گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاناوشکن نیروی دریایی آمریکا و رکورد ماموریت 208 روز!

ناوشکن نیروی دریایی آمریکا و رکورد ماموریت 208 روز!

ناوشکن نیروی دریایی آمریکا و رکورد ماموریت 208 روز!

مجله تصویری سلاح- ناوشکن موشک انداز یو اس‌ اس استوت به تازگی رکورد حضور 208 روزه خود روی سطح دریا را به پایان رسانده است. نیروی دریایی آمریکا می گوید به ناچار این ناوشکن را به دلیل پاندمی جهانی کروناویروس در وضعیت مذکور نگه داشته بود. هرچند که چنین رکوردی در نوع خود منحصر به فرد محسوب می شود، اما کارشناسان نظر دیگری دارند و اشاره می کنند: در صورت استقرار تعداد کافی از کشتی های نظامی نیروی دریایی دیگر نیازی به استفاده از یو اس اس استوت و ماموریتی اینچنین طولانی نبود!

یو اس اس استوت نوعی ناوشکن آمریکایی است که توانایی پرتاب موشک های هدایت شونده را در اختیار دارد. این ناوشکن برای اولین بار در تاریخ 13 اوت سال 1994 به خدمت رسمی گرفته شد و امروزه عضوی از دسته 26 ام ناوشکن های آمریکا به شمار می رود. یو اس اس استوت که رکورد دار بیشترین تعداد روزهای حضور مداوم در سطح دریا است، به مدت حدودا هفت ماه در خاورمیانه استقرار داشته است.

این ناوشکن در اصل عبور و مرور کشتی های تجاری از تنگه هرمز ایران را زیر نظر گرفته بود. علاوه بر این افسر ارشد نیروی دریایی اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به نگه داشتن این کشتی بر سطح دریا بوده است! با این حال متخصصین نظامی معتقد هستند که اجبار ملوانان به تحمل گشت زنی های بسیار طولانی، نشانگر موضوعی به مراتب جدی تر و با ابعاد گسترده است: کمبود عمده در کشتی های جنگی نیروی دریایی آمریکا!

 

 

ناوشکن موشک انداز مورد بحث از تاریخ 28 سپتامبر در منطقه عملیاتی ناوگان 5ام نیروی دریایی آمریکا مستقر شده است. نواحی تحت پوشش این ناوگان شامل خلیج فارس، دریای عمان، دریای عرب، خلیج عدن و دریای سرخ به شمار می رود. گروه نام برده اوایل امسال خاورمیانه را ترک کرد اما ناوشکن استوت همچنان حضور خود را حفظ کرده است. از 208 روز سپری شده روی سطح دریا، استوت 139 روز را به عنوان بخشی از یک گروه ویژه که ماموریت آن بررسی کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز بوده است فعالیت داشت.

به گزارش نیروی دریایی آمریکا، استوت تاکنون بیش از 550 کشتی را حین گذر از نقاط بازرسی حساس و مهم تحت نظر قرار داده و همچنین 1500 تماس آگاهی رسانی دریایی را هم به واحد حمل و نقل تجاری منتقل کرده است.

یو اس اس استوت علاوه بر گشت زنی در تنگه باب المندب و تنگه هرمز تحت رهبری واحد ویژه نیروی دریایی، به اجرای تمرینات مرتبط با حملات دوزیست نیز کمک می کرد. با وجود آن که قابلیت این ناوشکن برای حضور طولانی مدت و پیوسته روی سطح آب ستودنی است، اما در واقعیت چنین استقراری منجر به وارد آمدن فشار بیش از حد بر ملوانان استوت و همچنین خانواده های دور از آنها می شود.

مجموعه این عوامل باعث شده است که استقرار کشتی های جنگی نیروی دریایی به ندرت بیش از 6 ماه طول بکشد. از طرفی دیگر معمولا در ماموریت های طولانی مدت به ملوانان، نیروهای نظامی و خدمه کشتی ها اجازه داده می شود تا گاهی اوقات آزادانه در جزایر اطراف و محیط های ساحلی به گشت و گذار بپردازند.

متخصصین نظامی می گویند: در حالی که فقدان آزادی ساحلی در دوران همه گیری جهانی کروناویروس قابل درک است، نگه داشتن افراد به مدت 208 روز آن هم بدون هیچ گونه وقفه ای در دریا اصلا توجیه پذیر نخواهد بود. تنها توضیح منطقی برای این بازه زمانی غیر معمول این است که کشتی دیگری برای قرار گیری به جای یو اس اس استوت وجود نداشته است!

البته رکورد استوت تنها نمونه از عدم موجودی کافی کشتی های نظامی نیروی دریایی آمریکا برای اجرای ماموریت های از پیش تعیین شده نیست. امروزه کشتی های نظامی گران قیمت، هزینه های اضافی و تاخیر در روند تولید به دلایل مختلف علل اصلی کمبودهای مشابه هستند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد