گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاصنایع نظامی و چند برنامه ناموفق!

صنایع نظامی و چند برنامه ناموفق!

صنایع نظامی و چند برنامه ناموفق!

مجله تصویری سلاح- عرصه نظامی مانند دیگر صنایع دقت فراوان برای تولید محصولات جدید دارد و از این روز پیش از آنکه یک سلاح جدید روانه بازار شود، مدل مفهومی از روی آن ساخته می‌شود. در این زمینه لیست بلندبالایی از اسلحه‌ها و ادوات نظامی وجود دارد که طرح توسعه آنها شکست خورد و هرگز به صورت عملی مورد استفاده قرار نگرفتند. در اینجا لیست 10 سلاحی که هرگز نتوانستند به میدان‌های نبرد راه پیدا کنند، آورده شده است.

پلتفرم‌های پرنده

1

این سیستم نخستین بار توسط مرکز «هیلِر هلیکوپترز» در دهه 1950 میلادی ارایه شد و VZ-1 Pawnee پلتفرمی بود که یک نفر می‌توانست روی آن بایستد و سیستم دو موتوره او را روی هوا نگه دارد تا بهتر اهداف دشمن را هدف بگیرد.

هلی‌کوپترهای مخفی

2

ادغام فناوری‌های مخفی کردن اشیا و سیستم‌های انتقال داده با سرعت بالا ساخت RAH-66 Comanche را باعث شد. قرار بود این محصول به عنوان پیشرفته‌ترین هلی‌کوپتر دیده‌بانی قرن 21 مورد استفاده قرار بگیرد. ولی پروژه توسعه آن که با سرمایه‌گذاری 6.9 میلیارد دلاری به انجام رسید، در ارتش آمریکا کنار گذاشته شد.

موشک-گلوله

3

در دهه 1960 میلادی شرکت «ام‌بی اسوشیتس» دستگاهی را با نام Gyrojet ارایه کرد که در خانواده اسلحه‌های تجربی طبقه‌بندی می‌شد و به جای گلوله می‌توانست راکت‌های کوچک را به صورت بی‌صدا پرتاب کند. این سلاح هرگز نتوانست به صورت عملی مورد استفاده قرار بگیرد.

هواپیمای عمود-پرواز

4

به نظر شما چه هواپیمایی می‌تواند در کوتاه‌ترین مسافت از روی زمین بلند شود؟ کارشناسان در دهه 1950 میلادی به این نتیجه رسیدند که هواپیماهای عمود-پرواز می‌توانند این قابلیت را داشته باشند. در این زمینه نمونه اولیه هواپیمایی با نام Tailsitters دنبال شد که هرگز به تولید انبوه نرسید.

موشک فضایی

5

مرکز نوآوری‌های استراتژیک دفاعی (SDI) یک طرح بزرگ در دست داشت که بزرگترین طرح نظامی تاریخ محسوب می‌شود. به موجب این طرح قرار بود قوی‌ترین سلاح در زمان جنگ سرد ارایه شود. این سلاح که محل استقرار آن فضا در نظر گرفته شده بود، Brilliant Pebbles نام داشت و به جای آنکه مانند موشک‌های بالستیک عمل کند، از فضا به زمین پرتاب می‌شد. پروژه توسعه این سلاح سال 1993 میلادی برای همیشه کنار گذاشته شد.

سلاح لیزری پرنده

6

از این سلاح به عنوان «نزدیک‌ترین شیئ به زمین روی ستاره مرده» یاد می‌شد و شرکت بوئینگ آن را YAL-1 Airborne نامگذاری کرده بود. این سلاح لیزری که روی جت 747 بوئینگ مستقر شده بود، به عنوان یک طرح شکست خورده در آژانس دفاع موشکی آمریکا کنار گذاشته شد.

روبات‌های زمینی مسلح

7

روبات MQ-1 Predator که به سلاح گرم مجهز شده بود نخستین بار سال 2002 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان به بعد انواع مختلف وسایل نقلیه نظامی بدون سرنشین روی کار آمدند. سال 2007 میلادی روبات TALON با اندکی اصلاحیه مجهز به اسلحه به کار گرفته شد و سرانجام پس از انتقادات فراوان، روبات‌های مجهز به سلاح کنار گذاشته شدند.

اتومبیل‌های پرنده

8

در زمان جنگ جهانی دوم دولت بریتانیا یک جیپ پرنده را با نام Hafner Rotabuggy مورد آزمایش قرار داد که برای آن یک بال چرخان شبیه هلی‌کوپتر و یک دم در نظر گرفته شده است. این خودرو هرگز به تولید انبوه نرسید، زیرا هلی‌کوپترهای همان زمان کارایی و قابلیت‌های بیشتری داشتند.

سلاح هوشمند مبارزه فردی

9

سلاح XM29 Objective شبیه تفنگ‌های موجود در بازی‌های رایانه‌ای طراحی شد و البته یک سلاح واقعی بود. مدل مفهومی این اسلحه می‌توانست با کالیبر 5.56 تا 20 میلیمتر مورد استفاده قرار بگیرد. پروژه توسعه این سلاح سال 2005 کنار گذاشته شد و مدل‌های پیشرفته‌تر جای آن را گرفتند.

بالن جاسوسی

10

طراحی اولیه این کشتی فضایی به گونه‌ای بود که می‌توانست در ارتفاع بسیار بالا به پرواز دربیاید و از مواضع دشمن جاسوسی کند. این بالن LEMV نامگذاری شده بود و با طولی معادل 250 فوت، قابلیت‌های آیرودینامیکی هواپیما را شامل می‌شد. این کشتی فضایی جاسوسی حسگری را با وزن معادل 2750 پوند در خود جا داده بود و البته پس از گذشت مدتی دولت آمریکا پروژه توسعه آن را متوقف کرد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • مفید بود با درج لینگ انتشار دادم

    دسامبر 16, 2016