گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیقدرتمندترین تانک های جهان: از آرماتای روس تا پلنگ سیاه کره ای

قدرتمندترین تانک های جهان: از آرماتای روس تا پلنگ سیاه کره ای

قدرتمندترین تانک های جهان: از آرماتای روس تا پلنگ سیاه کره ای

مجله تصویری سلاح تانک ها از زمان جنگ جهانی دوم تغییرات زیادی را تجربه کرده اند. کشورهای غربی و همچنین روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی از جمله کشورهای پیشرو در زمینه معرفی طراحی های مدرن تانک جنگی هستند.

تانک های مدرن در حال ورود به نسل چهارم خود هستند اما بیشتر تانک های غربی همچنان از نسل سوم هستند. البته این تانک ها به استاندارهای نسل چهارم ارتقا یافته اند و به طور مداوم فناوری های به روز را دریافت می کنند تا در خدمت باقی مانده و توانایی حضور در میدان های نبرد مدرن را داشته باشند. در ادامه با 10 مورد از قدرتمندترین تانک های جهان بیشتر آشنا می شویم.

تی-14 آرماتا – روسیه

تانک کاملا جدید تی-14 آرماتا نسل بعدی (نسل چهارم) تانک جنگی اصلی روسیه است و به طور بالقوه می تواند بهترین تانک حال حاضر جهان باشد. با وزنی حدود 55 تن، تی-14 آرماتا از تحرک خوبی برخوردار است و به یک توپ اصلی ارتقا یافته جدید مجهز شده است. سلاح اصلی این تانک توپ 125 میلیمتری 2ای82-1ام است و از سلاح های دیگر آن می توان به یک مسلسل کورد 12.7 در 108 میلیمتری با 300 گلوله و یک مسلسل 7.62 در 54 میلیمتری Pecheneg PKP یا یک مسلسل پی‌کی‌تی‌ام با 1,000 گلوله اشاره کرد.

تانک تی-14 آرماتا به یک سامانه حفاظت فعال مجهز است و تعداد خدمه آن سه نفر است. برجک این تانک بسیار کوچک است که آن را به هدفی کوچک‌تر تبدیل می کند. این تانک به یک پیشرانه دیزلی 1,500 اسب بخاری با حداقل عمر مفید 2,000 ساعت مجهز شده است.

ام1ای2سی آبرامز (SEPv3) – آمریکا

همه تانک های غربی در این فهرست از نسل سوم هستند اما به استانداردهای نسل چهارم ارتقا یافته اند. تانک ام1 آبرامز از سال 1979 در خط تولید قرار دارد و مدل های اولیه آن همه کنار گذاشته شده اند.

ام1ای2سی آبرامز (SEPv3) از جدیدترین نسخه های این تانک است که دارای ویژگی های پیشرفته ای از جمله سامانه حفاظت فعال تروفی است. سلاح اصلی این تانک یک توپ 120 میلیمتری ام256ای1 با لوله بدون خان است که گلوله های مختلفی از جمله گلوله اورانیوم ضعیف شده ام829 را شلیک می کند.

لئوپارد 2ای7+ – آلمان

در دوران جنگ سرد، ساخت تانک های لئوپارد و آبرامز به عنوان یک پروژه مشترک بین آلمان غربی و آمریکا شکل گرفت. اما در نهایت این کشورها تصمیم گرفتند تا مسیرهای جداگانه ای را در پیش گرفته و تانک های جنگی اصلی خود را به طور مستقل توسعه دهند.

امروزه لئوپارد 2 یکی از تانک های غربی با بیشترین میزان صادرات است و پس از تانک های آبرامز آمریکایی بیشترین میزان تولید را بین تانک های غربی به خود اختصاص داده است. لئوپارد 2ای7+ پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین مدل این تانک محسوب می شود و می تواند مهمات HE قابل برنامه ریزی را شلیک کند.

مرکاوا IVm ویندبریکر – اسرائیل 

تانک جنگی مرکاوا می تواند به عنوان یک نفربر زرهی نیز عمل کند. مرکاوا IVm ویندبریکر پیشرفته‌ترین نوع از این تانک است و به سامانه حفاظت فعال پیشرفته تروفی مجهز شده که حتی آمریکایی ها از این سامانه در تانک های خود استفاده می کنند.

لکلر اکسالآر – فرانسه

همانند تانک تی-14 آرماتا روسیه، تانک فرانسوی لکلر دارای سه خدمه است. لکلر از سال 1991 در خط تولید قرار دارد و مزیت سبک بودن نسبی را با وزن حدود 55 تن حفظ کرده است.

وزن سبک افزون بر کاهش خطر گیر افتادن در گل، قدرت تحرک بیشتر و امکان عبور از پل ها را به تانک جنگی لکلر می بخشد. این تانک به یک توپ 120 میلیمتری مدل اف1 با لوله بدون خان، یک مسلسل سنگین 12.7 میلیمتری کواکسیال ام2، و یک مسلسل 7.62 میلیمتری مجهز است. لکلر اکس‌ال‌آر بروزترین نوع از این تانک فرانسوی است.

چلنجر 2 سیالئیپی – انگلیس

ارتش بریتانیا نیز با معرفی چلنجر 2 سی‌ال‌ئی‌پی، تانک نسل سومی خود را به استانداردهای نسل چهارم ارتقا داده است. یکی از ویژگی های نسبتا عجیب این تانک توپ اصلی آن است.

چلنجر 2 از یک توپ 120 میلیمتری با لوله خان‌دار استفاده می کند. بیشتر تانک های جنگی از توپ هایی با لوله صاف استفاده می کنند. همچنین، این تانک به یک مسلسل 7.62 میلیمتری ال94ای1 ئی‌اکس-34 و یک مسلسل 7.62 میلیمتری ال37ای2 مجهز شده است. این تانک توانایی حمل 4,200 گلوله 7.62 میلیمتری را دارد. سامانه تسلیحات کنترل از راه دور، مسلسل سنگین 12.7 میلیمتری یا پرتاب کننده نارنجک 40 میلیمتری نیز می توانند روی تانک چلنجر 2 نصب شوند.

تایپ 10 – ژاپن

تایپ 10 تانک جنگی اصلی نسل چهارم ارتش ژاپن است که برای جایگزینی مدل های تایپ 74 و تایپ 90 طراحی شده است.

اگرچه این تانک از سال 2012 وارد خط تولید شده اما فقط 104 عراده از آن تولید شده است، از این رو یکی از کمیاب‌ترین تانک های این فهرست محسوب می شود. تایپ 10 دارای توپی جدید است که توسط شرکت ژاپن استیل ورکس توسعه داده شده است. این تانک گلوله های ارتقا یافته که به طور خاص برای آن طراحی شده اند را شلیک می کند.

تایپ 99ای – چین

تانک جنگی اصلی تایپ 99اس توسط چین توسعه یافته و برای جایگزینی مدل قدیمی تایپ 88 ساخته شده است. این تانک از سال 2001 وارد خط تولید شده و مدل تایپ 99ای از سال 2011 تولید می شود.

بیش از چهار هزار عراده تانک تایپ 99 تولید شده اند که آن را به یکی از پر تعدادترین تانک های این فهرست تبدیل می کند اما همچنان فاصله قابل توجهی با تانک آبرامز با تولید بیش از 10 هزار عراده دارد. سلاح اصلی تایپ 99ای یک توپ 125 میلیمتری زدپی‌تی-98 با لوله بدون خان و سامانه پر کردن اتوماتیک است. همچنین، این تانک به یک مسلسل 12.7 میلیمتری کیوجی‌سی-88 و یک مسلسل کواکسیال 7.62 میلیمتری مجهز است.

تی-90اماس – روسیه

تی-90 یک تانک جنگی اصلی نسل سوم است که تولید آن از سال 1993 آغاز شد. این تانک اساسا مدل مدرن شده تانک تی-72 است.

روسیه همواره توجه خاصی به تولید تانک داشته است. اتحاد جماهیر شوروی پیش از جنگ جهانی دوم بیش از هر کشور دیگری تانک در اختیار داشت، طی جنگ بیش از هر کشور دیگری تانک تولید کرد، و میزان تولید تانک آن طی جنگ سرد بیش از آمریکا بود. سلاح اصلی تانک تی-90 یک توپ 125 میلیمتری 2ای46ام با لوله بدون خان است و به یک مسلسل سنگین ضد هوایی 12.7 میلیمتری ان‌اس‌وی با قابلیت کنترل از راه دور نیز مجهز است.

کی2 بلک پنتر – کره جنوبی

با برچسب قیمت 8.5 میلیون دلار برای هر تانک، کی2 بلک پنتر یکی از گران‌ترین تانک های جنگی اصلی در جهان است. این تانک از سال 2013 وارد خط تولید شده و یکی از جدیدترین گزینه ها در دنیای تانک های جنگی محسوب می شود.

کی2 بلک پنتر توسط شرکت هیوندای روتم تولید می شود و جایگزینی برای تانک های آمریکایی ام48 پاتن در ارتش کره جنوبی است. این تانک با وزن حدود 55 تن توانایی دستیابی به بیشینه سرعت 43 مایل در ساعت (69 کیلومتر در ساعت) را دارد. کی2 بلک پنتر به یک توپ 120 میلیمتری کالیبر 55 سی‌ان08 با لوله بدون خان مجهز شده است که دارای سامانه پر کردن اتوماتیک است، از این رو توانایی شلیکه 10 گلوله در دقیقه را دارد. سلاح های ثانویه شامل یک مسلسل 12.7 میلیمتری کی6 و یک مسلسل کواکسیال 7.62 میلیمتری می شوند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد