گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبیارتش آمریکا و تلاش برای تبدیل لباس سربازان به کامپیوترهای الیافی!

ارتش آمریکا و تلاش برای تبدیل لباس سربازان به کامپیوترهای الیافی!

ارتش آمریکا و تلاش برای تبدیل لباس سربازان به کامپیوترهای الیافی!

مجله تصویری سلاح  ارتش آمریکا با همکاری موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) موفق به توسعه فناوری جدیدی شده تا ارتش های انسانی را یک گام دیگر به سربازانی با تجهیزات هوشمند نزدیک کند. بخش مهمی از هدف برنامه های مطالعاتی به الیاف لباس هوشمند مربوط می شود که این پتانسیل را دارد تا یونیفرم سربازان را به کامپیوترهای پوشیدنی تبدیل کند!

به گفته پژوهشگران، ارتش آمریکا می تواند از منسوجات الکترونیکی برای تامین نیروی حسگرها استفاده کند، داده ها را روی لباس یا تجهیزات پوشنده لباس جمع آوری و داده ها را به مقر فرماندهی ارسال کند. همچنین، الیاف هوشمند می توانند فرد را از خطرات پیش رو مانند حملات سلاح های شیمیایی آگاه کرده و به تعیین موقعیت مکانی کاربر لباس و اعضای دیگر تیم و همچنین دیگر نیروهای خودی نزدیک کمک کند.

پژوهشگران در موسسه نانوفناوری های سربازان ام‌آی‌تی نمونه های اولیه از این الیاف را تولید کرده اند. الیاف پلیمری حاوی صدها ریزتراشه سیلیکونی کوچک هستند که پس از تامین نیرو می توانند اتصال دیجیتالی را در فواصل ده ها متری حفظ کنند. پژوهشگران این موسسه نتیجه آزمایش های خود را در اوایل ماه جاری میلادی در نشریه Nature Communications منتشر کردند.

این الیاف کوچک و انعطاف‌پذیر هستند و می توانند از یک سوزن عبور کرده و درون پارچه دوخته شوند و حداقل 10 بار بدون این که خراب شوند، شسته شوند.

همچنین، این الیاف به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی دیجیتالی عمل می کنند. آنها می توانند داده ها را تا دو ماه بدون نیرو ذخیره کنند.

ارتش آمریکا اعلام کرده است که الیاف هوشمند می تواند نیروی مورد نیاز کاربردهای هوش مصنوعی را تامین کرده، و داده هایی را جمع آوری کند که بعدا با یک الگوریتم قابل تفسیر هستند تا تغییرات هم در کاربر لباس و هم محیطی که وی در آن قرار داشته است، تشخیص داده شود.

طی یک آزمایش، این الیاف اطراف زیربغل یک پیراهن دوخته شد و پژوهشگران از آنها برای جمع آوری 270 دقیقه داده های مربوط به دمای سطحی بدن کاربر لباس استفاده کردند و چگونگی مطابقت این داده ها با فعالیت های فیزیکی مختلف وی را آنالیز کردند. نتیجه این آزمایش دقت 96 درصد در تشخیص فعالیتی که فرد در آن شرکت کرده بود را نشان داد.

همچنین، الیاف هوشمند می توانند بر ضربان قلب، نرخ تنفس، داده های عضلانی و دیگر نشانگرهای کلیدی سلامتی نظارت داشته و در موارد بحران سلامتی قریب الوقوع به مقر فرماندهی هشدار دهند. الیاف هوشمند می توانند این که سرباز در تماس با سموم شیمیایی بوده است یا خیر را مشخص کند. به عنوان نمونه، داده های عضلانی می توانند در صورت قرارگیری سرباز در معرض عوامل عصبی فلج کننده به فرماندهی هشدار دهد.

در حال حاضر، یک دستگاه کوچک خارجی الیاف را کنترل می کند، از این رو، ارتش آمریکا در مرحله بعدی نیازمند تراشه ای جدید خواهد بود تا بتواند به عنوان یک ریزکنترلر از درون خود الیاف عمل کند. به گفته پژوهشگران، زمانی که این هدف محقق شود می توان آن را یک کامپیوتر الیافی نامید.

ترجمه: محمدمهدی حیدرپور

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد