گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبینسل جدید عینک های نظامی پیشرفته در ارتش آمریکا معرفی می شود

نسل جدید عینک های نظامی پیشرفته در ارتش آمریکا معرفی می شود

نسل جدید عینک های نظامی پیشرفته در ارتش آمریکا معرفی می شود

مجله تصویری سلاح- ارتش آمریکا به تازگی از یک تکنولوژی جدید تحت عنوان عینک های سیستم یکپارچه تقویت بصری (به اختصار IVAS) رونمایی کرده است که می توانند سیگنال های دریافتی از دوربین های نظامی نصب شده در قسمت خارجی وسایل نقلیه جنگی را تجزیه و تحلیل کنند. این دستاورد به سربازان مستقر در خودروهای جنگی پیاده نظام و همچنین نیروهای فعال در میدان نبرد کمک خواهد کرد که در هر لحظه قادر به اعلام دقیق موقعیت مکانی خود باشند و بتوانند دشمن را از پس هر دیواری زیر نظر بگیرند.

طبق اطلاعات به دست آمده ارتش تصمیم به خریداری 40000 ست IVAS گرفته است تا از این طریق موفق به تجهیز سربازان خود در نقاط مختلف دنیا شود.

 

 

 در مورد عینک های جدید IVAS 

به نظر می رسد که ارتش عینک های سیستم یکپارچه تقویت بصری را منحصرا برای نیروهای درگیر در نبردهای نزدیک به ویژه پیاده نظام (جنگ هایی که در آنها برخورد فیزیکی و یا خشونت میان طرفین در فواصل کوتاه صورت می گیرد) توسعه داده باشد.

از آن جایی که عینک های جدید ارتش به وسیله دوربین های متشکل از گیرنده و فرستنده امواج در جهت مناسب آن هم در قسمت خارجی وسایل نقلیه زرهی تغذیه می شوند، جوخه ای شامل 6 سرباز در پشت یک خودروی جنگی پیاده نظام می توانند از میان دیواره های ماشین محیط بیرون را با وضوح بالا ببینند. بدین ترتیب این قابلیت مشاهده تنها محدود به دیوارهای ساختمان ها و یا موانع معمول نخواهد بود و فضای داخلی وسایل نقلیه نظامی را نیز پوشش می دهد.

 

 

بدین ترتیب دیگر به منظور بررسی موقعیت های استراتژیک و زوایای مختلف میدان نبرد، نیازی به خروج سربازان از خودروهای جنگی و قرار گیری در معرض خطرات جانی نخواهد بود. فرمانده عملیات بدون آن که نیروهای خود را از نقاط امن خارج سازد، قادر به رهبری آنها و کاهش حداکثری تلفات جانی می شود. این موضوع خود مستقیما بر نحوه عملکرد تیم و اثر بخشی آنها در میدان جنگ تاثیرات مثبت خارق العاده ای خواهد داشت. عینک های جدید IVAS برتری جنگی مقابل دشمنان را از جهات متفاوتی تضمین می کند و از این رو تغییر کلی سرنوشت یک نبرد دور از انتظار نیست.

 عینک های IVAS به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند مشابه سامانه هاد عمل کنند. هاد نمایشگری فرانما است که اطلاعات مورد نظر را در برابر دید بیننده به نمایش در می آورد. به سامانه هاد نمایشگر سربالا نیز گفته می شود. حال عینک های IVAS هم مانند نمایشگرهای سربالا HUD اطلاعات کاملی شامل نقشه های الکترونیک، فیلم ها و تصاویر دید در شب را در سرتاسر میدان دید نیروها پخش می کنند. با وجود آن که سربازان همیشه به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته اند، اما در این مرحله بحث سرعت به میان می آید که صد در صد به نفع شرایط جنگی خواهد بود. سربازان می توانند به جای جستجوی نقشه های کاغذی چند لایه در جیب های خود، سریعا یک نقشه دیجیتال را به وسیله IVAS فراخوانی کنند و در همان زمان تمرکزشان روی دشمن را نیز از دست ندهند.

از جمله دیگر امکانات عینک های IVAS می توان به دوربین حرارتی دید در شب اضافه اشاره کرد که احتمال قرار گیری نیروی خودی در معرض آتش دشمن را تا اندازه زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این امکان استفاده از دوربین های نصب شونده روی پهپادها با قابلیت اتصال و ارسال اطلاعات به عینک های IVAS هم وجود خواهد داشت.

 

 

گزارشی مربوط به سال 2020 در دست است که نحوه آموزش سربازان با این سیستم پیشرفته را توضیح می دهد. به گفته مدیریت بخشی از پنتاگون که تجهیزات جدید را ارزیابی می کند، سربازان مجهز به IVAS می توانند با استفاده از چنین عینک هایی بازه زمانی صرف شده برای شناخت محیط های جنگی به دنبال خروج از وسایل نقلیه نظامی را کاهش داده و عملکرد خود را تقویت کنند. گفتنی است که ارتش در خصوص مسئله عینک های IVAS به شدت سرسختانه عمل کرده و بودجه ای معادل 1.1 میلیارد دلار به خریداری 40 هزار عینک در راستای تجهیز نیروهای خط مقدم اختصاص داده است. البته نهایتا کنگره بودجه درخواستی را 20 درصد کاهش داد که این تصمیم پیگیری های اداری و حقوقی بیشتر از جانب ارتش را به دنبال داشته است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد