گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبیتحول در ساخت نارنجک دستی پس از 40 سال!

تحول در ساخت نارنجک دستی پس از 40 سال!

تحول در ساخت نارنجک دستی پس از 40 سال!

مجله تصویری سلاح– ارتش آمریکا در حال کار کردن روی یک نارنجک دستی است که می‌تواند بسته به نیاز نیروهای نظامی و شرایط پیش‌رو؛ در قالب ابزار فشاری انفجار آسیب‌رسان یا ابزاری برای تکه‌‌تکه شدن مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر، این نارنجک دستی به گونه‌ای ساخته شده است که میزان تخریب آن بر حسب شرایط پیرامون می‌تواند محدود شود و قدرت انفجاری آن روی یک نقطه متمرکز گردد. شرکت «پیکاتینی آرسنال» سازنده این سلاح ادعا می کند طی 40 سال گذشته این نخستین تحول بزرگ در نارنجک‌های دستی محسوب می‌شود.

1

این نارنجک دستی که با نام «سلاح پیشرفته تاکتیکی چند منظوره» (ET-MP) شناخته می‌شود، برخلاف مدل‌های قبلی به گونه‌ای طراحی شده است که فرد نظامی می‌تواند آن را با دست چپ یا راست پرتاب کند.

نارنجک تاکتیکی پیشرفته چند منظوره به سربازان اجازه می‌دهد که به وسیله یک اهرم بین دو حالت تکه‌تکه شدن یا انفجار آسیب رسان یکی را انتخاب کنند.

نارنجک های آسیب رسان جزو نارنجک‌های تهاجمی محسوب می‌شوند. این نارنجک‌ها شعاع خطر کوتاهی دارند به این معنا که پس از پرتاب فرصت کمی تا انفجار وجود دارد.

در مقابل، نارنجک‌های تکه‌تکه شونده در دسته نارنجک‌های تدافعی قرار می‌گیرد. این نارنجک‌ها در پوشش سیمی یا فلزی پیچیده می‌شوند و پس از انفجار به تکه‌های کشنده تبدیل می‌شود. شعاع خطر این نوع از نارنجک 15 متر است بنابراین سربازها باید پس از پرتاب کردن آن در سنگر قرار بگیرند.

2

«متئو هال» یکی از مدیران پروژه تولید این محصول اعلام کرد از مزایای دیگر نارنجک دستی جدید این است که با استفاده از قطعات الکترونیکی، زمان انفجار را تنظیم می‌کند. او گفت: «زمان انفجار هم‌اکنون می‌تواند به چند میلی‌ثانیه هم کاهش یابد و تا زمانی که نارنجک دستی مسلح نباشد، امکان انفجار برای آن وجود نخواهد داشت».

4

زمانی که نظامیان چپ‌دست قصد استفاده از نارنجک‌های دستی کنونی را دارند، فرآیند مسلح کردن و پرتاب کردن آن اندکی متفاوت دنبال می‌شود. نحوه استفاده از این سلاح جدید بسیار آسان‌تر شده و میزان خطرات مربوط به آن حین پرتاب کردن به شدت کاهش یافته است.

3

به گفته مرکز تحقیق، توسعه و مهندسی تسلیحات ارتش آمریکا (Ardec) فرد نظامی حین انجام عملیات‌های مختلف به راحتی می‌تواند یکی از دو عملکرد این نارنجک دستی را مورد استفاده قرار دهد و در آن واحد تصمیم بگیرد کدام یک از این قابلیت‌ها را برای پرتاب نارنجک فعال کند. این کار با فشار دادن یک کلید انجام می‌شود و به همین خاطر فرد نظامی به سرعت می‌تواند نحوه رویارویی با نیروهای دشمن را مشخص کند. این اتفاق باعث می‌شود تا سربازان برای حضور در میادین نبرد انواع مختلف نارنجک‌های دستی را حمل نکنند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد