گروه مجلات آنلاین عصر ایران

ممنوع!

ممنوع!

مجله تصویری سلاح- دو فلسفه اصلی برای ممنوعیت استفاده از یک سری سلاح های جنگی وجود دارد. سلاح هایی که در ادامه توضیح داده خواهند شد، این دو مورد را نقص می کنند؛ نخست این که طبق دیدگاه انسان دوستانه، جنگ ها تا حد امکان باید در چهارچوب اخلاق پیش روند به این صورت که مرگ در سریع ترین حالت و با کم ترین درد رخ دهد. در فلسفه دوم نیز استفاده از سلاح های جنگی که سبب به خطر انداختن زندگی مردم شود ممنوع خواد بود. اما این سلاح های ممنوعه کدام ها هستند؟ با ما همراه باشید.

+ گاز خردل

این گاز که نام  خود را از رنگ زرد- قهوه ای و بویش گرفته است، در صورت استنشاق سبب پر شدن ریه ها از مایع و مرگ فرد می شود.

1

+ گاز اعصاب

همه عوامل اعصاب از جمله سارین، VX، تابون و سومان از طریق مکانیسمی مشابه که مهار آنزیم کولین استراز است عمل می کنند. در نتیجه سبب اختلال در کل عملکرد سیستم عصبی شده و در ادامه موجب از کار افتادن سیستم تنفسی و خون ریزی داخلی خواهند شد.

2

+ گاز فسژن

گاز فسژن یکی دیگر از سلاح های ممنوعه جنگی است که آن را مسئول مرگ 85 درصدی ناشی از سلاح های شیمیایی در جنگ جهانی اول نیز می دانند. ساخت این گاز در مقادیر بالا ارزان و راحت بوده و می تواند سبب تخریب پروتین های موجود در ریه ها و از کار افتادن این ارگان حیاتی شود.

3

+ گاز اشک آور

شاید کمی عجیب باشد اما حتی استفاده از گاز اشک آور نیز به وسیله کنوانسیون لاهه ممنوع شده است. این گاز با گاز خردل در یک کلاس قانونی قرار می گیرد و همانند سایر مواد شیمیایی که از طریق استنشاقی وارد می شوند، با تنفس عادی تداخل می کند.

4

+ اسپری فلفل

این اسپری نیز داستانی مشابه گاز اشک آور دارد. اسپری فلفل نیز به دلیل اختلال در روند تنفس عادی فرد حز سلاح های شیمیایی استنشاقی است که توسط کنوانسیون لاهه ممنوع شده است.

5

+ مین های زمینی پلاستیکی

سلاح هایی که از مواد غیر فلزی ساخته می شوند و توسط اشعه ایکس قابل ردیابی نیستند، منع استفاده دارند.
6

+ گودال میخ

استفاده از گودال میخ که یکی از تله های مرگ قدیمی است نیز ممنوع اعلام شده است. در خلال جنگ جهانی دوم هزاران سرباز در ویتنام، توانایی راه رفتن خود را با افتادن در گودال های پرشده از بامبو های تیز، از دست دادند.

7

+ سلاح های بیولوژیکی

شاید کمی عجیب باشد ولی سلاح های بیولوژیکی از جمله قدیمی ترین سلاح های کشتار بوده اند. برای مثال، مبتلا کردن دشمن به بیماری طاعون (توسط ککی که روی بدن رت زندگی می کند انتقال می یابد)، از اولین حملات بیو تروریسمی بود که از آسیا منشا گرفت و قرن ها پیش استفاده شد.

8

+ شعله افکن

به کار گیری شعله افکن ها به ویژه در میدان های جنگی که داخل و یا اطراف مناطق غیر نظامی باشند، کاملا ممنوع است. در واقع هر وسیله ای که بتواند به پرتاب کنترل شده آتش کمک کند، منع مصرف خواهد داشت.

9

+ ناپالم

همان پروتکلی که استفاده از شعله افکن ها را ممنوع اعلام کرد، قانونی مشابه در مورد ناپالم نیز وضع کرد. ناپالم ماده ای آتش زا و در حقیقت نوعی بمب حاوی ترکیبی مایع مانند بنزین است که به علت آب گریز بودن آن نمی توان آتش حاصله را به سادگی توسط آب خاموش کرد. بهره گیری از این ماده علیه مقاصد نظامی ممنوع نیست اما چنان چه سبب آسیب رسانی به افراد غیر نظامی شود، طبق کنوانسیون منع استفاده از برخی سلاح های متعارف ممنوع خواهد بود.

10

+ نور افکن های لیزری

اگرچه ممکن است این مورد بیشتر شبیه داستان های علمی تخیلی باشد، با این حال حدود 40 سال است که تکنولوژی اش در دسترس است. در این خصوص منظور لیزر های کم قدرت نیستند بلکه آن دسته لیزر هایی است که با برخورداری از قدرت کافی سبب کوری دائمی می شوند و استفاده از آن ها نیز بسیار آسان است.

11

+ لیزر مایکروویو (محدودیت)

این لیزر های قدرتمند که امروزه در نیرو های هوایی استفاده می شوند، می توانند از فاصله 250 مایلی به دشمن شلیک کنند. طی فرضیه ای گفته می شود که این لیزر ها قابلیت نصب بر تانک را داشته و می توانند اهداف انسانی خود را تبدیل به خاکستر کنند. محدودیت هایی در مورد استفاده از این دسته سلاح ها وضع شده است.

12

+ مین های زمینی

پس از جنگ ویتنام، مین های زمینی که طی چند دهه همچنان منفجر نشده اند، تهدیدی مرگبار در جنوب شرق آسیا محسوب می شوند. برای مثال در سال 2013، 111 مرگ به علت منفجر شدن مین هایی که 40 سال قبل کاشته شده بودند، گزارش شد.

13

+ گلوله های مسموم شده

یکی از قدیمی ترین روش های پیروزی بر دشمنان، استفاده از گلوله های مسموم شده بوده است. به این صورت که گلوله در برخی مواد سمی و عفونی قرار داده می دادند و از آن علیه سربازان دشمن استفاده می کردند.

14

+ بمب های بالونی

کنوانسیون لاهه پرتاب بمب از طریق استفاده از بالون را ممنوع اعلام کرده است. برای مثال ژاپن در خلال جنگ جهانی دوم از این روش برای به آتش کشیدن جنگل ها استفاده کرد که یک عدد از این بمب ها نیز در جنگلی نزدیک ابالت اورگن آمریکا فرود آمد و سبب کشته شدن یک معلم مدرسه و پنج دانش آموز شد.

15

+ بمب های رادیواکتیو

استفاده از مواد رادیواکتیو در ساخت بمب ها، طبق قوانین بین المللی ممنوع اعلام شده است. این بمب ها حالتی ایجاد می کنند که منطقه مورد نظر دیگر حتی برای فاتح جنگ نیز قابل زندگی نیست!

16

+ ملخ، کک، موش

شاید بخندید اما استفاده از این ها گاهی می تواند منجر به نتایج مرگبار شود. برای مثال در مورد طاعون همین اتفاق افتاد. سودجویی از بیماری های منتقله توسط این جانداران به صورت قانونی کاملا ممنوع است.

17

+ پتو های عفونی شده با ویروس آبله

همان طور که اشاره شد، استفاده از سلاح های بیولوژیکی ممنوع است چرا که سبب انتقال عامل بیماری و مرگ و میر فراگیر در بین نظامی ها و حتی مردم عادی خواهد شد.

18

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • یعنی فقط سلاحهای کارخانجات اسلحه سازی روسی و امریکایی و اروپایی استفاده میشه ومجاز هستند و اگر ملتی از سر ناچاری گودال میخ رو برعلیه تجاوز امریکا درست کنه محکوم میشه

    نوامبر 3, 2016
    • با تاسف این گودال ها پس از جنگ هم قربانی می گیرند

      نوامبر 17, 2016
  • سایت عالیه آقا.
    ولی توضیحات یه خورده زیادی خلاصه شدن دیگه

    نوامبر 4, 2016