گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهعملیات ویژه“بقا، اجتناب از اسارت، مقاومت، فرار” (SERE)؛ دوره ای ویژه در ارتش آمریکا

“بقا، اجتناب از اسارت، مقاومت، فرار” (SERE)؛ دوره ای ویژه در ارتش آمریکا

“بقا، اجتناب از اسارت، مقاومت، فرار” (SERE)؛ دوره ای ویژه در ارتش آمریکا

مجله تصویری سلاح در میدان جنگ، همه نیروها با خطر اسیر شدن توسط دشمن روبرو هستند. اگرچه کنوانسیون ژنو نحوه رفتار با اسرای جنگی را مشخص کرده است، بسیاری از کشورها یا فرماندهان نظامی در درگیری های واقعی آنها را نادیده می گیرند. تروریست ها یا گروه های شورشی با کمترین توجه به قانون درگیری های مسلحانه اغلب بدترین متخلفان هستند.

تمام سربازان در کشورهای مختلف، از جمله آمریکا، تمریناتی خاص را پشت سر می گذارند که آنها را برای دوران اسارت احتمالی در دنیای واقعی آماده می کند اما همه آنها میزان و کیفیتی یکسان از این آموزش ها را دریافت نمی کنند.

به واسطه ماهیت پر خطر شغل واحدهای عملیات ویژه، اختصاصی‌ترین تمرینات دوران اسارت برای آنها در نظر گرفته می شود. تکاورها تمرینات سختی را در مورد نحوه زنده ماندن در طبیعت وحشی، اجتناب از اسارت، مقاومت در برابر بازجویی، و حتی تحمل شکنجه پشت سر می گذارند.

جنگ جهانی دوم و جنگ کره موجب شد تا ارتش آمریکا یک مرام‌نامه برای سربازانی که اسیر می شوند، ایجاد کند تا مشخص شود خدمت آنها در صورت اسارت پایان نمی یابد و باید به ارزش هایی مشابه در این دوران پایبند باشند.

اما جنگ ویتنام شکاف هایی در آن آموزش را آشکار کرده و پس از این جنگ، ارتش آمریکا پشت سر گذاشتن دوره “بقا، اجتناب از اسارت، مقاومت، و فرار” (SERE) را آغاز کرد.

SERE

سه سطح از دوره SERE شامل ای، بی، سی (A, B, C) وجود دارند که به تدریج دشوارتر شده و متناسب با اعضای گروه های نظامی مختلف طراحی شده اند. هر گروه نظامی دوره SERE خود را دارد و در مجموع پنج مرکز نظامی مجاز برای اجرای این دوره در آمریکا هستند.

طی گذشت زمان، افرادی که باید در دوره SERE شرکت کنند و سطح آموزش آنها تغییر کرده است. در گذشته، همه اعضای هر واحد عملیات ویژه در کل دوره شرکت نمی کردند.

به عنوان مثال، بیشتر کارآموزان گرین برت (کلاه سبزها) قبلا فقط تمرینات قسمت بقا را پشت سر می گذاشتند، و تعداد کمی از آنها کل دوره را پشت سر می گذاشتند. اکنون همه کارآموزان نیروهای ویژه تمرینات سطح سی را به عنوان بخشی از دوره صلاحیت نیروهای ویژه پشت سر می گذارند.

سطح A

همه داوطلبان خدمت سربازی و سربازان کلاس سطح “ای” که اصول اولیه مرام‌نامه را آموزش می دهد را پشت سر می گذارند. این یک دوره حداقلی است که نیروهای نظامی را برای سختی های اسارت آماده نمی کند.

سطح B

کلاس سطح “بی” انتخابی‌تر است و برای پرسنل، مانند نیروهای پیاده نظام و زرهی، مهندسان رزمی، و نیروهای امنیتی که شغل آنها خطر متوسط اسارت و بازجویی یا دیگر تلاش ها برای استخراج اطلاعات را ایجاد می کند، طراحی شده است.

افزون بر این، هر فردی که در منطقه جنگی مستقر شود، کلاس سطح بی را پشت سر می گذارد. جنگ در عراق و افغانستان نشان داد که برخی از نیروهای غیر جنگی در خط مقدم قرار می گیرند و نیاز به آموزش قوی و گسترده برای سناریوهای اسارت و بازجویی وجود دارد.

سطح C

در نهایت، کلاس سطح “سی” قرار دارد. این دوره برای سربازانی که به واسطه شغلشان با خطر بالای اسارت و بازجویی مواجه هستند، طراحی شده است. دوره سطح سی سخت‌ترین و چالش برانگیزترین دوره SERE است.

واحدهای ماموریت های ویژه درجه یک، مانند نیروی دلتا و گروه توسعه جنگاوری ویژه نیروی دریایی تمرینات اضافه SERE را برای نیروهای خود ارائه می کنند.

دوره سطح سی عمدتا برای نیروهای ویژه و هوانوردان است اما می تواند برای پرسنل در زمینه های شغلی دیگر، مانند وابستگان نظامی که به سفارتخانه ها در سراسر جهان می روند و با خطر ربوده شدن یا گروگان گرفته شدن مواجه هستند نیز در نظر گرفته می شود.

کلاس سطح سی طی یک دوره 21 روزه انجام شده و به سه مرحله تقسیم می شود که به تکاوران و هوانوردان آنچه باید در صورت اسارت انجام دهند، چگونگی بقا در طبیعت وحشی، پرهیز از اسارت، مقاومت در برابر بازجویی، و فرار از اسارت را آموزش می دهد. اغلب اسرای جنگی پیشین برای صحبت با دانشجویان حاضر در این دوره حضور دارند.

نخستین مرحله که 10 روز طول می کشد شامل کلاس درس و آموزش میدانی در مورد تکنیک های مرام‌نامه و SERE می شود. طی مرحله دوم، دانشجویان در میدان رها می شوند که باید برای بقا و پرهیز از اسارت توسط نیروهای دشمن تلاش کنند.

تمرینات میدانی پنج روز طول می کشند که طی آن دانشجویان از تکنیک هایی که در مرحله اول فرا گرفته اند، استفاده می کنند. مربیان تلاش می کنند این مرحله تا حد امکان واقع گرایانه باشد و از سگ های ردیاب و دیگر تکنیک های دستگیری استفاده می کنند.

در نهایت، تمرین میدانی با اسارت دانشجویان به پایان می رسد که نشانه ای از آغاز سومین مرحله آموزش است.

دانشجویان طی مرحله سوم در یک زندان ساختگی قرار می گیرند، جایی که کادر آموزش آنها را تحت آزمایش های فردی و جمعی و توانایی مقاومت در برابر بازجویی و استخراج اطلاعات قرار می دهند.

مشابه در انگلیس

به گفته کریس رایان از نیروهای سابق سرویس هوایی ویژه (اس‌ای‌اس) انگلیس که موفق به فرار از دست نیروهای عراقی طی جنگ نخست خلیج فارس شد، در مورد تمرینات بازجویی باید بسیار مراقب بازجویان زن بود. آنها با تکنیک های مختلف تلاش می کنند تا مقاومت شما را در هم بشکنند. وی می گوید: طی دوره انتخابی که در آن حضور داشتم شش داوطلب قوی هیکل حضور داشتند که همگی در برابر بازجوی زن شکست خورده و نه تنها حدود پنج ماه کار سخت آنها به هدر رفت، بلکه از دوره انتخاب اس‌ای‌اس کنار گذاشته شدند.

داوطلبان پیوستن به اس‌ای‌اس انگلیس که معادل نیروی دلتا آمریکا محسوب می شود، دوره ای بسیار شبیه به SERE که به نام “فرار و اجتناب از اسارت و بازجویی تاکتیکی” شناخته می شود را طی مراحل پایانی انتخاب پشت سر می گذارند.

ارائه گزارش

بیشتر مواردی که در این مرحله رخ می دهد، طبقه بندی شده است، اما سطحی از خشونت فیزیکی مجاز است، اگرچه این روند زیر نظارت و اصول مشخص انجام می شود.

طی این مرحله داوطلبان غذا و خواب کمی دارند که در ترکیب با مرحله پیشین موجب خستگی برخی داوطلبان شده، از این رو، به مربیان اجازه می دهد سطح استقامت آنها را آزمایش کنند.

مربیان و دانشجویان دوره SERE درباره چگونگی پایان دوره چیز زیادی نمی گویند. در شرایطی که نتیجه گیری ها متفاوت هستند، آنها اغلب چیزی مانند نجات شبیه‌سازی شده را برای از بین بردن تنشی که داوطلبان در روزهای گذشته تجربه کرده اند، اجرا می کنند.

پس از اتمام مرحله نهایی، دانشجویان یک روز فرصت دارند تا پیش از ارائه گزارش نهایی تجدید قوا کنند.

ترجمه: محمدمهدی حیدرپور

یک متخصص SERE نحوه استفاده از دود رنگی ام‌کی-124 برای ارسال سیگنال را در دریای چوکچی نشان می دهد.


یک دانشجوی نظامی در دانشکده SERE نیروی دریایی آمریکا از پوست درخت توس برای روشن کردن آتش استفاده می کند.


یک خلبان نیروی هوایی آمریکا در حال بررسی نقشه طی دوره SERE در پایگاه نیروی هوایی لانگلی در ویرجینیا دیده می شود.


سربازان نیروی هوایی آمریکا در حال انجام تمرینات دفاع شخصی طی بخش رزمی دوره SERE در پایگاه نیروی هوایی اسکات در ایلینوی دیده می شوند.


دانشجویان دانشکده و مرکز جنگاوری ویژه جان اف کندی ارتش آمریکا در حال حمل یک بیمار شبیه سازی شده طی مرحله بقای سطح سی دوره SERE در کمپ مک‌کال در کارولینای شمالی دیده می شوند.


سربازان نیروی هوایی آمریکا مشغول خشک کردن خود و تجهیزاتشان در کنار آتش طی تمرینات بقای رزمی در نزدیکی بروارد، کارولینای شمالی دیده می شوند.


سربازان انگلیسی در حال پشت سر گذاشتن فَن دَنس، یک راهپیمایی 24 کیلومتری در دوره انتخابی اس‌ای‌اس، بر فراز بلندترین قله در جنوب ولز دیده می شوند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد