گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیپرنده استراتژیک فرانسوی!

پرنده استراتژیک فرانسوی!

پرنده استراتژیک فرانسوی!

 مجله تصویری سلاح  Dassault Mirage IV یک بمب افکن استراتژیک مافوق صوت مجهز به موتور جت است که اصالتا فرانسوی بوده و از جمله هواگرد های مخصوص شناسایی به شمار می رود. این پرنده نظامی توسط گروه هوانوردی داسو توسعه یافت و در اکتبر سال 1964 به خدمت نیروی هوایی فرانسه درآمد. لازم به ذکر است که نقش Dassault Mirage IV به منظور شرکت در حملات هسته ای، در سال 1996 به اتمام رسید و نسخه مذکور به طور کلی در سال 2005 از خدمت رسانی عملیاتی بازنشسته شد.

طی دهه 1960، برنامه هایی مبنی بر فروش صادراتی Mirage IV پیشنهاد شد. در این برنامه ها همکاری مشترک میان گروه هوانوردی داسو و بریتیش ایرکرفت به منظور تولید نمونه ای از بمب افکن مذکور مخصوص نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا شکل می گرفت. با این حال چنین پروژه ای هیچ گاه به سرانجام نرسید و تنها اپراتور Mirage IV، نیروی هوایی فرانسه باقی ماند.

طراحی و توسعه

در اواسط دهه 1950، فرانسه برنامه نظامی گسترده ای با هدف تولید سلاح های هسته ای به راه انداخت. با این حال موضوع عدم توانایی هواپیما های موجود در این کشور برای به انجام رساندن ماموریت های هسته ای بر کسی پوشیده نبود. بدین ترتیب پروژه طراحی و ساخت یک بمب افکن مافوق صوت به عنوان بخشی از برنامه هسته ای مستقل فرانسه در سال 1956 آغاز شد. به گفته نویسندگان متون هوانوردی؛ Bill Gunston و Peter Gilchrist، سرعت فوق العاده بمب افکن طراحی شده در زمان خود شگقت آورد بود!

مشخصات نهایی بمب افکن که مشترکا توسط مقامات دولتی و متخصصین داسو تعریف شده بود، در تاریخ 20 مارس سال 1957 به صورت رسمی مورد تایید قرار گرفت. در آوریل 1957 نیز داسو مطلع شد که در مسابقه طراحی برنده میدان شده است. در ادامه نسخه های متفاوتی از بمب افکن اصلی ساخته شد که هر کدام نقاط ضعف و قوت ویژه خود را داشتند. برای مثال در تاریخ هفتم دسامبر 1963، نخستین نمونه از پرنده های نظامی  Mirage IVAپرواز آزمایشی اول خود را به انجام رساند. این نمونه سایز متوسط مقداری از نمونه پیشین خود با نام Mirage IVB بزرگ تر بود. در مجموع 62 هوایپما از این مدل ساخته و بین سال های 1964 ال 1968 به خدمت گرفته شد. در سال 1963 نسخه دیگری تحت عنوان Mirage IV-106 طراحی شد که به دلیل هزینه گزاف تولید، هیچ سفارشی برای آن ثبت نشد. بریتیش ایرکرفت و داسو هر دو نسبت به فروش Mirage IV در فرانسه و صادرات آن به کشور های مختلف مانند هند، اسرائیل و چندین کشور دیگر امیدوار بودند، اما سطح پایین فروش از جانب شریک بریتانیایی به چنین احتمالاتی پایان داد.

از منظر طراحی این بمب افکن مجهز به دو توربوجت SNECMA Atar است و ظرفیت سوخت داخلی معادل 14000 لیتر دارد. این موتور ها نسبتا پر مصرف هستند به ویژه زمانی که پس سوز فعال باشد. مجموع ظرفیت داخلی هواپیما نیز 6،400 کیلوگرم است که می تواند توسط تسلیحات مختلف و یا باری که بنا بر نیاز حمل می شود، پر شود. پروب سوخت گیری در قسمت دماغه جای گرفته در نتیجه تامین سوخت حین عملیات هوایی ضروری ممکن خواهد بود.

مشخصات Mirage IVA

+ مشخصات عمومی

– خدمه: 2

– طول: 23.49 متر

– پهنای بال: 11.85 متر

– ارتفاع: 5.40 متر

– مساحت سطح بال: 78.00 متر مربع

– وزن خالی: 14،500 کیلوگرم

– وزن بارگیری شده: 31،600 کیلوگرم

– بیشینه وزن برخاست: 33،475 کیلوگرم

– موتور هواگرد: دو توربوجت SNECMA Atar 9K-50

– رانش خشک: 49.03 کیلو نیوتون

– رانش با پس سوز: 70.61 کیلو نیوتون

+ عملکرد

– حداکثر سرعت: 2،340 کیلومتر بر ساعت

– سقف پرواز: 20،000 متر

+ جنگ افزار

– بمب ها:

1 بمب هسته ای AN-11

1 بمب هسته ای AN-22

1 موشک هسته ای Air-Sol Moyenne Portée

1،000 پوند ظرفیت مخصوص بمب های معمولی

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد