گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیوقتی جایی برای مخفی شدن نیست!

وقتی جایی برای مخفی شدن نیست!

وقتی جایی برای مخفی شدن نیست!

مجله تصویری سلاح سیستم (CDTE) که از آن با نام‌ «پانیشر» نیز یاد می‌شود یک سلاح ویژه نبردهای پاکسازی محسوب می‌شود و نخستین بار در سال 2010 میلادی در جریان جنگ افغانستان مورد استفاده قرار گرفت که پس از آن از اواخر سال 2015 میلادی به صورت رسمی وارد سیستم نظامی آمریکا شد. با این وجود به دلیل کاهش بودجه و بروز برخی اختلالات در تولید ثانوبه این سلاح، قرار شده است ارتش آمریکا از اوایل سال 2017 به صورت گسترده آن را مورد استفاده قرار دهد.

1

 

این سیستم در خانواده سلاح‌های پرتاب نارنجک طبقه‌بندی می‌شود و دو کشور آمریکا و آلمان به صورت مشترک وظیفه تولید آن را برعهده دارند. طراحی و تولید سلاح که به صورت اختصاصی در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد را کارخانه «الیِنت تِک‌سیستمز» برعهده داشته است.

گلوله سلاح در این سیستم عملکرد انفجاری بی نقصی دارد. پس از آنکه به سمت هدف شلیک شد در هوا منفجر شده و به تعداد بیشماری ترکش ریز تبدیل می شود که عملا جایی برای در امان ماندن از آن در یک فضا باقی نمی ماند.

در بیان قابلیت های عملیاتی XM25 نباید از توانایی های دوربین پیچیده و بسیار پیشرفته آن در هدفگیری دقیق غافل ماند.

این سلاح ویژه 6.35 کیلوگرم وزن و 749 میلیمتر طول دارد و از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به کارتریج اصلی 25 در 40 میلیمتر، سرعت دهانه 210 متر بر ثانیه، برد 500 متری برای هدفگیری دقیق و برد 700 متری برای شلیک در فضای باز و همچنین حداکثر برد 1000 متری در شرایط ایده‌آل اشاره کرد.

2

 

این سلاح آمریکایی پنج مخزن چرخشی جداشدنی را در خود جا داده است که مهمات از این طریق برای آن تامین می‌شوند و در مراکز آموزشی،‌ عملیات‌های انفجاری با دور بالا، عملیات‌های نظامی غیرکشنده، نفوذ به سیستم‌های زره‌ای 50 میلیمتری و شکستن درها مورد استفاده قرار می گیرد.

دولت آمریکا نخستین بار XM25 را در جنگ افغانستان مورد استفاده قرار داد و هزینه ساخت هر دستگاه از مدل‌های اولیه آن بین 30 تا 35 هزار دلار بود. در اکتبر 2010 پنج دستگاه از این سلاح توسط «گروه هوابرد 101 آمریکا» در کشور افغانستان مورد استفاده قرار گرفت و سربازان در گزارش‌های بعدی خود اعلام کردند که این سلاح برای هدفگیری و از پا درآوردن دشمن بسیار کاربردی و مفید بوده است. نیروهای نظامی آمریکا این سلاح را «پانیشر» یا «تنبیه‌کننده» هم نامگذاری کرده‌اند.

3

4

 

سربازی که این سلاح را در اختیار دارد می‌تواند به صورت دستی فاصله انفجار را در حد کمتر یا بیشتر از 3 متر تنظیم کند. فاصله‌ای که نارنجک با این سلاح پرتاب می‌شود بسته به تعداد چرخش‌های آن در لوله مارپیچی تغییر می‌کند و سیستم هوشمند آن می‌تواند به صورت اتوماتیک هم فاصله انفجار را برحسب هدف مشخص شده تنظیم کند.

5

6

7

 

«ریچارد آودِت» یکی از طراحان این سلاح معتقد است که XM25 یک تحول بزرگ در عرصه نظامی محسوب می‌شود. زیرا این نخستین سلاح نظامی کوچک است که از فناوری‌های هوشمند کمک می‌گیرد و می‌تواند خدمات ویژه در اختیار نیروهای نظامی بگذارد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد