گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهفوتوگانزاژدهای نیرومند چینی!

اژدهای نیرومند چینی!

اژدهای نیرومند چینی!

چنگدو جی-10 یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت چنگدوی چین برای ارتش چین طراحی و تولید شده است. این هواپیما، که در غرب به نام «اژدهای نیرومند» معروف است، می‌تواند به طور هم‌زمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش کند. این هواپیما برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است.

طراحی این هواپیما در اواخر دهه 1980 به عنوان پاسخی به دو جنگنده میگ-29 و سوخو-27 شوروی و با الهام گیری و تکامل جنگندهچنگدو جی-9 آغاز شد. جی-10 در سال 1998 اولین پرواز خود را انجام داد و تولید انبوه آن از سال 2002 آغاز شد. پاکستان هم سفارش 150 فروند از این جنگنده را داده است که 36 فروند نخست در سال 2012 تحویل شد.

11

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • این هواپیما بر اساس پلتفورمی که چینی ها از اسراییل خریداری کرده اند ساخته شده است! همین نکته ایراد استراتژیکی آنرا برای به خدمت گرفته شدن عیان می سازد! هواپیمایی که همه ی ضعفها و قوت های احتمالی آنرا رقیب و دشمن بدانندبی هیچ شکی بدرد نمی خورد! هرچند هواگردی همچون سوخو 30 ام اس هم ناشناخته نیست، ولی توانایی بالای آن هواپیما در مانور و دور کامل در کوچکترین دایره ی ممکن برای گردش یک هواپیما توانایی بالای پوشش طیف بسیار گسترده ای از موشکها و داشتن سامانه های آتش و هدف یابی فراتر از نمونه های نسل چهارم هواپیماهای جنگی غربی و نیز توانایی های بالای آن در جنگال و سامانه های بسیار پیشرفته ی ایونیکی آن که آنرا از نسل چهارم فراتر برده و به نسل چهارم(++) بدل می کند& مزیتی خواهد بود که دسترسی به آن جنگنده را منطقی و قابل دفاع می کند و می شود امید داشت که با امکان تولید لیسانس آن در ایران به رشد صنعت هواپیما سازی ایران هم کمک قابل توجهی بشود ولی هواپیمای چنگدو 10 از هیچ یک از مزیت های هواگردی همچون سوخو 30ام سی برخوردار نیست! این گونه خبرها همان رپرتاژآگهی به نفع فروشنده است! ولی نباید بی دقتی بشود و چون ایران در دسترسی به بازار جنگ افزار جدی در فشار هست در نظر نداشته باشیم که عربستان اف پانزده(ای) نمونه های به روز شده ی آن، اف شانزده، تورنادو، یوروفایتر، رافائل بدنه ی امروزی نیروی هوایی اش را می سازد و اسراییل هم با داشتن نیروی هوایی بسیار گسترده ای به تازگی به جنگنده ی اف سی و پنج مجهز شده است! امارات ، کویت و قطر هم دارای نیروی هوایی به روز و قابل توجه هستند! این کشورها در کل از اف شانزده، اف 18 و یوروفایتر و رافائل برخوردارند! آیا در این وضعیت خرید چنگدو عاقلانه است؟! ایران که با دسترسی به فن آوری ریخته گری در خلع و با داشتن تولید فلزات آلیاژی کاربردی در بدنه پیشرانه ی جت توانسته است موتور توبوپراپ با برای ده هزار کیلوگرم را بسازد! پس اگر بنا بر هرید جنگدو است به جای آن تلاش بشود که با تکیه بر آیرودینامیک موفق میگ 29 و با تکیه بر دانش ساخت رادار که جهش بوده است خودش اقدام به ساخت هواپیما کند و برای نیل به هواپیمایی به مراتب برتر از جنگدو 10 با چین و روسیه وارد همکاری فنی بشود در این راستا سوئد هم توانایی ساخت بحش هایی را دارد که کاربرد دوگانه دارند و می شود همزمان برای تولید هواپیمای بازرگانی و نظامی بکار برد و در سطحی از فن آوری است که روسیه و چین خریدار آن تولیدات هستتند با سوئدی ها در زمینه ی برخی تجهیزات ایونیکی پرواز و رادار وارد معامله بشود! این یکبار نباید که گذاشته بشود تا فرصت آموختن و ساختن از دست برود!

    مارس 7, 2017