گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیاف-16 فایتینگ فالکون

اف-16 فایتینگ فالکون

اف-16 فایتینگ فالکون

مجله تصویری سلاح- یکی از کاربردی‌ترین و بهترین هواپیماهایی که در تاریخ نیروی هوایی ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته اف-16 است که البته به صورت کامل‌تر با نام «اف-16 فایتینگ فالکون» شناخته می‌شود و در بیشتر نبرهای هوایی این کشور حضور دارد.

2

شرکت نظامی لاکهید مارتین بر اساس قراردادی که با ارتش آمریکا منعقد کرده است، این جنگنده را به تولید می‌رساند و وظیفه پشتیبانی از آن را هم برعهده دارد. هم‌اکنون بیش از 1000 دستگاه هواپیمای اف-16 در نیروهای هوایی آمریکا به صورت فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند و سیستم‌های داخلی آن به گونه‌ای طراحی شده است که برای ماموریت‌های مختلف از جمله نبردهای هوا-به-هوا، هوا-به-زمین، و جنگ‌های الکترونیکی به کار گرفته می‌شود.

3

 

در طراحی اف-16 از علوم پیشرفته هوانوردی استفاده شده است و البته بخش‌هایی از آن از روی هواپیماهای جنگنده اف-15 و اف-111 اقتباس شده است. این اتفاق باع ث شده است تا اندازه این جنگنده به نسبت کوچک‌تر شود، هزینه تولید آن پایین بیاید، هزینه نگهداری از آن به حداقل برسد و وزن هواپیما نسبت به مدل‌های قبلی به میزان قابل ملاحظه کمتر شود. کاهش وزن این هواپیما با حفظ طول بدنه آن صورت گرفته است که این اتفاق مهم‌ترین مزیت برای اف-16 محسوب می‌شود.

HILL AIR FORCE BASE, Utah -- Capt. Daniel Veal, an F-16CJ Falcon pilot with the 79th Fighter Squadron at Shaw Air Force Base, S.C., fires an AGM-65D Maverick missile at a target during an air-to-ground weapons system evaluation program named Combat Hammer. The mission took place over the Utah Test and Training Range. (U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Michael Ammons)

کابین خلبان و شیشه حبابی محفظه مربوطه این امکان را فراهم می‌کند تا خلبان به صورت همزمان بتواند نسبت به فضای جلو و بالای سر خود دید کامل داشته باشد و به عبارت دیگر، خلبان اف-16 هیچ نقطه کوری ندارد. زاویه صندلی خلبان از 13 تا 30 درجه تغییر می‌کند تا تحمل او در مقابل نیروی گرانش زمین به حداکثر برسد و در راحت‌ترین شرایط به وظایف خود عمل کند.

5

برای اف-16 سیستم کنترلی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که با نام «پرواز-ازطریق-سیم» شناخته می‌شود. در این سیستم سیم‌های الکتریکی جایگزین کابل‌ها و اتصالات کنترلی شده‌اند و خلبان به کمک آن می‌تواند در مانورهای هوایی و نبردهای نظامی بهترین کنترل را داشته باشد.

Military Aircraft 1920x1080 (16:9 ratio) widescreen wallpapers - Mega Free Wallpapers - http://tinyurl.com/MegaFreeWalls or http://megafreewalls.blogspot.com/

 

نخستین مدل از این هواپیمای جنگنده با نام اف-16آ شناخته می‌شد که در سال 1979 شناخته شد و از آن سال به بعد مدل‌های پیشرفته‌تری از این هواپیمای نظامی وارد ارتش آمریکا شده‌اند. مدل‌های این هواپیما که هم‌اکنون به صورت فعال در نبردهای هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند با نام‌های اف-16سی و اف-16دی شناخته می‌شوند. حداکثر سرعت این هواپیما 1500 مایل برساعت اعلام شده است.

از مهم‌ترین جنگ‌افزارهای نصب شده روی این هواپیمای نظامی می‌توان به توپ 20 میلیمتری M-61A1، ایستگاه‌های خارجی مجهز به شش موشک هوا-به-هوا، سلاح‌های متعارف در نبردهای هوا-به-هوا و هوا-به-زمین، و سیستم مقابله در جنگ‌های الکترونیکی اشاره کرد.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • البته از همان ابتدا اینقدر محبوب نبود. یادم هست اوایل ورود F-16 آنها به صورت پیوسته سقوط می کردند. رفته رفته این مشکل آنها بر طرف شد.
    حتی یک فیلم هم در این مورد ساختند که اگر اشتباه نکنم اسمش بود Afterburner و داستان سقوط یک اف-16 آمریکایی بود که نیروی هوایی مدعی بود به دلیل مصرف دارو از طرف خلبان بوده اما همسر خلبان به هر دری می زد تا ثابت کند هواپیما اشکال فنی دارد و شوهرش مقصر نبوده.

    مارس 13, 2017