گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیسلاح لیزری که محافظ یک گردان است!(+عکس)

سلاح لیزری که محافظ یک گردان است!(+عکس)

سلاح لیزری که محافظ یک گردان است!(+عکس)

مجله تصویری سلاح سلاح‌های لیزری برای ارتش آمریکا ابزاری نیستند که فقط در فیلم‌های علمی-تخیلی مورد استفاده قرار بگیرند، تلاش ها و تحقیقاتی که در این زمینه جریان دارد منتج به تولید نمونه های کاربردی از انواع تسلیحات لیزری برای ارتش این کشور شده است.

کمپانی بوئینگ در آخرین آزمایش‌های خود یک سلاح لیزری با توان 10-کیلووات را برای ارتش آمریکا ارایه کرده است که به گفته مقامات ارشد شرکت مذکور، این سلاح می‌تواند به صورت همزمان بیش از 150 پهپاد، راکت و دیگر هدف‌های پرنده دشمن را از کار بیاندازد. این ابزار «سلاح لیزری نشان‌دهنده موبایلی با انرژی بالا» نامگذاری شده است که به صورت مخفف با نام «اچ‌ای‌ال ام‌دی» هم شناخته می‌شود و در اصل یک منبع مستقیم از پرتوهای انرژی است که برای از بین بردن اهداف پرنده در آسمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته «باری کرو» یکی از مهندسان شرکت بوئینگ که در پروژه «اچ‌ای‌ال ام‌دی» فعالیت می‌کند، سلاح لیزری جدید به منظور آنکه یک بمب کوچک یا خمپاره را از کار بیاندازد از یک پرتو انرژی با اندازه کوچک‌تر یک اینچ معادل 2.5 سانتی‌متر استفاده می‌کند. این پرتو انرژی که به اندازه یک سکه است، قادر است هدفی که کیلومترها دورتر در آسمان پرواز می‌کند را نابود کند.

«استفانی بلونت» یکی دیگر از مهندسان شرکت بوئینگ فعال در پروژه «اچ‌ای‌ال ام‌دی» در فایل ویدیویی که شرکت مذکور روی سایت اینترنتی خود منتشر کرده است، توضیح داد: «به عنوان مثال زمانی که این پرتو نور را به سمت یک خمپاره در آسمان شلیک می‌کنیم،‌ می‌توانید شاهد آن باشید که پرتو لیزری پس از برخورد به خمپاره آن را به یک شعله تبدیل می‌کند و از بین می‌برد. به معنای واقعی کلمه شما می‌توانید سلاحی در اختیار داشته باشید که در کوتاه‌ترین زمان هر شی پرنده‌ای را از کار می‌اندازد». بر اساس این توضیحات، مدت کوتاهی پس از آنکه پرتو لیزری با خمپاره شلیک شده برخورد می‌کند دمای آن را بسیار بالا می‌برد و همین اتفاق باعث می‌شود مواد داخل خمپاره پیش از برخورد با زمین منفجر شود.

به گفته شرکت بوئینگ، سلاح لیزری مذکور می‌تواند بالای یک خودرو زره‌پوش نصب شود. طرح اصلی برای توسعه سلاح مذکور این است که در آینده نزدیک تعدادی از این سلاح‌های لیزری سیار در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به گونه‌ای عمل کنند که بتوانند از نیروهای نظامی زمین در مقابل موشک‌های دشمن،‌ خمپاره‌ها و دیگر انواع پرتابه‌های نظامی دفاع کنند.

بر اساس آزمایش‌هایی که شرکت بوئینگ انجام داده است، اگر سه دستگاه سلاح لیزری «اچ‌ای‌ال ام‌دی» به صورت حساب شده و دقیق در کنار یکدیگر نصب شوند می‌توانند از یک گردان در مقابل آتش توپخانه‌های کوچک دشمن دفاع کنند.

سلاح لیزری جدید پیش از آنکه اهداف آسمانی خود را از پا دربیاورد، می‌بایست موقعیت آنها را تشخیص دهد و آنها را ردیابی کند که البته این اتفاق در سلاح مذکور یک فرآیند اتوماتیک محسوب نمی‌شود. اپراتورهای متخصص که برای کار با این سالح آموزش دیده‌اند و داخل خودرو زره‌پوش قرار دارد، به سلاح لیزری کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان اهداف را ردیابی کند. بوئینگ برای انجام این کار یک دستگاه کنترلی مانند دسته‌های مخصوص بازی‌های رایانه‌ای طراحی کرده است تا ردیابی اهداف در آسمان آسان‌تر شود.

«باری کرو» در تصویر ویدیویی که روی سایت اینترنتی شرکت بوئینگ منتشر کرده است توضیح داد: «نیروهای نظامی می‌بایست اهداف را در آسمان شناسایی کنند و موقعیت آنها را مشخص کنند». زمانی که موقعیت دقیق خمپاره یا موشک در آسمان مشخص شد، سلاح لیزری می‌تواند ظرف چند ثانیه آن را از بین ببرد و البته، به محض شلیک کردن سلاح نظامی خود را برای هدف بعدی آماده می‌کند تا روی آن متمرکز شود.

البته مهندسان شرکت بوئینگ در مورد سرعت و دقت سلاح لیزری «اچ‌ای‌ال ام‌دی» چندان راضی نیستند و با این وجود می‌گویند هزینه ساخت این سلاح بسیار ارزان و مناسب بوده است. در حقیقت می‌توان گفت تنها هزینه اصلی برای ساخت و استفاده عملیاتی از سلاح لیزری جدید مربوط به تجهیزات الکتریکی داخلی ان می‌شود و هزینه بعدی سوخت دیزل برای خودرو زره‌پوش است که به جز این دو مورد هیچ هزینه اصلی دیگری وجود ندارد.

شرکت بوئینگ توضیح داد که مدارها و سیستم‌های الکترونیکی داخلی این سلاح لیزری بسیار ساده طراحی شده‌اند و به همین خاطر هزینه آن بسیار اندک بوده است. با این وجود «اچ‌ای‌ال ام‌دی» هنوز در مرحله مقدماتی به سر می‌برد و از آنجایی که هنوز به صورت عملی وارد هیچ میدان نبردی نشده است، دقت و سرعت کافی را ندارد و شرکت بوئینگ در تلاش است مدل‌های بعدی آن را سریع‌تر و دقیق‌تر تولید کند تا در آینده نزدیک به صورت عملی از این ابزار استفاده شود.

«استفانی بلونت» در مورد این سلاح کاربردی اظهار داشت: «این سیستم نه تنها یک سلاح مجهز به فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود، بلکه با هزینه بسیار کم ساخته شده است و می‌تواند هزینه‌های کلی را به میزان قابل ملاحظه کاهش دهد. این مسئله بسیار دشوار است که بتوانیم راهکاری پیدا کنیم که بتواند با استفاده فناوری این گونه به صورت جامع در میدان نبرد مورد استفاده قرار بگیرد و با هزینه اندک، به این صورت پرنده‌های نظامی دشمن را از پا دربیاورد».

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد