گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامی10 خودروی نظامی بسیار مهم در ارتش روسیه/ از بومرنگ تا سامانه اس-500

10 خودروی نظامی بسیار مهم در ارتش روسیه/ از بومرنگ تا سامانه اس-500

10 خودروی نظامی بسیار مهم در ارتش روسیه/ از بومرنگ تا سامانه اس-500

مجله تصویری سلاح سقوط اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990 جمهوری سوسیالیستی سابق را به به کشورهایی مستقل تقسیم کرد. روسیه به عنوان یک ابرقدرت نظامی از زیر آوار این فروپاشی بیرون آمد و نیروهای مسلح این کشور یکی از بزرگ‌ترین انبارهای تسلیحات هسته ای جهان را در اختیار دارند. همچنین، ارتش روسیه به عنوان دومین ارتش قدرتمند جهان شناخته می شود و بیشترین تعداد تانک در جهان را دارا است.

وسایل نقلیه زمینی نقش چشمگیری در قدرت ارتش روسیه ایفا می کنند. در ادامه با برخی از ترسناک‌ترین وسایل نقلیه زمینی در زرادخانه روسیه بیشتر آشنا می شویم.

ویپیکی-7829 بومرنگ

بومرنگ یک وسیله نقلیه نظامی است که برای کار همراه با تانک تی-14 آرماتا طراحی شده است. دو نسخه از این وسیله نقلیه وجود دارند. بی‌تی‌آر-7829 کی-16 بومرنگ یک نفربر زره‌پوش با برجک سلاح کنترل از راه دور است که یک مسلسل سنگین 12.7 میلیمتری را در خود جای داده است.

وی‌پی‌کی-7829 کی-17 بومرنگ نیز یک خودرو جنگی پیاده‌نظام مجهز به توپ های اتوماتیک 30 میلیمتری یا 57 میلیمتری است. با توجه به تحریم های اعمال شده علیه روسیه، تعداد زیادی از این وسیله نقلیه نظامی در اختیار ارتش روسیه قرار ندارد. بومرنگ توانایی عبور از آب را نیز دارد.

کورگانتس-25

کورگانتس-25 یک وسیله نقلیه زره‌پوش شبیه به بومرنگ است، اما به موشک های ضد تانک نیز مجهز است تا بیشترین محافظت در برابر تانک های دشمن را ارائه کند. سامانه محافظت فعال در این وسیله نقلیه زره‌پوش بکار گرفته شده است.

کورگانتس-25 در دو نسخه نفربر زره‌پوش و خودرو جنگی پیاده‌نظام وجود دارد و زره های ماژولار آن این امکان را فراهم می کنند تا در مواجهه با تهدیدات مختلف امکان تغییر آنها وجود داشته باشد.

بیایتی-2

بی‌ای‌تی-2 یک وسیله نقلیه مهندسی رزمی سریع است که بر اساس تانک تی-64 شکل گرفته و یکی از وسایل نقلیه زرهی ترسناک زرادخانه روسیه محسوب می شود. بی‌ای‌تی-2 از نظر ظاهری با توجه به یک تیغه بولدوزر، تیغه شخم زن و جرثقیلی دو تنی محصولی ترسناک است. این وسیله نقلیه نظامی ظرفیت حمل هشت نفر را دارد.

بی‌ای‌تی-2 یک هیولای 40 تنی است که می تواند موانع پیش رو را صاف کرده و مسیر خود را ادامه دهد. این وسیله نقلیه مسیر را برای عبور تانک های کوچک‌تر باز کرده و البته برای ایمنی خود نیز به آنها وابسته است.

تی-14 آرماتا

تی-14 آرماتا یکی از قدرتمندترین تانک های جهان در زرادخانه روسیه است. اگرچه تانکی ترسناک به نظر می رسد اما به واسطه چند مشکل، روس ها همچنان به تانک های تی-80 و تی-90ای خود وابسته هستند.

سامانه پر کردن اتوماتیک سلاح آرماتا در مقایسه با تانک های کشورهای دیگر همچنان عملکرد کندتری دارد. با این وجود، آرماتا از نظر قدرت تخریب و توانایی های حرکتی، تانکی توانمند ارزیابی می شود.

بیامپیتی “ترمیناتور”

بی‌ام‌پی‌تی “ترمیناتور” یک وسیله نقلیه زره‌پوش رزمی است که می توان از آن در مناطق شهری نیز استفاده کرد. این خودرو زرهی به چهار پرتابگر موشک 9ام120 آتاکا، دو توپ اتوماتیک 30 میلیمتری، دو پرتابگر نارنجک و یک مسلسل 7.62 میلیمتری مجهز شده است.

ماموریت اصلی بی‌ام‌پی‌تی “ترمیناتور” نابودی تانک های دشمن و پشتیبانی از تانک های خودی است که این کار را با کمک شاسی تانک تی-90 و جایگزینی برجک با برخی تسلیحات سنگین انجام می دهد. بی‌ام‌پی‌تی “ترمیناتور” یکی از وسایل نقلیه رزمی توانمند زرادخانه ارتش روسیه است.

تایفون اِمرپ

“تایفون” خانواده ای از وسایل نقلیه زره‌پوش مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین (اِمرپ) روسیه است که برای انتقال نیروها طراحی شده و همچنین دارای تسلیحات ماژولار برای ارائه نقش های تخصصی است. از طریق نصب تجهیزات ویژه مختلف، تایفون می تواند به یک توپخانه ضد هوایی خودکششی یا خودرو حمل پهپاد تبدیل شده و همچنین به عنوان جرثقیل، کامیون یدک‌کش و غیره نیز قابلیت استفاده دارد.

تایفون اِمرپ می تواند دماهای سخت و شدید از منفی 50 درجه تا مثبت 40 درجه سلسیوس را تحمل کند. همه خودروهای کلاس تایفون بر اساس شاسی چهار چرخ محرک کاماز شکل گرفته و توانایی حرکت در زمین های مختلف از جمله عبور از آب را دارند.

ربات رزمی یوران-9

ربات رزمی یوران-9 نتیجه آزمایش ها و تجربیات روسیه در زمینه رباتیک و فناوری وسایل نقلیه هدایت‌پذیر از راه دور است. اندازه کوچک این ربات رزمی نباید دست کم گرفته شود زیرا توانایی وارد آوردن ضربات سخت به نیروهای دشمن را دارد.

ربات رزمی یوران-9 برای پشتیبانی از نیروهای زمینی طراحی شده و می تواند به عنوان یک وسیله نقلیه پیشاهنگی یا شناسایی جلوتر از سربازان پیاده‌نظام حرکت کرده و از بروز تلفات جلوگیری کند. یوران-9 می تواند به عنوان یک وسیله نقلیه نجات نیز عمل کند و با توجه به قابلیت حمل موشک های ضد تانک، موشک های ضد هواپیما، مسلسل و یک توپ 30 میلیمتری از قدرت آتش بالایی برخوردار است.

سامانه دفاع هوایی اس-500

این یکی از مرگبارترین قاتلان هواپیما در زرادخانه روسیه و جهان است. سامانه دفاع هوایی اس-500 یک کامیون است که موشک سطح به هوا را حمل می کند. در شرایطی که عنوان می شود سامانه اس-300 توانایی هدف قرار دادن جنگنده های اف-15 آمریکا را دارد، از سامانه جدید اس-500 به عنوان شکارچی جنگنده اف-35 و بمب افکن بی-2 نام برده می شود.

از آنجایی که روسیه در زمینه جنگنده های توانمند و گران قیمت توانایی رقابت با آمریکا را ندارد، از روشی کم هزینه‌تر برای از بین بردن پرنده های دشمن در آسمان استفاده می کند و سامانه اس-500 یکی از ترسناک‌ترین وسایل نقلیه نظامی در زرادخانه این کشور محسوب می شود.

گاز ودنیک

گاز ودنیک، مانند گاز-3937 و نسخه اصلاح شده گاز-39371، یک وسیله نقلیه نظامی چند منظوره با تحرک بالا است. این وسیله نقلیه نمونه به شدت اصلاح شده گاز-2330 “تایگر” است.

این یک وسیله نقلیه هیبریدی است که می تواند در نقش های مختلفی عمل کند و همین مساله بر ترسناک بودن آن می افزاید. ارتش روسیه از گاز ودنیک برای حمل و نقل سربازان و همچنین بار استفاده می کند.

بیپیام-97 ویسترل

بی‌پی‌ام-97 ویسترل یک خودرو نظامی زره‌پوش است که عمدتا توسط افسران فرماندهی یا پرسنل پزشکی در میدان نبرد استفاده می شود. ویسترل از محافظت زره در سطح کلاس وسایل نقلیه خانواده تایفون برخوردار است، از این رو، توانایی ایستادگی در برابر انفجار مین را دارد.

بی‌پی‌ام-97 ویسترل توانایی عبور از زمین های ناهموار از جمله مسیرهای کوهستانی و فعالیت در شرایط آب و هوایی مختلف را دارد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد