گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاتجهیزات نظامی داعش در یک لیست(+عکس)

تجهیزات نظامی داعش در یک لیست(+عکس)

تجهیزات نظامی داعش در یک لیست(+عکس)

مجله تصویری سلاح گروه ترورسیتی داعش طی نبردهای اخیر بسیاری از مناطق تحت پوشش را از دست داده است و با این وجود باز هم به حملات خود ادامه می‌دهد تا اهداف خود را محقق سازد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که داعش به واسطه آن توانست عملیات‌های مخرب خود را پیش ببرد استفاده از تجهیزات و ادوات جنگی پیشرفته بود که بیشتر آنها را از پادگان‌ها و مناطق نظامی عراق و سوریه به دست آورد. اینجا لیست تسلیحات و ابزارهای نظامی اصلی که گروه تروریستی داعش در جریان حملات خود از آنها استفاده می‌کند، آورده شده است.

تانک‌های تی-55

پیش‌بینی می‌شود گروه تروریستی داعش 30 دستگاه تانک تی-55 در اختیار دارد و البته هنوز به درستی مشخص نیست که چگونه از این تانک‌ها نگهداری می‌کند تا با رفع مشکلات احتمالی بتواند از آنها در عملیات‌های بعدی هم استفاده کند. سری تانک‌های تی-55 در اواخر جنگ جهانی دوم تا پایان دهه 1980 میلادی زیر نظر اتحاد جماهیر شوروی به تولید رسید.

اگرچه این تانک عمر زیادی دارد، ولی هنوز در 50 ارتش مختلف جهان به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تانک‌ها سیستم زرهی سنگین، توپ پرقدرت 100 میلیمتری و یک دستگاه مسلسل 7.62 میلیمتری را در خود جا داده‌اند.

تانک‌های تی-62

پیش‌بینی می‌شود داعش 15 دستگاه تانک مدل تی-62 در اختیار داشته باشد. این تانک در نبردهای اصلی اتحاد جماهیر شوروی حضور داشت و به منظور جایگزینی با مدل تی-55 ساخته شده بود. در جریان جنگ هشت ساله میان عراق و ایران این تانک به صورت گسترده توسط رژیم بعثی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

تانک تی-62 سیستم زرهی سنگین را شامل می‌شود، به توپ 115 میلیمتری مجهز شده و یک دستگاه مسلسل هم برای آن در نظر گرفته شده است.

تانک‌های تی-72

پیش‌بینی می‌شود داعش 5 تا 10 دستگاه تانک تی-72 در اختیار داشته باشد و البته به درستی مشخص نیست این گروه تروریستی توانایی نگهداری از این تانک‌ها را دارد تا بتواند از آنها در عملیات‌های نظامی استفاده کند یا خیر. تانک تی-72 دومین نسل از سری تانک‌های شوروی برای حضور در میادین نبرد است که نخستین بار در سال 1971 میلادی به تولید رسید.

برای تانک تی-72 سیستم زرهی سنگین به همراه توپ 125 میلیمتری در نظر گرفته شده است. این تانک یک دستگاه مسلسل را به همراه اسلحه ضدهوایی شامل می‌شود.

خودروهای زرهی بی‌آر‌دی‌اِم-2

پیش‌بینی می‌شود گروه تروریستی داعش 6 دستگاه از این خودرو را در اختیار داشته باشد. بی‌آر‌دی‌اِم-2 یک خودرو آبی-خاکی زرهی مخصوص گشت‌زنی محسوب می‌شود که نخستین بار در دهه 1960 میلادی توسط شوروی ساخته شد.

این خودرو توسط چهار سرنشین هدایت می‌شود و از جمله تجهیزات آن می‌توان به مسلسل سنگین 14.5 میلیمتری به عنوان سلاح اصلی به همراه مسلسل ثانوی 7.62 میلیمتری اشاره کرد.

خودروهای زرهی ام‌تی-ال‌بی

پیش‌بینی می‌شود داعش دو دستگاه از این خودرو را در اختیار داشته باشد که هر دو آنها در کشور عراق به دست اعضای این گروه تروریستی افتادند. ام‌تی-ال‌بی یک خودرو آبی-خاکی زهری کمکی محسوب می‌شود که نخستین بار در دهه 1960 میلادی معرفی شد و همچنان در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 2012 میلادی ارتش عراق قراردادی را با منعقد کرد تا 500 دستگاه خودرو ام‌تی-ال‌بی را از آنها خریداری کند.

خودرو زرهی ام‌تی‌-ال‌بی می‌تواند 13 نفر را در خود جا دهد و ابزار نظامی اصلی آن یک دستگاه مسلسل 7.62 میلیمتری است.

خودروهای جنگی پیاده‌نظام بی‌ام‌پی-1

پیش‌بینی می‌شود داعش در انبارهای خود 20 دستگاه خودرو جنگی بی‌ام‌پی-1 مخصوص حمل پیاده‌نظام را در اختیار داشته باشد. بی‌ام‌پی-1 یک خودرو رزمی پیاده‌نظام با قابلیت حرکت آبی-خاکی است که توسط شوروی ساخته شد. این خودرو اواخر دهه 1960 میلادی معرفی شد و نخستین بار در جریان جنگ «یوم کیپور» اعراب در مقابل اسرائیل در سال 1973 میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

بی‌ام‌پی-1 می‌تواند 8 سرباز را به همراه سه خدمه اصلی در خود جا دهد. این خودرو جنگی به تفنگ نیمه‌اتوماتیک 73 میلیمتر مجهز شده است و در آن از یک مسلسل ثانوی 7.62 میلیمتر هم استفاده می‌شود.

توپ خود-کششی 122 میلیمتری 2اس1 گوُزدیکا

پیش‌بینی می‌شود داعش 3 دستگاه 2اس1 گوزدیکا در اختیار داشته باشد. این توپخانه خود-کششی در اصل یک خودرو مجهز به توپخانه است که نخستین بار در دهه 1970 میلادی معرفی شد و آن زمان بخشی از توپخانه خود-کششی شوروی محسوب می‌شد. این خودرو قدرت مانور بالایی داشت، برای آن قابلیت حرکت آبی-خاکی در نظر گرفته شده بود و داعش قابلیت‌های کاربردی آن را در نبردهای مختلف خود مورد استفاده قرار داد.

گوُزدیکا یک دستگاه توپ نیمه‌اتوماتیک 122 میلیمتری را در خود جا داده است. این خودرو یک مسلسل 9.5 میلیمتری را هم شامل می‌شود.

خودرو هاموی

زمانی که گروه تروریستی داعش به شهر موصل حمله کرد موفق شد یک ناوگان از خودرو آمریکای هاموی را در اختیار بگیرد. آمریکا پیش از این خودروهای مذکور را به ارتش عراق تحویل داده بود. این خودروها با سرعت بالا حرکت می‌کنند و برای آنها قابلیت حرکت آسان روی زمین‌های ناهموار در نظر گرفته شده است.

هاموی به سیستم زرهی سنگین مجهز شده است و از نیروهای نظامی در مقابل سلاح‌های کوچک آتش‌زا و ترکش‌های ناشی از انفجارهای غیرمستقیم محافظت می‌کند. این خودروها در مقابل مین‌های زمینی توان مقاومت ندارند.

اسلحه آکا-47

اگرچه داعش در زمینه استفاده از اسلحه قابلیت انتخاب نداشت، ولی آکا-47 به تنفگ استاندارد این گروه تروریستی برای حملات زمینی تبدیل شد. یکی از مهم‌ترین دلایل اتفاق مذکور این بود که آکا-47 هزینه کم دارد، دوام آن زیاد است، در دسترس است و استفاده از آن به آسانی انجام می‌شود.

آکا-47 در اصل توسط روسیه ساخته شد، ولی به سرعت در دیگر نقاط جهان گسترش یافت و ارتش‌های مختلف از آن استفاده کردند. آکا-47 یک اسلحه سبک، نسبتا موثر و کاربردی محسوب می‌شود.

توپ بدون لگد 82 میلیمتری بی-10

توپ بدون لگد بی-10 یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های نظامی شوروی محسوب می‌شود که نخستین بار در دهه 1950 میلادی معرفی شد. اگرچه این ابزار نظامی هم‌اکنون منسوخ شده است، ولی در جریان جنگ سرد توسط بیشتر کشورها از جمله سوریه و عراق مورد استفاده قرار می‌گرفت.

داعش بی‌-10 را از مراکز نظامی مختلف عراق و سوریه سرقت کرد و آن را در عملیات‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. توپ بدون لگد بی-10 چند بار اصلاح شد تا در نهایت بتواند به خوبی در مقابل تانک‌ها و دیگر وسایل نقلیه زرهی بایستد.

توپ بدون لگد 105 میلیمتری ام40

پیش‌بینی می‌شود گروه تروریستی داعش فقط یک دستگاه ام40 را در اختیار داشته باشد. این توپ بدون لگد یک اسلحه ضدتانک سبک محسوب می‌شود که توسط آمریکا ساخته شد. این اسلحه در اواسط دهه 1950 میلادی وارد میادین نبرد شد و به سرعت توانست در سراسر جهان به عنوان یک ابزار نظامی کاربردی معرفی شود.

اگرچه عراق و سوریه هرگز چنین اسلحه‌ای را خریداری نکردند، ولی پیش از آنکه اسلحه مذکور در اختیار داعش قرار بگیرد توسط نیروهای شورشی در سوریه به کار گرفته می‌شد.

راکت‌‌انداز ام79 اوسا

راکت‌انداز ام79 اوسا نیروهای دشمن را با خمپاره‌های 90 میلیمتری به آتش می‌بندد و در مقابل تانک‌ها و مواضع تقویت شده بسیار موثر عمل می‌کند.

«الیوت هیگینس» از خبرنگاران محقق که در جنگ عراق و سوریه به صورت فعال حضور داشته است می‌گوید که این سلاح‌ها پیش از آنکه توسط عربستان سعودی در اختیار نیروهای شورشی سوریه قرار داده شوند در کشور کرواسی بوده‌اند. داعش از این راکت‌اندازها برای تخریب خودروهای زرهی «نیروی امنیتی عراق» استفاده می‌کند.

نارنجک‌انداز آربی‌جی-6

این نارنجک‌انداز نیمه‌اتوماتیک یک اسلحه سبک محسوب می‌شود که برای استفاده پیاده‌نظام ساخته شده است.

به گفته «براون موسز» از خبرنگاران حاضر در جنگ‌های عراق و سوریه، عربستان سعودی نارنجک‌انداز کرواسیایی آر بی جی-6 را به داخل مرزهای سوریه قاچاق کرد. این نارنجک‌اندازها سرانجام راه خود را پیدا کردند تا به دست داعش بیفتند و هم‌اکنون در نبردهای عراق هم از آنها استفاده می‌شود.

آر پی جی-7

عراق تعداد زیادی آرپی‌جی-7 دارد و هم‌اکنون نیروی امنیتی عراق، پیشمرگه‌های کرد، و نیروهای تروریستی داعش از این راکت‌انداز استفاده می‌کنند.

آر‌پی‌جی-7 یک اسلحه ضدتانک غیرهدایت شونده محسوب می‌شوند که نیروی نظامی با قرار دادن آن روی شانه‌های خود شلیک می‌کند. این سلاح دوام و هزینه اندک دارد و نحوه استفاده از آن بسیار آسان است. نارنجک‌ها با این سلاح می‌توانند تا مسافت 920 متری پرتاب شوند و بدون برخورد با هدف اصلی هم می‌توانند با تخریف محیط پیرامون قدرت بالای خود را به نمایش بگذارند.

راکت‌اندازهای چندگانه

عکس‌های منتشر شده توسط هواداران داعش و رسانه‌های خبری نشان می‌دهد که این گروه تروریستی به سه دستگاه راکت‌انداز چندگانه مجهز شده است: راکت‌انداز 57 میلیمتری یوبی-16، راکت‌انداز 107 میلیمتری تیپ 63، راکت‌انداز 122 میلیمتری بی‌ام-21. این سیستم‌ها می‌توانند در هر ثانیه چندین راکت را با حداکثر برد 13 مایل پرتاب کنند.

هر دو کشور عراق و سوریه این راکت‌اندازها را در اختیار داشت و همین اتفاق به داعش فرصت داد تا بتوانند آنها را در اختیار بگیرد.

ام198

ام198 در اصل یک توپخانه متوسط محسوب می‌شود که می‌بایست به وسیله یک دستگاه یدک‌کش به نقاط مختلف حمل شود. این خمپاره‌انداز پس از جنگ جهانی دوم برای ارتش آمریکا ساخته شد.

ام198 می‌تواند با حداکثر برد 14 مایل شلیک کند و برای آن امکان سازگاری با مهمات مختلف از جمله خمپاره‌ با قابلیت انفجار بالا و راکت‌ها در نظر گرفته شده است. داعش موفق شد این خمپاره‌انداز را از ارتش عراق سرقت کند.

توپ صحرایی 59-1

نمونه 59-1 کپی چینی توپ های صحرایی ام-46 و ام1954 محسوب می‌شود که توسط شوروی ساخته شده بود. ام-46 نخستین بار در سال 1954 میلادی توسط شوروی به تولید رسید و آن زمان بیشترین برد را بین همه توپ‌های جهان در اختیار داشت که می‌توانست گلوله را تا مسافت 17 مایلی پرتاب کند.

تیپ 59-1 یک کپی تحت لیسانس چین از ام-46 محسوب می‌شود که بسیار سبک‌تر ساخته شده است. ارتش‌های عراق و سوریه از تیپ 59-1 استفاده می‌کردند و داعش سرانجام توانست آن را در اختیار بگیرد.

خمپاره‌انداز دی-30

خمپاره‌انداز دی-30 یکی از توپخانه‌های شوروی بود که نخستین بار در دهه 1960 میلادی معرفی شد. دی-30 با یک دستگاه یدک‌کش به نقاط مختلف انتقال داده می‌شود.

این اسلحه می‌تواند با توان پایدار پنج تا شش دور در دقیقه شلیک کند و محدود شلیک موثر آن حداکثر 10 مایل برآورد شده است.

اسلحه‌های ضدهوایی

زد‌یو-23-2 مسلسل ضدهوایی محسوب می‌شود که توسط شوروی ساخته شد و از دهه 1960 میلادی تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. این مسلسل با دهانه 23 میلیمتری با سرعت 400 دور در دقیقه شلیک می‌کند.

زدیو-23-2 می‌تواند با محدود شلیک موثر 2 مایل هواپیماهای دشمن را زیر آتش بگیرد و البته برای آن شلیک به اهداف پرنده با ارتفاع کم در نظر گرفته شده است که تا امروز در جنگ داخلی سوریه بسیار مورد استفاده قرار گرفت. این مسلسل در ارتش عراق هم کاربردهای فراوان داشت.

داعش همچنین تعداد اندکی از سلاح‌های ضدهوایی 14.5 میلیمتری کِی‌پی‌وی، 14.5 میلیمتری زدپی‌یو، 23 میلیمتری زدیو-23، 37 میلیمتری تیپ 65، 57 میلیمتری اِی‌زد‌پی اس-60 را از ارتش عراق و سوریه به سرقت برده است.

سیستم خود-کششی ضدهوایی 23 میلیمتری زد‌اس‌یو-23-4

داعش دستکم دو دستگاه زداس‌یو-23-4 را در انبارهای خود در اختیار دارد. زد‌اس‌یو-23-4 یک سیستم زرهی سبک ضدهوایی محسوب می‌شود. اسلحه آن به رادار مجهز شده است و سیستم خود-کششی آن امکان می‌دهد به راحتی به نقاط مختلف حرکت کند.

اگرچه زداس‌یو فقط در دهه 1980 میلادی تولید شد، ولی همچنین توسط ارتش‌های مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. داعش این سیستم ضدهوایی را از ارتش سوریه سرقت کرد.

اسلحه اف‌آی‌ام-92 استینگر منپدس

اف‌آی‌اِم‌-92 استینگر یک موشک‌انداز زمین به هوا مجهز به فناوری مادون قرمز محسوب می‌شود که نیروی پیاده‌نظام آن را روی شانه خود می‌گذارد. این اسلحه بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند سقوط هلی‌کوپتر یا هواپیما را باعث شود.

این اسلحه به مراقبت و نگهداری ویژه نیازمند است و پیش‌بینی می‌شود داعش آن را از ارتش عراق سرقت کرده باشد.

اِس‌آ-16 منپَدس

در تاریخ 24 آگوست 2014 داعش اعلام کرد چندین سیستم موشک ضدهوایی اِس‌آ-16 روسی را از سوریه غارت کرده است. این سلاح‌ها در جریان نبردی به دست نیروهای تروریستی داعش افتاد که طی آن بیش از 500 نفر کشته شدند.

نخستین مدل از این سلاح ضدهوایی در دهه 1980 میلادی توسط ارتش شوروی مورد استفاده قرار گرفت و هم‌اکنون در انبارهای روسیه هم موجود است. این اسلحه می‌تواند به هواپیماهایی که در ارتفاع 16 هزار پایی پرواز می‌کنند شلیک کند و برای هلی‌کوپترها و جنگنده‌هایی که با ارتفاع کم پرواز می‌کنند بسیار خطرناک است.

