچ انتقالی به محیط بیرون انجام نمی گیرد. نیروی هوایی آمریکا پس از افزایش وخامت شرایط جهانی و نیاز به انتقال ایمن افراد آلوده، به فکر طراحی و تولید چنین مجموعه ای افتاد.

در ابتدا این سیستم ترابری جداسازی تنها با ظرفیت جا به جایی 2 تا 4 بیمار به صورت همزمان ساخته شده بود. اما مقامات نیروی هوایی تصمیم گرفتند که به هر نحوی شده است این ظرفیت را افزایش دهند. به گفته وزارت نیروی هوایی، این ایده از یک طرح بسیار ساده تا آمادگی کامل جهت استفاده 88 روز به طول انجامیده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد