گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاتسلیحاتی که جهان را تغییر دادند!

تسلیحاتی که جهان را تغییر دادند!

تسلیحاتی که جهان را تغییر دادند!

مجله تصویری سلاح تاریخ حیات بشر با نوآوری آمیخته است و این اتفاق همواره مزایای فراوانی را برای ما به همراه داشته است. از پیشرفت‌های پزشکی گرفته تا هوانوردی و ارتباطات، همه به واسطه نوآوری‌هایی که بشر انجام داده است برای ما کاربرد دارد. ولی باید توجه داشت نوآوری همیشه در جهت مثبت پیش نرفته و فقط مزیت نداشته است. برخی از تلاش‌های بشر برای ساخت ابزار یا محصول کاربردی جدید با اهداف نظامی و جنگی پیش رفته است و در اینجا لیست 10 اسلحه‌ای آورده شده که ساخت آنها باعث تغییر در جهان شد.

تیر و کمان

1

به جرات می‌توان گفت تیر و کمان اثرگذارترین ابزاری بود که انسان در طول تاریخ ساخت. شواهد موجود نشان می‌دهد نخستین تیر و کمان 12 هزار سال قبل مورد استفاده قرار گرفت و البته از قرن شانزدهم میلادی به بعد، به عنوان یک ابزار نظامی وارد میادین نبرد شد. نخستین بار مصریان باستان از تیر و کمان برای شکار یا محافظت از خود استفاده می‌کردند.

بمب اتم

233

بمب اتم ویرنگرترین و مخرب‌ترین ابزاری بود که انسان در طول حیات خود مورد استفاده قرار داد. قدرت این ابزار نظامی به قدری بود که طی دو اتفاقی که مورد استفاده قرار گرفت، بیش از 200 هزار کشته برجا گذاشت. این اتفاق باعث دوره جدید نبردهای اتمی آغاز شود و دنیا تغییر کند. البته قدرت ویرانگر بمب اتم از سلاح‌های اتمی امروزی حذف شده است.

تفنگ

3

بدون شک می‌توان گفت تفنگ یکی از مهم‌ترین و انقلابی‌ترین سلاح‌هایی بود که بشر در طول تاریخ ساخت. نمونه اولیه تفنگ که با نام تپانچه از آن یاد می‌شد وزن زیادی داشت و نخستین بار در قرن 15 و 16 میلادی بود که انسان از این ابزار به عنوان یک سلاح نظامی استفاده کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین

4

هواپیماهای بدون سرنشین که از آنها با نام پهپاد هم یاد می‌شود، از راه دور کنترل می‌شوند و امکان انجام عملیات‌های مختلف برای آنها در نظر گرفته شده است. از پهپادها می‌توان به عنوان یک سلاح مدرن یاد کرد. زیرا این هواپیماهای کوچک قادرند انواع مختلف اسلحه‌ها‌، موشک‌ها و … را با خود حمل کنند و در نبردهای نظامی بدون دخالت نیروی انسانی با دشمن بجنگند.

گاز کلُر

5

ساخت گاز کلر ابتدا یک پیشرفت علمی محسوب می‌شود و سپس از آن به عنوان یک سلاح مخرب استفاده شد. در جریان جنگ جهانی اول «فریتز هابر» به خاطر دسترسی به گاز کلر و ساخت نخستین سلاح شیمیایی جایزه نوبل گرفت و همین اتفاق باعث شد در فاصله زمانی کوتاه دیگر انواع سلاح‌های شیمیایی روی کار بیایند.

هواپیمای فوکر

6

از همان زمان که پرواز به عنوان یک فناوری نوظهور معرفی شد، نیروهای نظامی آن را به یک ابزار کاربردی جدید مورد بررسی قرار دادند. تا قبل از این اتفاق بالن‌ها به عنوان ابزاری برای مانیتور کردن فعالیت‌های دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفتند و حتی در برخی موارد از آنها برای پرتاب بمب هم استفاده می‌شود. ولی در جریان جنگ جهانی اول هواپیمای فوکر توانست خود را به عنوان کاربردی‌ترین ابزار نظامی معرفی کند.

مسلسل ماکسیم

7

ساخت یک سلاح کاربردی با قدرت آتشزایی سریع تا قرن نوزدهم به طول انجامید. آزمون و خطاهای فراوان در این زمینه باعث شد سرانجام در جریان جنگ جهانی اول مسلسل ماکسیم روی کار بیاید. این سلاح به راحتی نیروهای دشمن را از پا درمی‌آرد، حمل آن برای سواره‌نظام امکان‌پذیر بود و پیاده نظام در مقابل آن به راحتی شکست می‌خورد.

گیاه خربق سفید

8

در طول تاریخ روش‌های مختلف برای از پا درآوردن نیروهای دشمن مورد استفاده قرار گرفت. بیمار کردن افراد، روش‌های مختلف مسمومیت، شیوع سیاه‌زخم و … از جمله روش‌هایی بود که در قالب سلاح‌های بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. در جریان محاصره شهر Kirrha در سال 585 قبل از میلاد مسیح گل «خربق سفید» نخستین بار برای مسموم کردن آب و از پا درآوردن نیروهای دشمن به کار گرفته شد.

تانک Mark I ‘Mother’

9

مدل مفهومی بیشتر تانک‌های مدرن که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار می‌گرفتند توسط «لئوناردو داوینچی» طراحی شد. با این وجود تانک Mark I ‘Mother’ برای آنکه روی سطوح مختلف به راحتی عبور کند و با زره قوی و قدرت شلیک بالا مورد استفاده قرار بگیرد، به کار گرفته شد و دوره جدید از جنگ‌های زرهی را آغاز کرد.

منجنیق

IF

IF

محاصره یکی از روش‌های اصلی در جنگ‌های قدیم بود و نیروهای نظامی اطراف قطعه یا تپه حلقه می‌زدند تا از این طریق عرصه را برای دشمن تنگ کنند. این محاصره در برخی مواقع ماه‌ها به طول می‌انجامید. ساکنان قلعه برای آنکه جلوی نفوذ دشمن را بگیرند دور خود خندق حفر می‌کردند و سرانجام منجنیق این امکان را فراهم کرد تا گلوله‌های آتشین از راه دور به قلب دشمن پرتاب شوند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • مطلب جالبی بود و اگر یکی دو تا نکته رو رعایت میکردین جالبتر هم میشد. اول اینکه بترتیب تاریخ اتفاق ها رو مرتب میچیدین و دوم اینکه یک تصویر واقعی از انفجار اتمی و قارچ اتمی میزاشتین! اینی که الان گذاشتین تصویر یک دلقک هست که با تصویر قارچ اتمی ساخته شده!

    دسامبر 12, 2016