گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هانگرانی برای وضعیت کشتی غرق شده جنگ جهانی دوم پس از انفجار بیروت!

نگرانی برای وضعیت کشتی غرق شده جنگ جهانی دوم پس از انفجار بیروت!

نگرانی برای وضعیت کشتی غرق شده جنگ جهانی دوم پس از انفجار بیروت!

مجله تصویری سلاح- اس اس ریچارد مونتگومری کشتی آمریکایی در سال 1944 در حالی غرق شد که حجم بالایی از مهمات را به همراه خود جا به جا می کرد. این کشتی هنوز هم بیش از 1000 تن مهمات را در خود جای داده است که در صورت انفجار آنها، باید انتظار حادثه ای مشابه بیروت را داشت و خرابی فراوانی به بار خواهد آمد. در واقع محموله انفجاری مذکور به اندازه ای حساس است که حتی یک عملیات کوچک به منظور ایمن سازی کشتی هم می تواند منجر به مخاطرات جدی شود!

درباره اس اس ریچارد مونتگومری 

در اوت سال 1944، این کشتی که مسئول حمل و نقل تدارکات به سمت اروپا بود به صورت اتفاقی و پس از پیاده‌سازی در نرماندی (اولین عملیات در جبهه نرماندی در جنگ جهانی دوم) در دهانه رودخانه تیمز جنوب انگلستان غرق شد. با توجه به وزن مهمات منفجر شونده این کشتی متعلق به جنگ جهانی دوم، مقامات در تلاش هستند تا به روشی مناسب برای عملیات ایمن سازی که خود هم ایمن باشد، بیابند!

 

 

اس اس ریچارد مونتگومری یکی از 2711 کشتی لیبرتی (یک کلاس مخصوص از کشتی های باربری آمریکایی) بود که طی جنگ جهانی دوم در کارخانه های کشتی سازی آمریکایی ساخته شد. از آن جایی که ساخت و ساز کشتی های لیبرتی آسان بود و می توانستند بیش از 10000 تن محموله را انتقال دهند، به سرعت تبدیل به بخش مهمی از ستون فقرات جنگ علیه نیروهای محور شدند. آنها به طور مداوم به نیازهای نیروهای شوروی، انگلیس و آمریکا در نقاط مختلف جهان پاسخ می دادند.

پیش از وقوع حادثه غرق شدن، اس اس ریچارد مونتگومری در انتظار کاروانی بود که به سمت فرانسه حرکت می کرد و به همین دلیل در دهانه رودخانه تیمز موضع گرفته بود. این کشتی با 6000 تن تجهیزات و مهمات در انتظار ارتش آمریکا در فرانسه بود به طور ناگهانی محاصره شد. با وجود آن که متصدی بارگیری پیش از فرو رفتن کشتی به داخل آب موفق به خارج سازی 4500 تن محموله از آن شد، اما همچنان 1500 تن دیگر باقی ماند.

 

 

کشتی مورد نظر طی 76 سال گذشته تقریبا به صورت دست نخورده وضعیت خود را حفظ کرده است. هرچند که این ایستایی توسط منابع مختلف پایدار تلقی شده است، اما متخصصین هشدار می دهند که تلاش برای مداخله در وضعیت آن می تواند به انفجاری بزرگ همانند آنچه که اخیرا بیروت را درگیر خود ساخت منتهی شود. 1500 تن مهمات به جای مانده چنین قابلیتی را در اختیار خواهند داشت. به نظر می رسد که قرار گیری دکل کشتی بالاتر از سطح آب به مرور فرسایش مجموعه را افزایش دهد و با جزئی ترین فشار خارجی مهمات را تبدیل به یک بمب ساعتی بزرگ کند. در نتیجه تلاش برای کوتاه کردن دکل و تخفیف فشار کلی راه به جایی نخواهد برد.

طبق گزارشی از شرکت رسانه ای و مجله آمریکایی فوربز با وجود آن که اس اس ریچارد مونتگومری بیش از 1.6 کیلومتر از ساحل فاصله دارد، در صورت انفجار یک مینی سونامی با 1.2 تا 4.8 متر ارتفاع ایجاد خواهد شد که تا کیلومترها آنطرف تر تاثیرات مخربی ایجاد خواهد کرد.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد