گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیسلطان روسی آسمان

سلطان روسی آسمان

سلطان روسی آسمان

مجله تصویری سلاح- هواپیمای روسی سوخو تی-50 مدل PAK-FA یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نظامی در جهان محسوب می‌شود و از آن می‌توان به عنوان رقیب توانمند برای پنجمین نسل هواپیماهای جنگنده آمریکایی از جمله لاکهید مارتین اف-22 و اف 35 یاد کرد. البته باید توجه داشت که این جنگنده روسی نسبت به رقبای آمریکایی خود در اندازه بزرگتری ساخته شده است.

1

سوخو PAK-FA به منظور پرواز در ارتفاع بالا و با سرعت بسیار زیاد طراحی شده است تا با استفاده از حداکثر مقدار انرژی، بتواند موشک‌های دوربرد هوا-به-هوا را در عملیات‌های نظامی پرتاب کند. قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و سرعت زیاد به این هواپیمای روسی امکان داده است تا در طیف گسترده‌تری از عملیات‌های نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

2

این پرنده روسی مانند اف-22 آمریکایی می‌تواند برای مدت طولانی به صورت فراصوتی پرواز کند و گفته می‌شود که سرعت آن از 1.5 ماخ هم بیشتر است. ماخ در اصل به معنی نسبت سرعت یک جسم به سرعت صوت در محیط پیرامون آن است و بر اساس قوانین فیزیک، سرعت یک هواپیما در بیشترین حالت نمی‌تواند از 2 ماخ تجاوز کند. به همین خاطر سوخو  PAK-FA یکی از سریع‌ترین هواپیماهای ساخت بشر محسوب می‌شود.

IF

در طراحی این هواپیمای روسی برخلاف پنجمین نسل از جنگنده‌های آمریکایی اف-22 تاکید کمتری برای مخفی شدن آن حین پرواز صورت گرفته است و در عوض، تمرکز اصلی در طراحی و ساخت آن مربوط به قدرت مانور هواپیما می‌شود. بر این اساس PAK-FA را در زمینه قابلیت‌های حرکتی و مانورهای آسمانی بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از اف-35 آمریکایی ارزیابی می‌کنند.

4

این هواپیمای روسی هم‌اکنون با موتور اصلاح شده Su-30 Flanker پرواز می‌کند که این موتور قادر است بیش از 30 هزار پوند فشار تولید کند. موتور این هواپیما نسبت به مدل اولیه آن که با نام AL-31 شناخته می‌شود گرمای بیشتری تولید می‌کند و البته ارتش روسیه در حال اصلاح آن است تا در مدل بعدی دمای موتور کاهش یابد.

5

 

پیش‌بینی شده است مدل بعدی سوخو PAK-FA با موتور جدیدی که Izdeliye 30 سال 2020 در اختیار ارتش روسیه قرار بگیرد. لازم به ذکر است که این جت روسی سیستم جست‌وجوگر مادون قرمز و قابلیت‌های ردیابی هوشمند را برای رادارها و سیستم‌های الکترونیکی خود در اختیار گرفته است و از این نظر هم یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آسمانی محسوب می‌شود.

6

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر