گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هابزرگترین هزینه‌های نظامی بی فایده!

بزرگترین هزینه‌های نظامی بی فایده!

بزرگترین هزینه‌های نظامی بی فایده!

مجله تصویری سلاح بودجه زیاد نیروهای مسلح آمریکا همواره باعث شده است سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بخش به میزان زیاد هدر برود و در مقیاس بسیار بزرگ، بزرگترین هزینه‌های نظامی بی‌فایده در این کشور رقم بخورد. به دنبال ارتقا و تغییرات متداوم فناوری، طراحی جدید برای تانک‌ها، هواپیما‌ها، سلاح‌ها و خودروهای نظامی ارایه می‌شود تا آنها ارتقا یابند. با این وجود بروکراسی‌های ناکارآمد درسیستم نظامی، افزونگی‌ها، تدارکات بی‌فایده، تغییر در اولویت‌ها، و پیچیده‌سازی فرآیندهای ساده باعث شده است سرمایه‌گذاری در سیستم نظامی آمریکا به میزان زیاد هدر برود. البته این اتفاق فقط محدود به آمریکا نمی‌شود و بسیاری از کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم به این آفت مبتلا شدند. در اینجا لیست بزرگترین هزینه‌های نظامی از جنگ جهانی دوم تا امروز که هیچ فایده‌ای نداشته‌اند و هدر رفته‌اند، آورده شده است.

1

جنگنده Lockheed Martin F-35 Lightning II – هزینه ساخت: 1.5 تریلیون دلار

این هواپیمای جنگنده برای نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا طراحی شده بود که مدل اولیه آن سال 1996 میلادی عرضه شد و به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه اطمینان پرواز، و آسیب‌پذیری در مقابل رعد و برق هرگز به تولید انبوه نرسید.


2

توپخانه Hitler’s Atlantic Wall – هزینه ساخت: 200 میلیارد دلار

مدت کوتاهی پس از آنکه ارتش نازی آلمان کشور فرانسه گرفت، «آدولف هیتلر» دستور تقویت نیروهای نظامی در ساحتل آتلانتیک را صادر کرد و در کمتر از یک سال نیم میلیون آلمانی به همراه سرابزان خارجی، در این منطقه مستقر شدند. در نتیجه این تلاش‌ها توپخانه Atlantic Wall ساخته شد. این توپخانه از 1.2 میلیون تن فولاد ساخته شده بود که با آن می‌شد بیش از 20 هزار دستگاه تانک درست کرد. در این توپخانه از 17 میلیون متر مکعب بتن استفاده شده بود و هیتلر در مجموع برای ساخت آن 200 میلیارد دلار پرداخت کرد و همین مسئله باعث شد توپخانه مذکور بی‌استفاده بماند.


3

سیستم استراتژیک تدافعی Strategic Defense Initiative – هزینه ساخت: بین 100 تا 150 میلیارد دلار

چند روز پس از سخنرانی به یاد ماندنی «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، سیستم دفاعی Strategic Defense Initiative ساخته شد که انواع قابلیت‌های لیزری و ماهواره‌ای را شامل می‌شد تا بتواند سیستم‌های حملاتی و زیردریایی‌های روسی را شناسایی کند. هزینه زیاد ساخت آن باعث شد هرگز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگیرد.


Soaring

هواپیمای Rockwell B-1 Lancer – هزینه ساخت: یک میلیارد دلار به‌ازای هر هواپیما

یکی از دشوارترین و پرمجادله‌ترین طرح‌ها در تاریخ نیرو هوایی آمریکا ساخت هواپیمای B-1 بود که نخستین بار در دهه 1970 میلادی ارایه شد و پس از آن مدل B-52 جایگزین شد. این پروژه پس از ساخت چهار دستگاه نمونه اولیه در سال 1977 میلادی به طور کامل کنار گذاشته شد.


MX missile. 1980 Tribune file photo.

موشک فضایی MX Missile – هزینه ساخت: 25 میلیارد دلار

در دهه 1970 که استفاده از سیستم های هسته ای ممنوع شده بود، موشک LGM-118 که با نام MX Missile شناخته می‌شد روی کار آمد. این موشک مبتنی بر سیستم زمینی ICBM مستقر شد و 10 دستگاه خودرو می‌بایست آن را حمل می‌کرد و هر کدام از آنها 300 کیلوتن کلاهک W87 را شامل می‌شد. در جریان توسعه این موشک مشکلات فراوان پیش آمد و کنار گذاشته شد.


6

موشک Project Nike – هزینه ساخت: 20 میلیارد دلار

در جریان جنگ سرد بمب‌افکن‌های روسی آمریکا را درهم کوبیدند و همین مسئله باعث شد طرح پیچیده ای با نام Nike روی کار بیاید تا با این موشک‌ها مبارزه کنند. این موشک‌ها که به باتری مجهز شده بودند، برای پرتاب به سمت هواپیما ساخته شدهند و پس از گذشت مدتی فرآیند تولید آن کنار گذاشته شد.


7

تانک Future Combat System – هزینه ساخت: 19 میلیارد دلار

طراحی اصلی این تانک سال 1999 میلادی ارایه شد تا با سرنشین یا بدون سرنشین در عملیات های نظامی مورد استفاده قرار بگیرد. پس از گذشت مدتی اولویت‌های دولت آمریکا برای توسعه این سیتسم تغییر کرد و سرانجام در سال 2009 میلادی پروژه توسعه این تانک با سرمایه‌‌گذاری 19 میلیارد دلار کنار گذاشته شد.


8

سیستم تدافعی Joint Tactical Radio System – هزینه ساخت: 17 میلیارد دلار

این سیستم به صورت مخفف با نام JTRS شناخته می‌شود و مبتنی بر فناوری رادیویی نظامی ساخته شده بود. طراحی این سیستم از سال 1997 میلادی توسط ارتش آمریکا و با سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلار اغاز شد و پس از گذشت چند سال که مجموع سرمایه‌گذاری‌های روی آن به 17 میلیارد دلار رسید، دولیت آمریکا توسعه آن را به طور کامل کنار گذاشت.


9

هواپیمای Airbus A400M Atlas – هزینه ساخت: 10 میلیارد دلار

هواپیمای A400M به عنوان ابزار حمل و نقل نظامی در اروپا ارایه شد و تاخیرهای فراوان برای بروز مشکلات فنی و کمبود بودجه باعث شد توسعه آن برای همیشه متوقف شود.


10

کشتی Zumwalt Class Destroyer – هزینه ساخت: 3 میلیارد دلار به ازای هر کشتی

یکی از پیچیده‌ترین ناوشکن‌های جهان Zumwalt بود که عنوان گران‌ترین کشتی نظامی جهان را هم از آن خود کرد. هزینه ساخت این ناوشکن به قدری بود که با آن می‌شد 32 کشتی ساخت و برای تولید هر دستگاه از آن 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد. دولت آمریکا سرانجام تصمیم گرفت توسعه آن را برای همیشه کنار بگذارد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد