گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهفوتوگانزاعجوبه چوبی!

اعجوبه چوبی!

اعجوبه چوبی!

دی هاویلند موسکیتو جنگنده تهاجمی و چند منظوره ساخت بریتانیا با دو خدمه که طی جنگ جهانی دوم و بعد از آن در حال خدمت بود . این یکی از چند هواپیمای عملیاتی خط مقدم بود که تقریباً به طور کامل از چوب ساخته شده بود و به “اعجوبه چوبی” معروف شد. موسکیتو برای انجام عملیات و نقش های متقاوتی تطبیق داده شوده بود . نقش هایی مانند : پرواز در ارتفاع کم تا متوسط و بالا ، بمب افکن تاکتیکی روز، بمب افکن شب پرواز ، هواپیمای پیشرو ، جنگنده بمب افکن ، هواپیمای ضربتی دریایی ،هواپیمای تولید مزاحمت ، هواپیمای عکسبرداری و شناسایی سریع‌السیر همچنین بوسیله شرکت خطوط هوایی خارجی بریتانیا (BOAC) برای حمل سریع محمولات کوچک و باارزش از طریق حریم هوایی کشورهای بیطرف و یا فضای هوایی دشمن مورد استفاده قرار میگرفت . وقتی شرکت دی هاویلند در سال ۱۹۴۱ شروع به تولید موسکیتو کرد، این هواپیما یکی از سریع ترین هواپیماهای جهان بود.

شاید بتوان آنرا  اولین هواپیمای رادارگریز دنیا! دانست چون بدنه آن کاملا چوبی بود و  رادارهای آلمانی به سختی می توانستند آنرا ردیابی کنند. حتی گفته هایی وجود دارد مبنی بر اینکه  آلمانی ها گلوله های مخصوصی پر از موریانه ساخته بودند تا به سمت ماسکیتو شلیک کنند تا بلکه موریانه ها به بدنه اش آسیب بزنند. ظاهراً به دلیل چوبی بودن خیلی وقتها گلوله های متعارف وارد بدنه ی ماسکیتو شده و بدون آسیب زدن از سمت دیگه خارج می شد!(با تشکر از علی امین زاده کابر گرامی گانزمانیتور)

7 8

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • میشه بهش گفت اولین هواپیمای استیلت دنیا! چون چوبی بود رادارهای آلمانی سخت می تونستن ردیابیش کنن. شنیده ام آلمانی ها گلوله های مخصوصی پر از موریانه ساخته بودن تا به سمت ماسکیتو شلیک کنند تا بلکه موریانه ها به بدنه اش آسیب بزنن. ظاهراً به دلیل چوبی بودن خیلی وقتها گلوله های متعارف وارد بدنه ی ماسکیتو می شده و بدون آسیب زدن از سمت دیگه خارج می شده!

    اکتبر 5, 2016