گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیسلاح کاربردی ناتو!

سلاح کاربردی ناتو!

سلاح کاربردی ناتو!

مجله تصویری سلاح «اشتایر آاوگ» یکی از کاربردی‌ترین سلاح‌های کاربردی سازمان ناتو محسوب می‌شود که در کشور اتریش به تولید می‌رسد. مدل اولیه این سلاح 5.56 در 45 میلیمتری نخستین بار در دهه 1960 میلادی در کارخانه «اشتایر مانلیچر» طراحی شد و در سال 1978 میلادی اسلحه نظامی جهانی (AUG) با نام StG توسط ارتش اتریش مورد پذیرش قرار گرفت تا جایگزین سلاح اتوماتیک StG 58 شود. این سلاح از سال 1978 میلادی به تولید انبوه رسید و همچنان به عنوان یکی از بازوهای استاندارد نیروهای مسلح و دیگر واحدهای پلیس اتریش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدل Steyr AUG A1 با لوله 508 میلیمتری

1

این سلاح تهاجمی و مدل‌های مختلفی که از روی آن ساخته شد،‌ توسط ارتش کشورهای مختلف از جمله آرژانتین، استرالیا، بولیوی، اکوادور،‌ ایرلند، لوگزامبورگ، مالزی، نیوزیلند، عمان، عربستان سعودی، تونس، پاکستان، نیروی دفاعی جزایر فالکلند و، سازمان مهاجرت و گمرک آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

مدل StG 77

2

این سلاح تهاجمی به گونه‌ای طراحی شده است که کشیدن ماشه تا نیمه راه آن را به یک تفنگ نیمه اتوماتیک تبدیل می‌کند و اگر ماشه تا آخر کشیده شود، فرد نظامی یک تفنگ تمام اتوماتیک را در اختیار دارد. مکانیسم امنیتی این سلاح شامل پیچ متقابل و دکمه ایمنی در بالای دسته قرار گرفته است تا دسترسی به آن آسان باشد. سلاح همیشه در حالت غیرفعال به‌سر می‌برد و تا زمانی که به صورت مکانیکی ماشه آن کشیده نشود،‌ در حالت آتش قرار نمی‌گیرد. برخی از مدل‌های این سلاح سیستم قفل خودکار (ALO) را در خود جا داده‌اند که به صورت مستقیم با ماشه در ارتباط است. انواع مختلف این مدل «اشتایر آاوگ» هم‌اکنون توسط نیروهای دفاعی ارتش استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدل Steyr AUG A1 با لوله 407 میلیمتری

3

«اشتایر آاوگ» را در اصل می‌توان در خانواده تفنگ حمله، تفنگ لوله کوتاه سبک، تیربار سبک، و مسلسل دستی طبقه‌بندی کرد. این سلاح که نخستین بار در سال 1978 میلادی در کشور اتریش تولید شد، همچنان به صورت گسترده توسط نیروهای نظامی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نبردهای مختلف توسط ارتش‌های بزرگ به کار گرفته شده است. مدل استاندارد این سلاح در از سال 1978 میلادی تاکنون همچنان تولید شده است، مدل Para آن از سال 1988 به بعد تولید می‌شود، مدل A3 آن از سال 2004 به بعد در اختیار نیروهای نظامی قرار گرفت و مدل A3 SF نیز از سال 2007 تا امروز تولید شده است.

مدل Steyr AUG A3

4

مدل استاندارد این سلاح کاربردی 3.6 کیلوگرم وزن دارد و از دیگر مشخصه‌های فیزیکی آن می‌توان به طول 790 میلیمتری و طول لوله 508 میلیمتری اشاره کرد. میزان آتش‌سازی این سلاح بین 680 تا 750 دور در دقیقه اعلا مشده است و سرعت دهانه مدل استاندارد آن 970 متر در ثانیه محاسبه می‌شود. محدوده شلیک موثر این سلاح 300 متر است و حداکثر محدوده شلیک آن به 500 متر می‌رسد.

مدل Steyr AUG نه میلیمتری

5

مدل Steyr AUG A2 با طول لوله 407 میلیمتری

6

مدل Steyr AUG مجهز به سرنیزه آلمانی KCB-77 M1

7

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد