گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاتفنگ قایقی!

تفنگ قایقی!

تفنگ قایقی!

مجله تصویری سلاح- «تفنگ قایقی» نمونه بزرگ از اسلحه‌های ساچمه‌ای کوتاه‌برد بود که در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت و از آن برای تیراندازی به سمت پرندگان و فعالیت‌های تجاری استفاده می‌شد.

1

تفنگ قایقی معمولا به صورت سفارشی ساخته می‌شد و به همین خاطر مدل‌های متفاوتی از آن ارایه شد، ولی در مجموع قطر لوله اصلی آن حدود 2 اینچ (معادل 51 میلیمتر) بود و در زمان شلیک فشاری حدود 0.45 کیلوگرم را به هدف وارد می‌کرد. یک شلیک با این تفنگ به قدری توانایی داشت که می‌توانست به صورت همزمان 50 اردک را که روی سطح آب در حال استراحت بودند، از بین ببرد.

2

این سلاح اندازه بسیار بزرگی داشت و به همین خاطر حمل آن تقریبا اتفاق غیرممکنی بود. از این رو سلاح مذکور به صورت مستقیم روی تنه قایق‌های باریک و بلند نصب می‌شد تا برای شکار از آن استفاده شود. همین مسئله باعث شد تا به این اسلحه «تفنگ قایق» گفته شود.

4

شکارچیانی که این سلاح را در اختیار داشتند به آرامی قایق خود را روی آب حرکت می‌دادند و زمانی که به دسته بزرگ پرندگان می‌رسیدند، با استفاده از قدرت مانور بالایی که سلاح داشت آنها را هدف می‌گرفتند. این تفنگ در حالت کلی روی بدنه قایق ثابت بود و بنابراین شکارچی مجبور می‌شد برای هدفگیری بهتر قایق را حرکت دهد و جهت آن را به سمت هدف خود عوض کند.

3

این تفنگ به اندازه کافی قوی بود و قایق نیز اندازه کوچکی داشت. بنابراین زمانی که شلیک صورت می‌گرفت قایق به اندازه چندین سانتی‌متر به عقب حرکت می‌کرد.

5

دولت بریتانیا در سال 1995 میلادی بر اساس یک بررسی جامع اعلام کرد هنوز حدود 50 عدد از قایق‌های مجهز به این سلاح به صورت فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد. دولت بریتانیا برای استفاده از تفنگ قایق محدودیت‌هایی تعریف کرده بود و بر اساس آن قرار شده بود لوله این سلاح با قطر کمتر از 1.75 اینچ (معادل 44 میلیمتر) مورد استفاده قرار بگیرد.

6

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • جالب بود. اولین بار بود که همچین چیزی می دیدم.

    اکتبر 16, 2016