گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیAG600؛ کشتی پرنده چینی!

AG600؛ کشتی پرنده چینی!

AG600؛ کشتی پرنده چینی!

مجله تصویری سلاح- هواگرد آب نشینAG600  محصولی است که توسط شرکت صنعت هوانوردی چین (شرکت هواپیمایی و دفاعی دولتی چین و به اختصار AVIC) تولید شده و توانسته نخستین پرواز آزمایشی خود از سطح آب را با موفقیت به سرانجام برساند. این هواپیما جدیدترین و همچنین یکی از بزرگترین هواگردهای آب نشین دنیا محسوب می شود و قابلیت برخاست از سطح آب، علاوه بر فرود را در اختیار دارد. AG600 که Kunlong نیز نامیده می شود، به عنوان هواپیمای آتش نشان و بازیابی و نجات مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما بدون شک کاربردهای نظامی منحصر به فرد هم خواهد داشت.

جزئیات هواگرد آب نشینAG600 

 AG600 یک هواپیمای آبی خاکی غول پیکر است که با تجهیز به چهار موتور توربوپراپ WJ-6 از جمله بزرگترین قایق های پرنده به شمار می رود. طبق گزارشات به دست آمده بیشینه وزن برخاست این محصول 53.5 تن برآورد شده است. با وجود آن که رسانه های دولتی چین اشاره ای به این مسئله نکرده اند، هواگرد آب نشینAG600  با کاربردهای نظامی ویژه ای همراه خواهد شد. مقامات چینی معتقد هستند که این قایق پرنده برای خدمت رسانی به پایگاه های نظامی در جزایر دریای جنوبی چین و همینطور نجات جان خلبانان هواپیماهای سرنگون شده در شرایط جنگی بسیار مفید خواهد بود.

 

 

با توجه به گزارشی از شین‌هوآ، AG600 اولین پرواز از سطح آب را در تاریخ 26 ام ژوئیه انجام داده و این عملیات تقریبا 31 دقیقه طول کشیده است. گفتنی است این هواگرد آب نشین که بخش بسیار مهمی از پیشرفت های نظامی چین در امر حمل و نقل هوایی به شمار می رود، نخستین بار در سال 2017 به دنیا معرفی شد.

همچنین گفته می شود که محصول مذکور بزرگترین هواگرد آب نشین جهان است و اندازه ای مشابه یک بوئینگ 737 دارد. از نظر ابعاد AG600 معادل 36.9 متر طول داشته و عرض بال آن به 38.8 متر می رسد. لازم به ذکر است که چنین هواپیمای متمایزی قادر به جا به جایی حداکثر 50 مسافر تا مسافت 4500 کیلومتری خواهد بود. هرچند مشخصات این قایق پرنده برای بسیاری از کاربردهای نظامی مطلوب است، اما رسانه های دولتی چین سعی می کنند تا جای امکان به چنین مواردی اشاره نکنند. به عنوان نمونه تاکنون چندین بار به نقش آتش نشانی Kunlong اشاره شده و ادعا می شود که هواپیما می تواند در مدت محدود 20 ثانیه، 12 تن آب جمع آوری کند.

با وجود تمامی این اخبار، متخصصین سیاسی و نظامی اطمینان دارند که AG600 نهایتا به دست ارتش آزادی‌بخش خلق خواهد افتاد. این محصول اهمیت زیادی برای ارتش چین دارد. تنها کافیست یک هواپیمای آب نشین با ویژگی های نسبتا قوی را تصور کنید که توانایی ایجاد خطوط ارتباطی موثر میان پایگاه های نظامی دور افتاده در جزایر دریایی جنوبی چین را خواهد داشت. از طرفی دیگر توانایی برخاست از و فرود بر سطح آب می تواند ارتش آزادی بخش خلق را قادر به تامین نظامی مناطق استراتژیک مانند تپه دریایی Mischief کند.

از جمله دیگر وظایف نظامی محتمل برای AG600 می توان به نجات خلبانان بر فراز دریا، اسکورت کاروان، شناسایی و جنگ ضد زیردریایی اشاره کرد.

 

 

در حالت پایه هواپیمای آب نشین نام برده غیر مسلح است اما در صورت استفاده برای مقاصد نظامی می تواند به تعداد محدودی از سنسورها و تسلیحات ضروری مجهز شود. برای مثال در نقش جنگ ضد زیردریایی امکان محاسبه عمق استقرار زیردریایی دشمن و به دنبال آن شلیک موشک یا پرتاب مین های دریایی (با قابلیت اتصال به بدنه کشتی یا زیردریایی) به منظور تکمیل عملیات منهدم سازی وجود خواهد داشت.

هواپیماهای آب نشین نظامی در زمان جنگ جهانی دوم به طور گسترده توسط همه قدرت های اصلی مورد استفاده قرار گرفتند اما به تدریج و طی جنگ سرد به فراموشی سپرده شدند.

 

 پیش از اینAG600  را با نام دیگری یعنی TA-600 می شناختند و قبل تر از آن نیز اژدها 600. پس از گذشت یک بازه زمانی 5 ساله از مراحل توسعه اولیه، هواپیمای آب نشین مورد نظر در اوت سال 2014 آماده تولید شد و قرار بود نخستین پرواز خود را در سال 2015 به سرانجام برساند. با این حال روند سرهم سازی تا اکتبر 2015 به طول انجامید و اولین پروتوتایپ در تاریخ 23 ژوئیه سال 2016 به نمایش درآمد.

پرواز آزمایشی اول هم به 24 دسامبر سال 2017 موکول شد. به نظر می رسد که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، ارسال محصول تکمیل شده از سال 2022 آغاز شود. همچنین قرار است انواع دیگری از این هواپیما برای نظارت دریایی، اکتشاف منابع و ترابری مسافر و بار توسعه یابد. AG600 یکی از سه پروژه هوایی بزرگ تصویب شده توسط دولت چین محسوب می شود.

مشخصات هواگرد آب نشینAG600 

– محل تولید: چین

– گروه طراحی: AVIC

– وضعیت: تحت عملیات توسعه

– ظرفیت: 50 نفر و یا 12 تن آب

– طول: 36.9 متر

– عرض بال: 38.8 متر

– ارتفاع: 12.1 متر

– بیشینه وزن برخاست: 53500 کیلوگرم

– موتور هواگرد: 4 موتور توربوپراپ WJ-6

– پروانه ها: 6 تیغه

– حداکثر سرعت: 560 کیلومتر بر ساعت

– برد: 4500 کیلومتر

– مقاومت: 12 ساعت

– سقف پرواز: 6000 متر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد