گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامییک کالای متفاوت برای کلکسیونرها!

یک کالای متفاوت برای کلکسیونرها!

یک کالای متفاوت برای کلکسیونرها!

مجله تصویری سلاح– یکی از تانک‌های باقیمانده از جنگ جهانی دوم چندی پیش در یکی از حراجی‌های معروف به قیمت 155 هزار دلار فروخته شد.

1

این تانک به صورت رسمی Medium Tank M4 نامیده می‌شد و البته از آن با نام M4 Sherman هم یاد می‌شود. نام ثانوی تانک پس از پیروزی‌ها و موفقیت‌های ژنرال «ویلیام تکومس شرمن» در جنگ داخلی آمریکا به آن اطلاق شد. در طول جنگ جهانی دوم تانک‌های شِرمن به صورت گسترده توسط ارتش آمریکا و نیروهای متفقین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

2

با این وجود مدلی که به تازگی در یک حراجی فروخته شد یکی از نخستین نمونه‌های شِرمن بود که شرکت Montreal Locomotive Works آن را برای ارتش کانادا ساخته بود. این تانک در کشور کانادا با نام Grizzly I شناخته می‌شد و بین سال‌های 1943 تا 1944 میلادی تنها 188 مدل اصلاح شده از این تانک در کانادا به تولید رسید.

3

تانک کانادایی مانند همتای آمریکایی خود سیستم فنری معلق عمودی داشت که باعث می‌شد تانک تعادل بهتری داشته باشد و آسان‌تر بتواند از هر مسیری عبور کند. بخش فوقانی بدنه تانک به صورت کامل می‌چرخید و یک اصفحه 75 میلیمتری هم روی آن کار گذاشته شده بود. هر دو مدل کانادایی و‌ آمریکایی این تانک به موتور 9 سیلندری با قدرت 350 اسب بخار مجهز شده بودند و هر تانک می‌توانست در مجموع 5 سرنشین را با خود حمل کند.

4

با این وجود برخلاف مدل آمریکایی شرمن، مدل کانادایی Grizzly بدنه زرهی ضخیم‌تر داشت که اطراف آنر ا پوشانده بود. آخرین مدل‌های Grizzly که به تولید رسید با وجود سیستم زرهی قوی نسبت به مدل آمریکایی وزن سبک‌تری داشت و حذف قطعات لاستیکی در آن باعث شده بود این ابزار نظامی در طول جنگ جهانی دوم کاربردی‌تر شود.

5

تانک کانادایی به تازگی در حراجی تخصصی H&H Classics در نیویورک به فروش رسید و البته باید گفت که طی چند سال اخیر دیگر مدل‌های آن هم در حراجی‌های مختلف آمریکا فروخته شد. در سال 2014 میلادی مدل‌های مختلف تانک شرمن در حراجی‌ها فروخته شد. بزرگترین مدل این تانک‌ها M4A3E2 نام داشت که از آن با عنوان Jumbo هم یاد می‌شد و در سال 2014 میلادی این تانک به قیمت یک میلیون یورو فروخته شد.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد