گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیچین و ساخت رقیبی برای اف-35

چین و ساخت رقیبی برای اف-35

چین و ساخت رقیبی برای اف-35

 مجله تصویری سلاح- شن یانگ جِی-31 یا اف سی-31 یک جنگنده ی متوسط چند منظوره ی نسل پنجمی است که تحت عنوان “شنقار” (بزرگ ترین گونه از سرده ی شاهین) نیز شناخته می شود. این جنگنده نسل پنجم مجهز به دو موتور بوده و در واقع نسخه ای مفهومی در دست توسعه توسط شرکت هواپیمایی شن یانگ است که تخمین زده می شود تا سال 2018 الی 2019 وارد مراحل پیشرفته تولید شود.

– نام رسمی این هواپیما، شن یانگ اف سی-31 است. عموما نام هایی که به صورت “J-xx” هستند، مربوط به پروژه های نظامی دولتی چین می شوند، در حالی که برنامه ی توسعه ی جنگنده در اختیار یک کمپانی خصوصی قرار دارد.

در سال 2011، تصویری از یک مدل با برچسب نام اف-60 در فضای مجازی انتشار یافت. از طرفی در ژوئن 2012، عکس ها و کلیپ های ویدئویی متفاوتی از یکی نسخه ی احتمالی اف-60 هنگامی که در بزرگراه منتقل می شد، پخش شد. هر چند برخی از شاهدین چینی در مصاحبه هایی احتمال دادند که این هواپیما یک ال-15 آموزشی باشد. به هرترتیب بعدها مشخص شد؛  اف-60 به عنوان نمونه ای مخصوص صادرات گزارش تولید خواهد شد در حالی که جی-31 بیشتر یک نسخه ی چینی داخلی از جنگنده ای مشابه خواهد بود.

 

تست پرواز

در تاریخ 31 اکتبر سال 2012، نمونه ی اولیه شماره ی 31001، نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد. در این پرواز ده دقیقه ای، جنگنده ی جی-31 توسط دو جنگنده ی دیگر جی-11 همراهی شد. آزمایش های بعدی این هواپیما در فوریه سال 2013 صورت گرفت.

 

نمایش عمومی

از ماکت (با مقیاس یک چهارم) جی-31 در سال 2012 در نمایشگاه بین المللی هوافضا و هوانوردی چین، با هدف ارائه یک جایگزین مناسب برای کشور هایی که توانایی خرید اف-35 را ندارند، رونمایی شد.

 

 

بدنه ی جی-31 در تاریخ 12 نوامبر سال 2014، به نمایش گذاشته شد. این رخداد در نمایشگاه هوایی جوهای به وقوع پیوست.

در نمایشگاه هوایی دبی در سال 2015 ؛ شرکت صنعت هوانوردی چین، جزئیات بیشتری در مورد قابلیت های این جنگنده منتشر کرد و زمان بندی احتمالی تولید آن تا سال 2019 اعلام شده است. علاوه بر این اشاره شد که کمپانی همچنان به دنبال شریکی مورد اطمینان به منظور اتمام موفقیت آمیز پروژه است. بازاریابی جی-31 به طور فعال صورت گرفته و هدف اصلی آن نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق چین است.

چشم انداز

به رغم اطلاعاتی که ارائه شده، سرنوشت جنگنده ی جی-31 هنوز به طور کامل مشخص نیست. آیا این نمونه ی مفهومی به عنوان جنگنده ای اختصاصی برای چین مورد استفاده قرار می گیرد و یا تنها برای مشتری های خارجی در نظر گرفته خواهد شد؟ برای مثال همان طور که پیش تر نیز ذکر شد، شرکت صنعت هوانوردی چین جی-31 را رقیبی برای اف-35 و محصولی مخصوص صادر به خارج از چین معرفی کرده است. به گزارش از منابع مختلف مستدل، پاکستان نیز علاقه ی زیادی نسبت به خریداری جی-31 دارد و مراحل پیشرفته ی مذاکرات در این زمینه، همچنان در جریان است.

 

نمونه ای ارتقا یافته از جنگنده ی مفهومی جی-31 که تغییراتی اساسی در بخش های مختلف مانند بال ها، بدنه، سیستم هدف گیری الکترو اپتیکال، ظرفیت ترابری، سیستم های الکترونیکی و توانایی در اختفا را تجربه کرده است، نخستین پرواز آزمایشی خود را در دسامبر سال 2016 با موفقیت پشت سر نهاده است.

بدنه ی هواپیما

جی-31 از نظر اندازه نسبت به چنگدو جی-20 (هواپیمای جنگنده ی نسل پنجمی، دو موتوره و پنهان کار) کوچک تر است.

جی- 20

همانند اف-35، جی-31 نیز دارای دو محفظه ی دفاعی داخلی است که هر کدام قابلیت جای دهی دو موشک با برد متوسط را خواهند داشت. همچنین مقامات شرکت صنعت هوانوردی چین اعلام کرده اند که در ساخت این هواپیما، شاهد کاهش 50 درصدی قطعات استفاده شده در مقایسه با هواپیما های مشابه خواهیم بود. از طرفی بدنه ی نهایی قابل جداسازی نبوده و فریم تست استاتیک (ایستا) باید به صورت متصل و یا تکه حمل و نقل شود.

موتور

موتور های به کار رفته در ساخت نمونه های اولیه از این جنگنده، از نوع روسی RD-93s هستند. با این حال چین نیز موتوری مشابه تحت عنوان گوئیژو WS-13 دارد که بر جی اف-17 سوار شده و از نظر اندازه و کارایی چیزی کم از موتور روسی مذکور نخواهد داشت. از این رو مقامات AVIC  امیداور هستند که به زودی بتوانند از موتور های تولید داخلی برای تغذیه ی جنگنده های خود بهره برداری کنند.

ظرفیت ترابری

جی-31 با ظرفیت ترابری معادل 8000 کیلوگرم، قابلیت حمل سلاح هایی همچون موشک کوتاه برد PL-10 و موشک هوا به هوا SD-10A با برد متوسط را خواهد داشت.

مهم ترین مشخصات جنگنده ی مفهومی جی-31 به قرار زیر خواهد بود:

+ خدمه: 2

+ طول: 17.3 متر

+ طول بال: 11.5 متر

+ ارتفاع: 4.8 متر

+ مساحت سطح بال: 40 متر مربع

+ بیشینه وزن برخاست: 28000 کیلوگرم

+ موتور هواگرد: 2 x  ، RD-93 توربوفن، 85 کیلو نیوتون یا دو نمونه از موتور ارتقا یافته چینی WS-13

+ سرعت: 2200 کیلومتر بر ساعت

+ موشک هوا به هوا: 12 x با برد متوسط

+ موشک هوا به سطح: 8 x  مافوق صوت

+ بمب: 8 x  بمب با نفوذ عمیق 500 کیلوگرمی و 30 x بمب کوچک

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • حالا خیلی موندن مثل امریکا اف 35 بسازن. با اون دودی که از هواپیما خارج میشه با تفنگ بادی هم میشه انداختش

    آوریل 9, 2017