گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیمشهورترین تانک های تاریخ

مشهورترین تانک های تاریخ

مشهورترین تانک های تاریخ

مجله تصویری سلاح- تانک  به عنوان یکی از راهبردی ترین خودروهای نظامی همواره مدنظر قرار داشته و در جنگ های سنتی نقش مهمی را ایفا کرده است. تانک در واقع دژی متحرک است که قابلیت های بالایی را در دفاع و حمله از خود به نمایش می گذارد.

با پیشرفت توانمندی های تکنولوژیک تانک های امروزی تغییرات شگرفی با نمونه های ابتدایی داشته اند اما اگر نگاهی به تاریخ رویدادهای نظامی داشته باشیم نقش این وسیله در پیروزی ها کاملا برجسته است. به عبارت دیگر هر طرف که تکنولوژی برتری در این زمینه را صاحب بوده توانسته برتری هایش در میدان نبرد را به طرف مقابل تحمیل کند.

به همین منظور یک ماجراجویی تاریخی را در نظر گرفته ایم تا با مشهورترین تانک های تاریخ آشنا شویم. با این مطلب مجله تصویری سلاح همراه باشید.

 

امریکن M1 آبرامز

1

تانکی است که به نام ژنرال کریتون آبرامز رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جنگ ویتنام نامگذاری شده است. این تانک برای 30 سال یکی از پیشرفته ترین خودروهای نظامی در ارتش آمریکا بوده است. تولید این تانک از سال 1979 میلادی آغاز شده و از سال 1980 تا کنون در وضعیت عملیاتی قرار دارد. M1 در جنگ های زرهی یک بازیکن قهار محسوب می شود. موتور 1500 اسب بخاری آبرامز امکان مانور مناسبی (با توجه به وزن) برای این تانک فراهم کرده است. آبرامز در حدود 70 تن وزن دارد و یکی از سنگین ترین خودروهای زرهی به شمار می رود. آبرامز چهار سرنشین شامل فرمانده، راننده، توپچی و گلوله‌گذار دارد. ظرفیت سوخت این تانک در حدود 1900 لیتر است. زره اصلی در بدنه این تانک از جنس کامپوزیتی چوبام است که ترکیبی از فولاد ورقه‌ای، لایه‌های تور فلزی و لایه‌های اورانیوم ضعیف‌شده آنرا تشکیل داده است. در طول دوران و طی مراحل تکمیل، تسلیحات تهاجمی این تانک نیز بروزرسانی شده اند.

آبرامز در جنگ های افغانستان، عراق و خلیج فارس حضور داشته است.


بریتیش چلنجر

2

این تانک در دو مدل چلنجر 1 و 2 تولید شده است. چلنجر 1 در سال 1983 وارد ارتش انگلیس شد و مجموعا 420 دستگاه از آن تولید شد. از این تعداد 392 دستگاه تانک خارج شده از خدمت ارتش انگلیس در اختیار ارتش اردن قرار گرفت. این تانک در جنگ خلیج فارس و حمله ناتو به کوزوو حضور داشته است. وزن آن در حدود 62 تن است. توپ 120 میلیمتری نصب شده روی چلنجر قالبلیت های عملیاتی مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است. سرعت این مدل در جاده حدود 56 کیلومتر در ساعت است.

چلنجر 2 یکی از تانک های گران قیمت در میدان نبرد است این خودروی زرهی در سال1998 وارد ارتش انگلستان شده است. در مجموع 408 دستگاه از آن تولید شده است. قیمت هر دستگاه چلنجر 2 در سال 1999 حدود 4 میلیون پوند بوده است. این تانک در جنگ‌های بوسنی، کوزوو و عراق مورد استفاده قرار گرفته است. چلنجر ۲ وزنی معادل 62.5 تن و 4 خدمه دارد. نیروی محرکه آن از یک موتور 12سیلندر دیزلی پرکینز با 1200 اسب بخار قدرت تامین می‌شود و حداکثر سرعت آن در جاده به 59 کیلومتر می‌رسد.  از نظر قابلیت های زرهی، چلنجر 2 جز بهترین ها به شمار می رود و زره آن به راحتی تسلیم تسلیحات ضد تانک نمی شود.


T54/55

3

یکی از سرشناس ترین تانک های روسیه در میدان نبرد محسوب می شود. اولین نمونه سری تی54 در سال 1950 عملیاتی ده است. تی 54 بیشتر از هر تانکی طی تاریخ تولید شده و طبق آمار ارائه شه حدود 100 هزار دستگاه از مدل های مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده است. از زمان تولید تا کنون تغییرات و بروزرسانی های مختلفی روی این مدل اجرا شده است. تی 55 نیز نمونه بهینه سازی شده تی 54 به شمار می رود که از سال 1958 عملیاتی شده است. تی 54 حدود 36 تن وزن دارد و سرعت آن به 48 کیلومتر در ساعت می رسد برای مدل تی 55 سرعت برابر با 55 کیلومتر در ساعت خواهد بود. سرعت مناسب، چابکی بسیار، سادگی، استحکام و ارزانی از مهمترین مزایای این تانک است. کار با این تانک در مقایسه با تانک‌های غربی بسیار ساده‌تر است و به آموزش و تمرین بسیار کمتری نیاز دارد. اندازهٔ نسبتاً کوچک تانک باعث می‌شود تا هدف کوچکی برای دشمن باشد. موتور آن در هوای سرد به خوبی روشن می‌شود. وزن نسبتاً کم آن هم که در مدل اصلی 36 تن است و در تی 55 تا 38 تن افزایش یافته باعث شده تا قدرت تحرک خوبی داشته باشد. البته این تانک معایب زیادی دارد داخل آن برای خدمه به هیچ عنوان راحت نیست. دقت و قدرت این تانک در مقایسه با رقبای مدرن پایین است. توپ 100 میلیمتری این خودروی نظامی نیز در مقایسه با توپ های قوی تر در تانک های دشمن عملکرد ضعیفی دارد. نقطه ضعف دیگر و بسیار مهمم این تانک فناوری ضعیف زره آن است که بسیارقدیمی به نظر می رسد.


تایگر

4

سابقه تولید اولین نسل از تایگر به سال 1941 باز می گردد. در جنگ جهای دوم توسط ارتش نازی مورد استفاده قرار گرفت. وزنی معادل 54 تن و گنجایش 5 خدمه را داشت. سرعت این تانک در حدود 45 کیلومتر است. در سال 1943 با تایگر 2 جایگزین شد که برورسانی های مناسبی را با خود همراه داشت. از تایگر به عنوان شاهکار مهندسی و اسطوره جنگ جهانی دوم نام می برند. درگیری با تایگرها برای هر تانک دیگری یک کابوس به شمار می رفت. آمار نابودی تانک های دیگر در برابر تایگر حقیقتا قابل توجه بود برای مثال در برابر شکار بیش از 109 تانک شرمن تنها 17 تانک تایگر از دست رفت که آماری قابل توجه در میدان نبرد به شمار می رود.


تی 34

5

از سال 1940 تا 1960 در خدمت ارتش شوروی بود. سابقه استفاده از آن در شوروی و حدود 30 کشور دیگر به ثبت رسیده است. از تی 34 در جنگ جهانی دوم، جنگ کره، جنگ ویتنام، حمله ترکیه ب قبرس و جنگ بوسنی استفاده شده است. این تانک ستون اصلی نیروهای زرهی شوروی در جنگ جهانی دوم را تشکیل می داد و در کشورهای مختلف تا چند دهه بعد مورد استفاده قرار گرفت.


بریتیش مارک 1

6

جز اولین خودروهای زرهی بود که طی جنگ جهانی اول توسط ارتش انگلیس توسعه داده شد. از این رو بریتیش مارک 1 را اولین تانک جهان می دانند که وارد میدان جنگ شده است. این تانک 28 تن وزن و سرعت آن در حدود 6 کیلومتر بر ساعت بود. مهندسین انگلیسی برای اینکه اصل غافلگیری دشمن را از دست ندهند سعی کردند تا طرح شان کاملا مخفیانه باشد. از این رو در زمان حمل این خودروهای زرهی اولیه با کشتی به فرانسه روی آن کلمه تانک که مخفف تانکر است را نوشتند. این حیله ای بود تا جاسوس های آلمانی محموله را با تانکر سوخت یا آب اشتباه بگیرند. از آن زمان تا به امروز نام تانک روی این خودروهای جنگی باقی مانده است.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • سلام.سایتتون فوق العاده است.
    تازه امروز پیداش کردم.
    فقط مطالبتونو کمی بیشتر کنید
    مرسی

    جولای 12, 2016
  • سلام..بسیار عالیست.. من هر روز به سایتتون سر میزنم ولی متاسفانه مطلب خیلی کم میذارید…لطفاً هر روز مطالب جدید بذارید…ممنون

    جولای 19, 2016
  • سلام ، از مطالب بسیار استفاده میکنم و لذت میبرم. خسته نباشید. به امید گسترش سایت و افزایش اطلاعات …

    جولای 24, 2016
  • به نظرم اینها رو از روی اون فیلم Top Ten شبکه ی دیسکاوری نوشته باشید. خب پس شرمن و پانزر 4 و بقیه شون رو چرا ننوشتید. خوبیت نداره! 😉

    آگوست 8, 2016
  • پس مرکاوا کوش ؟

    اکتبر 28, 2016