9کِی32 استرِلا-2 مَنپَدس

استرِلا-2 نخستین نسل از این سلاح زمین به هوا محسوب می‌شود که نیروی نظامی برای شلیک آن را روی شانه‌های خود می‌گذارد. این اسلحه ساخت شوروی اولیه بار در دهه 1960 میلادی معرفی شد و همچنان در نقاط مختلف جهان از آن استفاده می‌شود.

هر دو کشور عراق و سوریه این اسلحه را در اختیار داشتند داعش آن را از هر دو کشور به سرقت برد.

موشک‌های ضدتانک

اچ‌جِی-8 یک موشک ضدتانک محسوب می‌شود که اوخر دهه 1980 میلادی در کشور چین ساخته شد. برای اچ‌جِی-8 برد عملیاتی 6 هزار متری در نظر گرفته شده است و این سیستم مبتنی بر موشک یو‌اِس بی‌جی‌اِم-71 ساخته شده است.

اچ‌جِی-8 در مقابل خودروهای زرهی، پناهگاه‌ها و استحکامات دشمن به خوبی عمل می‌کند تا آنها را تخریب کند. ارتش آزاد سوریه از ژوئن 2013 به بعد این موشک‌ها را مورد استفاده قرار داد و البته داعش سرانجام توانست آنها را در اختیار بگیرد.

 

داعش همچنین موشک‌های ضدتانک 9ام‌14ام مالیوتکا-ام، 9ام111ام فاکتوریا، 9ام113 کونکورس، 9کِی‌115-3 مِتیس-ام، 9ام133 کورنِت، و آی-آر‌اِی‌اِی‌دی را مورد استفاده قرار می‌دهد.

مسلسل دی‌اس‌اچ‌کِی 1938

دی‌اس‌اچ‌کِی 1938 یک مسلسل سنگین محسوب می‌شود که در سال 1938 میلادی توسط شوروی ساخته شد. این دستگاه در جنگ جهانی دوم برای اتحاد جماهیر شوروی به مسلسل سنگین استاندارد تبدیل شد و همچنان تولید آن ادامه دارد.

دی‌اس‌اچ‌کِی کاربردهای فراوان دارد که از جمله آنها می‌تواند به عنوان اسلحه ضدهوایی یا اسلحه سنگین ضشتیبانی از نیروهای پیاده‌نظام مورد استفاده قرار گیرد. این اسلحه می‌تواند با توان 600 دور در دقیقه شلیک کند و به راحتی روی خودرو نصب می‌شود و به همین خاطر قدرت مانور بالا دارد. داعش این مسلسل را از پایگاه‌های نظامی عراق و سوریه سرقت کرد.

هواپیمای جنگنده میگ

داعش توانست در یکی از حملات خود به سوریه جنگنده‌های میگ را تصاحب کند، ولی تردید زیادی وجود دارد که نیروهای داعش بتوانند آنها را به پرواز درآورند و البته گفته می‌شود که این هواپیماها از نظر فنی برای پرواز مناسب نیستند.

داعش معمولا هر منطقه نظامی را که تصاحب می‌کند سلاح‌های آن را در اختیار می‌گیرد و البته دانش کافی برای استفاده از تمامی این سلاح‌ها را ندارد که از جمله سلاح‌های مذکور می‌توان به نسخه روسی موشک سایدویندر آمریکا اشاره کرد که داعش آن را در اختیار گرفت و هرگز نتوانست از آن استفاده کند.

شبکه اجتماعی

یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای داعش شبکه‌های اجتماعی است که نیروهای آن فعالیت‌های گسترده‌ای را در این زمینه انجام می‌دهند. داعش تصاویر ویدیویی خود را معمولا از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند. این گرو تروریستی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی زبان انگلیسی را انتخاب کرده است و در توئیتر با هشتگ‌های اختصاصی خود مطالب مختلف را به اشتراک می‌گذارد.

داعش طی سال‌های اخیر از شبکه‌های اجتماعی کمک گرفته است تا اهداف خود را بهتر پیش ببرد و در دو کشور عراق و سوریه بهتر نفوذ کند. شبکه اجتماعی هم‌اکنون به یکی از قدرتمندترین سلاح‌های داعش تبدیل شده است!

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • با این توضیحات کل تجهیزات داعش ساخت روسیه است .یعنی کل کمک از روسیه

    آوریل 13, 2017