گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااز بوروستنیک تا چرنوبیل پرنده؛ موشک مرموز روس با برد پرواز نامحدود

از بوروستنیک تا چرنوبیل پرنده؛ موشک مرموز روس با برد پرواز نامحدود

از بوروستنیک تا چرنوبیل پرنده؛ موشک مرموز روس با برد پرواز نامحدود

مجله تصویری سلاح در نوزدهم آگوست 2021، سی‌ان‌ان گزارش داد که روسیه ممکن است در حال آماده شدن برای آزمایش موشک کروز سوخت هسته ای جدید خود به نام بوروستنیک (Burevestnik) باشد که آمریکایی ها آن را به نام اسکایفال (Skyfall) می شناسند. این سلاح بحث برانگیز به نظر می رسد برای غلبه بر سامانه های دفاعی آمریکا طراحی شده است.

موشک کروز بوروستنیک از یک پیشرانه هسته ای یکپارچه شده نیرو می گیرد. با استفاده از یک راکتور هسته ای، این موشک بردی نامحدود برای پرواز به دور از رادارها و رهگیرهای دفاع موشکی خواهد داشت. این در شرایطی است که پرسش های قابل توجهی درباره عملکرد موفق موشک بوروستنیک و این که آیا آزمایش چنین سامانه ای سلامت محیط زیست و انسان را در معرض خطر قرار می دهد یا خیر مطرح هستند. این قبیل خطرات موجب شده تا برخی کارشناسان غربی لقب “چرنوبیل پرنده” را به موشک بوروستنیک بدهند.

به گفته ایوان کونووالوف، کارشناس نظامی روس، راکتور هسته ای موشک بوروستنیک به آن اجازه می دهد برای ماه ها و یا حتی سال ها در آسمان باقی مانده تا زمانی که به استفاده از این موشک نیاز باشد. مسیرهای غیر قابل پیش بینی پرواز موشک، آن را به یک سلاح موثر تبدیل می کند زیرا هیچ نیروی نظامی قادر به پیش بینی زمان تغییر حالت گشتزنی موشک به حالت حمله نخواهد بود.

پس از دریافت مختصات هدف از فرماندهی نظامی، موشک با سرعت 2,500 کیلومتر در ساعت به سمت آن پرواز خواهد کرد.

به گفته کونووالوف، قدرت آتش موشک بوروستنیک را می توان با بمب های هسته ای منفجره شده در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی مقایسه شود. به اعتقاد وی، احتمالا این موشک به طور دائم بر فراز روسیه در حال گشتزنی نخواهد بود اما در زمان هشدار به پرواز درآمده و به عنوان یک ابزار بازدارنده هسته ای قابل استفاده خواهد بود. موشک بوروستنیک دارای یک کلاهک هسته ای خواهد بود و در کنار تسلیحات هسته ای دیگر (زیردریایی های هسته ای، موشک های بالستیک بین قاره ای و بمب افکن های استراتژیک) استفاده خواهد شد.

به گفته دمیتری سافونوف، سردبیر مجله Independent Military Review، در حال حاضر هیچ مورد مشابه قابل مقایسه با موشک بوروستنیک وجود ندارد، اما معرفی سلاحی مشابه توسط ارتش آمریکا در آینده نزدیک انتظار می رود.

دولت آمریکا برنامه ای 1.2 تریلیون دلاری برای مدرن‌سازی تسلیحات هسته ای خود به منظور رقابت با روند توسعه سلاح های هسته ای توسط روسیه را مد نظر قرار داده است.

در حال حاضر، روسیه توسعه طیف وسیعی از سامانه های تسلیحات هسته ای مدرن را دنبال می کند که از آن جمله می توان به درون هسته ای زیرآبی بدون سرنشین پوسایدن، موشک های بالستیک قاره‌پیمای سرمت و آوانگارد و موشک کروز سوخت هسته ای بوروستنیک اشاره کرد.

به رغم شکست هایی که روسیه در پروژه موشک بوروستنیک داشته است، شواهد نشان می دهند که دولت مسکو بر تداوم و به نتیجه رساندن این پروژه مصمم است. حال باید دید این تلاش ها از علاقه روس های برای غلبه بر مشکلات و دشواری های فنی سرچشمه می گیرد یا تنها ابزاری برای افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکرات آینده با غرب هستند.

ترجمه: محمدمهدی حیدرپور

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد