گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیچرا سوخو سو-57 روسیه، یک نگرانی جدی برای نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود

چرا سوخو سو-57 روسیه، یک نگرانی جدی برای نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود

چرا سوخو سو-57 روسیه، یک نگرانی جدی برای نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود

مجله تصویری سلاح زمانی که از میدان نبرد هوایی صحبت می شود، کشورهای زیادی وجود ندارند که توانایی رقابت با نیروی هوایی آمریکا به ویژه در زمینه جت های جنگنده را داشته باشند.

 

 

اف-22 رپتور از نظر بسیاری پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین جت جنگنده نظامی حال حاضر در جهان است. اما در مورد جت های جنگنده چند منظوره چطور؟

اف-35 لایتنینگ 2 بهترین نمونه در نقش خود در نیروی هوایی آمریکاست. پاسخ روسیه به این محصول جت جنگنده سوخو سو-57 است. این هواپیما نه تنها پاسخی به جنگنده های نسل پنجم آمریکایی است، بلکه یکی از قدرتمندترین نمونه ها در جهان محسوب می شود و توانایی رقابت با هر جت جنگنده دیگری را در آسمان دارد.

چه چیزی سوخو سو-57 را بسیار قدرتمند می سازد؟

سوخو سو-57 یک جت جنگنده رادارگریز نسل پنجم است که می تواند در نقش های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این هواپیمای تک خلبان یک گزینه معمولی در نیروی هوایی روسیه نیست و نخستین جت جنگنده این کشور با قابلیت پنهان‌کاری و رادارگریزی محسوب می شود. رسیدن به چنین نقطه ای دستاوردی چندان آسان برای صنعت نظامی یک کشور نیست.

شرکت کومسومولسک ساخت سوخو سو-57 را بر عهده داشته است. این شرکت با استفاده از الزامات طراحی مناسب موفق به کاهش سطح مقطع راداری سوخو سو-57 شده است. در طراحی این هواپیما تلاش شده است تا اجزا بدنه تا حد ممکن با یکدیگر همتراز و هم راستا باشند تا سطح مقطع راداری کاهش یابد. تسلیحات سوخو سو-57 نیز در قسمت های ویژه درون بدنه هواپیما قرار می گیرند تا در رادارگریزی آن اختلال ایجاد نشود.

سوخو سو-57 نیروی مورد نیاز خود را از یک جفت پیشرانه توربوفن ای‌ال-41اف1 دریافت می کند. این پیشرانه بر اساس مدل ای‌ال-31 که در سوخو سو-27 استفاده می شود، شکل گرفته اما به طور کلی گزینه ای کارآمدتر از آن محسوب شده و از نظر کیفیت بهبود یافته است. مدل های جدید سوخو سو-57 نیز قرار است به پیشرانه izdeliye 30 مجهز شوند که قدرت و قابلیت اعتماد بیشتر در کنار مصرف سوخت و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به پیشرانه ای‌ال-41اف1 را ارائه می کند.

در کنار پیشرانه ای قدرتمند، سوخو سو-57 به سامانه های پیشرفته ای مجهز شده است که آن را به پرنده ای بسیار توانمند در آسمان تبدیل می کند.

تسلیحاتی که سوخو سو-57 حمل می کند تا حد زیادی به هدف ماموریت بستگی دارد. به عنوان نمونه، اگر این جت جنگنده عازم یک نبرد هوا به هوا باشد می تواند با چهار موشک دور برد آر-77ام مجهز به سامانه هدفیاب راداری و دو موشک کوتاه برد آر-74ام2 مسلح شود. در ماموریت هایی که نیاز به برد طولانی‌تر وجود دارد، موشک های آر-37ام قابل استفاده هستند.

زمانی که ماموریت سوخو سو-57 حمله به اهداف سطحی است، این جت جنگنده می تواند بمب های هدایت شونده دقیق کاب-250 یا کاب-500 یا انواع موشک های دیگر مانند موشک هوا به سطح کی‌اچ-38ام یا موشک ضد کشتی کی‌اچ-35یو را حمل کند. از این رو، تسلیحات سوخو سو-57 تا حد زیادی به هدف ماموریت بستگی خواهد داشت. تنها گزینه ای ثابت در هر ماموریت توپ اتوماتیک 30 میلیمتری جی‌اچ‌اس-30-1 است که در نبرد با اهداف هوایی و سطحی کاربرد دارد.

چرا سوخو سو-57 در حال حاضر بزرگترین ترس نیروی هوایی آمریکا است؟

سوخو سو-57 بی تردید بزرگترین خطری است که نیروی هوایی آمریکا می تواند به عنوان نمونه در یک جنگ نیابتی با آن مواجه شود. جت های جنگنده اندکی در جهان وجود دارند که توانایی کافی برای رقابت یا تهدید برتری هوایی جنگنده اف-22 را داشته باشند. سوخو سو-57 احتمالا خطرناک‌ترین جنگنده رادارگریز در خارج از مرزهای آمریکاست و این یک نگرانی بزرگ برای ارتش آمریکا محسوب می شود.

تا پیش از معرفی سوخو سو-57، جت جنگنده اف-22 رپتور به راحتی پیشرفته‌ترین جنگنده در آسمان ها بود. سوخو سو-57 نخستین پرواز خود را در سال 2010 انجام داد و در اواخر سال 2020 معرفی شد و به عنوان یک جت جنگنده چند منظوره نسل پنجم رقیب مستقیم جت جنگنده اف-35 محسوب می شود، اما همچنان زمان زیادی برای اثبات توانایی های خود داشته و حتی شاید بتواند در میدان نبرد به رقیبی برای اف-22 رپتور تبدیل شود.

ترجمه: محمدمهدی حیدرپور

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد