گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیاین تانک با مشارکت فیات و اویکو ساخته شده است!

این تانک با مشارکت فیات و اویکو ساخته شده است!

این تانک با مشارکت فیات و اویکو ساخته شده است!

مجله تصویری سلاح– سی وان آریته تانک اصلی میدان نبرد ارتش ایتالیا است که محصولی مشترک از اوتو ملارا؛ شرکت صنایع دفاعی ایتالیایی، اویکو؛ شرکت خودرو سازی ایتالیایی و همچنین کمپانی مشهور فیات اتومبیلز محسوب می شود. برای مثال اسکلت تانک و موتور آن توسط اویکو ساخته شده در حالی که تولید سیستم کنترل آتش و همچنین برجک متحرک بر عهده ی اوتو ملارا بوده است. برخورداری تانک از به روز ترین سیستم های کنترل آتش، اپتیکال و تصویر برداری دیجیتال، آن را قادر به مبارزه موفقیت آمیز در عملیات های روزانه و شبانه کرده است. امکان آتش حین حرکت نیز یکی دیگر از ویژگی های مهم C1 آریته به شمار می رود. شش نمونه اولیه از این تانک در سال 1988 ساخته شد که همگی طی سال بعد تحت آزمایش های مختلف قرار گرفته و در این تست ها مجموعا 16،000 کیلومتر سفر کردند! تاریخ تحویل تانک ها برای سال 1993 برنامه ریزی شده بود که به علت تاخیر در روند تولید به سال 1995 موکول شد. تحویل نهایی 8 سال بعد در اوت سال 2002 انجام گرفت.

طراحی و توسعه

طراحی C1 آریته ایتالیایی مشابه دیگر تانک های اصلی میدان نبرد غربی است؛ جایگاه قرارگیری راننده قسمت جلویی بدنه بوده، محفظه موتور در بخش پشتی بدنه و قسمت مخصوص آتش نیز میانه بدنه در نظر گرفته شده اند. مهم ترین سلاح به کار رفته در ساخت این تانک، Rheinmetall 120 میلی متری است که توسط اوتو ملارا تهیه شده است. لازم به ذکر است که مورد مذکور به منظور در اختیار داشتن مقاومت هر چه بیشتر در شلیک های طولانی مدت، کاملا ماهرانه طراحی شده و مجهز به پوشش عایق حرارتی نیز خواهد بود. تنظیم زاویه و یا ارتفاع آن به وسیله ی یک سیستم الکتروهیدرولیک صورت می گیرد.

دومین جنگ افزار اصلی تانک C1 آریته، مسلسل MG 42/59 با کالیبر 7.62 میلی متر است که در نقش پدافند هوایی برای این تانک ایتالیایی عمل خواهد کرد.

سیستم کنترل آتش تانک تحت عنوان OG14L3 TURMS با قابلیت مسافت یابی لیزری؛ هدف گیری دقیق تر و در عین حال آسان تری را برای خدمه فراهم آورده است. مسافت یاب یا دوری سنج لیزری ابزاری است که به واسطه ی لیزر، فاصله سوژه ها از تانک را با صحت بالایی تشخیص می دهد. از طرفی سیستم کامپیوتری کنترل آتش، مواردی همچون سرعت باد، میزان رطوبت، شرایط آب و هوایی را به صورت مداوم بررسی کرده و با ثبت داده ای موثق از مجموع این ها، نقش موثری در قرار دهی برجک متحرک در مناسب ترین زاویه و ارتفاع ممکن خواهد داشت. این کامپیوتر همچنین جزئی از سیستم ناوبری C1 آریته محسوب می شود و تبادل اطلاعات تاکتیکی بین تانک های مختلف از طریق شبکه مخصوص را امکان پذیر می سازد. این تانک ویژگی دیگری با نام “دید حرارتی” هم دارد که طی نبرد های شبانه به یاری فرمانده و توپچی خواهد آمد. به کمک این ویژگی هدفی 2.3 در 2.3 متری از فاصله 1،500 متر قابل رویت خواهد بود.

زره C1 آریته ترکیبی از فولاد و کامپوزیت بوده که بسیار شبیه تانک چلنجر 2 بریتانیایی و ام 1 آبرامز آمریکایی است. تانک از دفاع صد در صدی ش م پ ه بهره می برد. ش م ه که کوتاه شده ی عبارت دفاع شیمیایی، میکروبی و هسته ای است، تانک را در برابر تمامی این موارد محافظت می کند. البته این پروتکل در سال 2012 به ش م پ ه تغییر یافت. چرا که جنگ افزار های پرتوزا نیز ظهور یافتند.

از نظر سیستم موتوری، C1 آریته مجهز به توربوشارژر 25.8 لیتری فیات- اویکو MTCA 12 سیلندر است که 1،250 اسب بخار قدرت دارد. گفته می شود که تمام کل سیستم موتوری تانک را ظرف کم تر از یک ساعت می توان پیاده سازی کرد. در طول سال های اول به کار گیری تانک، کمبود هایی به ویژه در سیستم موتور آن گزارش شد. برای مثال نسبت به بیشتر تانک های پیشرفته غربی، قدرت کمتری در اختیار اپراتور قرار می داد. به همین دلیل اویکو مدل جدید از موتور MTCA را توسعه داد تا بتواند جوابگوی نقاط ضعف موجود باشد. قدرت این موتور به 1،600 اسب بخار افزایش یافته است. با این حال به دلیل مشکلات مالی و تکنیکی روند ادامه تولید موتور متوقف شد. علاوه بر این موارد، به منظور حفظ نسبت بهینه قدرت به وزن باید مجموع وزن تانک زیر 60 تن باشد. از این رو وزن نسبتا سبک C1 آریته حرکت بهتر آن به خصوص روی پل ها را تسهیل خواهد کرد. با این وجود همچنان هم گمان هایی مبنی بر عدم توانایی تانک در راستای مقاومت در شرایط دشوار محیطی مطرح است.

در سال 2002 نمونه ی جدید تری از تانک اولیه تحت عنوان C2 آریته معرفی و برنامه زمانی تولید آن نیز به سال 2020-2015 موکول شد. سیستم کنترل آتش، بدنه زرهی و حتی موتور مجموعه هم در این مدل ارتقا یافته است و قدرتی معادل 1،500 اسب بخار دارد.

مشخصات C1 آریته

 

+ مشخصات کلی

– وزن: 54 تن

– طول: 9.52 متر

– پهنا: 3.61 متر

– ارتفاع: 2.45 متر

– خدمه: 4

 

+ جنگ افزار ها

– پوشش زرهی: ترکیب فولاد و زره کامپوزیت

– سلاح های اصلی: L44 با کالیبر 120 میلی متری، مسلسل MG 42/59 با کالیبر 7.62 میلی متر

 

+ عملکرد

– موتور: MTCA با قدرت 1،270 اسب بخار

– نسبت قدرت به وزن: 22 کیلو وات در تن

– برد عملیاتی: 600 کیلومتر

– سرعت: 70 کیلومتر بر ساعت

تانک C1 آریته از زمان تولید خود در سال 2002 تاکنون در خدمت ارتش ایتالیا قرار دارد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد