گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیمقایسه دو جنگنده قدرتمند روسی و آمریکایی

مقایسه دو جنگنده قدرتمند روسی و آمریکایی

مقایسه دو جنگنده قدرتمند روسی و آمریکایی

مجله تصویری سلاح نیروی هوایی روسیه چهار عدد از بهترین و آخرین مدل جنگنده‌های Su-35 Flanker را مایل‌ها دورتر از پنجمین نسل جنگنده‌های پیشرفته F-22 آمریکا، در آسمان سوریه به پرواز درآورده است تا در حمایت از دولت این کشور، امنیت را به سوریه برگرداند.

هر دو هواپیمای مذکور از بهترین جنگنده‌های موجود محسوب می‌شوند، ولی با این وجود تفاوت‌هایی میان آن دو وجود دارد که در اینجا این تفاوت‌ها از نظر فنی بررسی می‌شود تا در نهایت مشخص شود کدام یک از این دو پرنده آهنی در رقابت با یکدیگر پیروز خواهند شد.

مشخصت F-22 آمریکایی

1

حداکثر سرعت: 1726 مایل در ساعت

حداکثر برد: 1840 مایل

ابعاد: طول بال‌ها: 44.5 فوت؛ طول بدنه: 62 فوت؛ ارتفاع: 16.7 فوت

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن از زمین: 83500 پوند

موتور: دو موتور توربوفن F119-PW-100 با نازل رانشی دوبُعدی

جنگ‌افزارها: یک توپ 20 میلیمتری M61A2 با سرعت 480 دور، سلاح داخلی مجهز به دو موشک هوا-به‌-هوای مادون قرمز AIM-9 با سیستم جست‌وجوگر حرارت، و سلاح اصلی شامل موشک هوا-به-هوای AIM-120 با قابلیت کنترل راداری، یا دو موشک 1000 پوندی GBU-32 JDAMs و دو موشک هوا-به-هوای AIM-120 با قابلیت کنترل راداری

مشخصات Su-35 روسی

2

حداکثر سرعت: 1490 مایل در ساعت

حداکثر برد: 1940 مایل

ابعاد: طول بال‌ها: 50.2 فوت؛ طول بدنه: 72.9 فوت؛ ارتفاع: 19.4 فوت

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن از زمین: 76060 پوند

موتور: دو موتور Saturn 117S با دو نازل توربوفن TVC

جنگ‌افزارها: یک توپ 30 میلیمتری داخلی GSh-30 با سرعت 150 دور، 12 شاخه و ایستگاه‌های داخلی بدنه برای حمل 17630 پوند مهمات، شامل موشک‌های هوا-به‌-هوا، موشک‌های هوا-به-زمین، راکت‌ها و بمب‌ها

قدرت مانور

3

روسیه Su-35 را مبتنی بر پلتفرم Su-27 ساخته است و از آن با عنوان «جنگنده قابلیت مانور فوق‌العاده بالا» یاد می‌کند. خلبان‌های روسی با نسل قبلی خانواده جت‌های Sukhoi آشنایی بسیار دارند و با قابلیت‌های مانوری آنها شاهکارهای دیدنی در آسمان خلق کرده‌اند.

در مقابل هواپیمای F-22 آمریکایی وجود دارد که بین قابلیت رانشی و وزن آن تناسب ویژه برقرار شده است و نازل پویا در موتورهای توربوفن آن، توانایی مانور بالا به جنگنده می‌دهد. این نازل‌ها به F-22 امکان می‌دهند تا بردار رانش آن به حداکثر برسد.

با این وجود گفته می‌شود قدرت مانور Su-35 نسبت به F-22 در نبردهای رو در رو بیشتر است.

جنگ الکترونیک

4

هر دو جنگنده روسی و آمریکایی به آخرین و به‌روزترین قابلیت‌های جنگ الکترونیک مجهز شده‌اند. با این وجود می‌بایست توجه داشت هر دو آنها از نظر قابلیت‌های الکترونیکی و میزان اثربخشی در میدان‌های نبرد تقریبا یکسان هستند.

قدرت شلیک

5

هر دو هواپیما به موشک‌های توانمند مجهز شده اند و می‌تواند در آسمان با قدرت تمام شلیک کنند. جنگنده روسی Su-35 نیازمند آن است که مهمات را در خارج از بدنه حمل کند و این یک نقطه‌ضعف کوچک برای آن محسوب می‌شود. ولی در مجموع می‌‌توان آن را بسیار توانمند دانست.

در حالی که جنگنده روسی قابلیت حمل 12 موشک را دارد، برای F-22 امکان حمل هشت موشک در نظر گرفته شده است. البته جنگنده آمریکایی قابلیت‌های ویژه رادارگریز دارد و به همین خاطر می‌تواند در این زمینه از رقیب روسی خود جلوتر باشد.

پرواز مخفی

6

مقایسه در این بخش جالب به نظر می‌رسد. در زمینه رادارگریزی و پروازهای مخفی F-22 از تمام رقبای خود در سراسر جهان یک گام جلوتر است. برای Su-35 محدوده‌ قابل شناسایی در رادارها بین یک تا 3 متر مربع در نظر گرفته شده است که می‌توان آن را معادل میز ناهارخوری دانست. در مقابل محدوه‌ای که رادار می‌تواند F-22 را تشخیص دهد معادل یک تیله شیشه‌ای محاسبه می‌شود.

نتیجه‌گیری

7

دو جنگنده F-22 و Su-35 مهارت‌ها و توانایی‌های کاملا متفاوت دارند. هواپیمای Su-35 روسی می‌تواند تعداد بیشتری موشک را با خود حمل کند، با بُرد بیشتر پرواز کند، و هزینه ساخت آن به نسبت کمتر است. در مقابل F-22 آمریکایی به گونه‌ای ساخته شده است که خلبانان آن می‌بایست بالاترین استانداردهای جهانی را داشته باشند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • اگر قرار اف 22 را کسی پیدا نکنه پس دیگه فرقی نمیکنه که سوخو تعداد موشک بیشتر داشته باشه و بالاترین قدرت و اسلحه و سرعت و تجهیزات جنگ الکترونیکی و مانور و … را دارا باشد . چون فرصت استفاده از هیچ یک از توانمندیهای خودش را نداره. و موقعی که موشک بهش خورد تازه میفهمه که مثل اینکه کسی بهش شلیک کرده .پس موقعی که نیروی هوایی روسیه میخواد به جنگی بره که اف 22 یکی از اجزائش هست بهتره که هواپیماهای روس اصلا بلند نشن ، چون اگه تو فرودگاه منفجر بشن لااقل رو سر کسی نمیفتن . موضوع خیلی ساده است : اف 22میاد کنار سوخو 35 ، خلبان سوخو که چیزی نمی بینه و بعد خلبان اف 35 شیشه کابینش را کنار میزنه و با یک عدد شلیک از کلت کمریش یا خلبان روس رو میکشه و یا به باک بنزینی و یا موشک هاش و بال هواپیما شلیک میکنه . بقیش را خودتون میدونید . بای خلبان روس و بای سوخو 35

    نوامبر 23, 2016
    • داداچ مثل اینکه فیلمای علمی تخیلی زیاد میبینی
      این خزعبلات رو از کجات دراوردی جدا؟
      روسها تو ساخت این هواپیماها خیلی هوشمندانه تر عمل میکنن و با حداقل بودجه به بهترین نتیجه میرسن
      در عوض آمریکاییها کلی وقت میذارن و کلی هم هزینه میکنن و هواپیمایی میسازن که بهد از مدت کوتاهی بدلیل هزینه های تعمیر و نگهداری خیلی زیاد ساختشون رو متوقف میکنن
      مثالش بلک بیرد و f117 و غیره
      سعی کن تو دنیای واقعی باشی و توهمات رو بذاری کنار
      باشه گل پسر؟ آ قربونش

      آوریل 1, 2017
  • F22 رپتور از نظر قابلیت مانور پذیری واختفا بدون رقیبه درکل نیروی هوایی امریکا ازتمام نیروهای هوایی جهان قویتره من اغراق نمیکنم واقعیته ب امید اینکه ایران عزیزماهم به پشتوانه الله بتونه سلاح های تراز اول بسازه

    دسامبر 4, 2016
  • فقط اف 22

    مارس 5, 2017
  • تا امروز روسها فقط یکبار با تولید جنگنده میگ -17 در زمان جنگ کره توانستند آمریکائیها را غافلگیر و متعجب کنند. از دهه شصت تاکنون همیشه این جنگنده های آمریکائی بودند که در نبردهای هوائی برتری داشتند. البته غرب و بخصوص آمریکائیها برای اهمیت دادن به این برتری و گرفتن بودجه برای تحقیقات، همیشه هواپیماهای روسی را خطرناک و پیشرفته معرفی میکنند. اما واقعیت را شما در صنایع دیگر روسیه هم می توانید ببینید که از بعضی اقلام در صنایع هوائی ایتالیا یا سوئد نیز عقب تر است.

    مارس 5, 2017
  • با عرض معذرت اما اگه قراره مقایسه ای بشه و بقول معروف تخصصی باشه این طور مقایسه دیمی زیاد جالب نیست

    مارس 8, 2017
  • ماشا ا.. اکثر دوستان از روی عقده ای که نسبت به روسیه دارن کاملا نظرات مغرضانه میدن
    ولی حقیقت چیز دیگه ایه و تو اکثر صنایع نضامی محصولات روسی رقیبی براشون پیدا نمیشه
    نمونه ش s300 که مال چهل و اندی سال پیشه ولی آمریکاییها مثل سگ ازش میترسن و خیلی زور زدن که به ایران نفروشنش
    یا زیردریایی تایفون که یک ماه و خورده ای تو آبهای نزدیک ایالات متحده گشت زنی میکرده و آمریکاییها متوجه حظورش نشدن
    کدخدا پرستی چشم بصیرت بعضی از هموطنان رو حسابی کور کرده ولی واقعیت چیز دیگه ایه

    آوریل 1, 2017
  • بدو ن تعصب خاص باید قبول کنیم که امریکا با توجه به وضعیت عالی اقتصادی و صرف بودجه های هنگفت تحقیقاتی و جذب نخبگان دنیا قدرت بلامنازع در اکثر تکنولوژی های روز دینا اعم از صنایع نظامی ,نیروگاهی,نفت ,هوایی و….است لذا بنظر بدون داشتن تخصص لازم در هر یک از رشته های فوق حتی با دید عوام بی شک روسیه در اکثر صنایع حتی نظامی در حد مقایسه با آمریکا نیست

    آوریل 16, 2017