گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیاسلحه ای که روس ها را قهرمان جهان کرد!

اسلحه ای که روس ها را قهرمان جهان کرد!

اسلحه ای که روس ها را قهرمان جهان کرد!

 مجله تصویری سلاح در پایان سال 2016، صنایع دفاعی روسیه آمادگی خود را برای آغاز تولید انبوه تک تیر انداز جدیدش اعلام کرد. این مدل متفاوت قرار است به عنوان سلاح تک تیر انداز اصلی توسط ارتش روسیه و سرویس های مخفی این کشور مورد استفاده قرار بگیرد. تفنگ جدید که دوگ نوست نام دارد، در زبان روسی به معنای “دقت” است و یک سلاح گرم کاملا کاربردی برای صنایع دفاعی روسیه به شمار خواهد رفت.

در ابتدا دوگ نوست به عنوان جایگزینی مناسب برای تفنگ های محبوب و مشابه غربی پیش بینی شد. از نظر مشخصات فنی، این تفنگ می تواند به راحتی از تفنگ های تک تیر انداز اتریشی و فنلاندی که توسط سربازان نیرو های ویژه استفاده می شوند، پیشی بگیرد. اسلحه جدید در واقع نسخه بروز شده ای از T-5000  است که در سال 2011 معرفی شد. این محصول  یکی از موفق ترین تفنگ های تک تیر انداز به شمار آورد که مخصوص فشنگ های 7.62 میلی متری و همچنین 8.6 میلی متری طراحی شده است، قابلیت هدف گیری از فاصله ی 1.6 کیلومتری را دارد. در سال 2012، سربازان روسی با استفاده از T-5000 موفق به پیروزی در مسابقات بین المللی ویژه ی تک تیر انداز ها شدند!

مشخصات T-5000:

طراحی و تولید: 2011 تا کنون

وزن: 6.5 کیلوگرم

طول لوله: 660 میلیمتر

در دو نمونه  7.62x51mm NATO and .338 Lapua Magnum

خشاب:   10rounds  تا 5

برد موثر: 1500 متر

جنس فریم: آلومنیوم تقویت شده

استفاده کنندگان: نیروهای ویژه

وضعیت تجاری: قابل صادرات

اما تک تیر انداز دوگ نوست، نسبت به هم رده های خود در چندین ویژگی کلیدی برتری دارد. از جمله ی این ویژگی ها می توان به برد شلیک بیش از 2 کیلومتر اشاره کرد. از طرفی دقت بالای این سلاح، حداقل انحراف ممکن ضمن حفظ فاصله ی مذکور را تامین خواهد کرد. موارد دیگر شامل ساز و کار آسان ماشه، دید مناسب و لگد پایین (لگد اصطلاحی است در مورد حرکت به عقب برخی از سلاح های گرم پس از شلیک) هستند. علاوه بر این ها سلاح مذکور بسیار کم وزن بوده و دراین زمینه می تواند رکوردهای جهانی را در اختیار داشته باشد.

اجداد برجسته!

تفنگ تک تیر انداز جدید توسط تیمی متشکل از طراحان حرفه ای و با تکیه بر سنت های دیرینه ی روس ها در طراحی سلاح، با پشتیبانی صنایع دفاعی روسیه وارد مراحل توسعه و تولید خود شده است. ایده ی ایجاد تغییر در تفنگ ها با مجهز کردن آن ها به امکاناتی که بتواند دقت و عملکرد مورد نیاز تک تیر انداز ها را فراهم کند، نخستین بار توسط مهندسان شوروی دهه ی 1920 ارائه شد. در اصل برنامه این بود که اصلاحاتی ساده روی تفنگ های پر کاربرد مورد استفاده توسط تک تیر اندازان شوروی در جنگ جهانی دوم نظیر موسین و ته ته صورت گیرد. برای مثال تک تیر انداز مشهور؛ واسیلی زایتسف، از یک تفنگ موسین اصلاح شده برای هدفگیری بیش از 200 سرباز و افسر آلمانی در نبرد استالینگراد ظرف مدت زمان 3 ماه بهره برد.

پس از جنگ، طراحان سلاح شوروی شروع به کار بر یک تفنگ تک تیر انداز خاص کردند. نتیجه ی این تلاش تفنگی تک تیر انداز تحت عنوان “دراگونوف” (SVD)، با عملکردی مشابه کلاشنیکف بود که همچنان نیز در خدمت ارتش بیش از 30 کشور در سراسر دنیا قرار دارد. همان طور که اشاره شد، SVD برخی از ویژگی های کلاشنیکف را به ارث برده است و به دلیل استفاده ی آسان علاوه بر موثر بودن آن در جنگ، به شهرت زیادی دست یافت. برای مثال در جنگ افغانستان، حضور این سلاح به دلیل برد آن بسیار ضروری قلمداد می شد چرا که قابلیت هدف گیری دشمن را در فاصله ی بیش از یک کیلومتری داشت.

پس از سال 1991، روسیه تعدادی تفنگ تک تیر انداز با کالیبر بزرگ را به خدمت گرفت. در این میان OSV-96، می توانست سوژه های مسلح را از فاصله ی حدودا دو کیلومتری هدف گیری کند. با این حال نقطه ضعف مهم آن، صدای بلندش بود.

چشم اندازی برای دوگ نوست

اگرچه مدل جدید دوگ نوست مشخصات فنی تاثیر گذاری دارد، برخی نقاط ضعف موجود در آن تولید انبوه سلاح را با مشکل مواجه می سازد. از این رو لازم است توجه ویژه ای نسبت به این کاستی ها اعمال شود. کارشناسان عنوان کرده اند که اغلب این کاستی ها، مربوط به مسائل فنی بوده و باید پیش از ورود به مرحله ی تولید انبوه، رفع شوند. علاوه بر این، طراحان نیازمند به دست آوردن درک بیشتری از مخاطبان این سلاح هستند تا عملیات ساخت با دقت بالا تری به پیش رود. از طرف دیگر به نظر می رسد پارامتر هایی که دوگ نوست در میدان جنگ از آن برخوردار است، چندان مورد استفاده ی تک تیر انداز ها واقع نشود چرا که این نیرو ها اغلب در فواصل کوتاه تری عملیات خود را انجام می دهند. از این رو احتمال می رود که نیرو های امنیتی، بالقوه ترین مشتری های این تفنگ تک تیر انداز جدید روسی باشند.

 

 

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد