گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیتپانچه ای برای تمام ارگان های نظامی روسیه!

تپانچه ای برای تمام ارگان های نظامی روسیه!

تپانچه ای برای تمام ارگان های نظامی روسیه!

مجله تصویری سلاح- اسلحه MP-443 Grach  که تحت عنوان PYa نیز شناخته می شود، سلاح کمری استاندارد روسی به منظور استفاده برای اهداف نظامی بوده و از سال 2003 تاکنون در وضعیت عملیاتی قرار دارد.پروژه توسعه این اسلحه توسط Vladimir Alexandrovich Yarygin رهبری می شد و در سال 1993 نیز مراحل مقدماتی برای تولید انبوه آن آغاز شد. سال 2003 زمان مهمی در تاریخ حیات MP-443 Grach به شمار می رود چرا که پیشنهاد استفاده رسمی از این سلاح در نیروهای مسلح روسیه و در کنار جنگ افزار های دیگری همچون ماکارف، GSh-18 و SPS در همین سال رقم خورد.

جزئیات طراحی

PYa پیستولی نیمه خودکار، با ظرفیت بالا و عقب نشینی پس از شلیک(لگد) پایین است که از طراحی ساده کلت برونینگ بهره می برد. این طراحی در بسیاری از پیستول های مدرن دیگر مانند خانواده های زیگ زائور و گلاک نیز دیده می شود. قسمت تحتانی لوله تفنگ بیشتر از آن که گرد باشد، ظاهری مستطیلی شکل دارد. اهرم کشویی توقف را می توان در هر دو طرف سلاح نصب کرد که این ویژگی امکان استفاده راحت تر از PYa برای هر دو افراد چپ دست و راست دست را فراهم می آورد. ظرفیت استاندارد خشاب 17 دور بوده و از طریق دو ستون مجزا تغذیه می شود. خشاب هایی که 18 دور ظرفیت دارند پس از سال 2004 ساخته شد.

اگرچه دسته این تپانچه از جنس پلیمر است، اما سلاح عمدتا از فلز ساخته شده است؛ فولاد ضد زنگ در طراحی لوله تفنگ و فولاد کربنی برای چهارچوب و بخش کشویی سلاح به کار رفته است. از طرفی MP-443 Grach مجهز به کارتریج 9×19 میلی متری 7N21 است این کارتریج خود از حضور یک گلوله نیمه زرهی با هسته فولادی بهره خواهد برد. علاوه بر این، سلاح مذکور قابلیت استفاده از کارتریج های دیگری نظیر  9×19mm Parabellum/ 9mm Luger / mm9×19 NATO را هم خواهد داشت.

سرنوشت سلاح در روسیه

در سال 2008 سلاح به تعداد کم تنها در اختیار نیرو های ویژه و به احتمال زیاد آن هایی که در قفقاز شمالی فعالیت داشتند، قرار گرفت. در اکتبر همین سال وزیر کشور روسیه طی برنامه ریزی های صورت گرفته تصمیم بر تجهیز شمار بیشتری از نیرو های پلیس به پیستول های PYa گرفت. اما مهم ترین مشکلی که این تپانچه با آن رو به رو بود، مسائل مالی و فراوانی بالای تپانچه ماکارف در روسیه محسوب می شود. از این رو ماکارف همچنان به عنوان تپانچه اصلی نیرو های پلیس روسیه، به این ارگان خدمت رسانی می کند.

تولید انبوه در سال 2011 آغاز شد. افسران نظامی منطقه غربی در سال 2012 سلاح های خود را دریافت کردند. تحول عظیم استفاده از پیستول های PYa در روسیه و تجهیز همگانی نیرو های مسلح این کشور به سلاح مذکور در سال 2012 آغاز شد. انتظار می رود تا سال 2019 تمام تپانچه های مورد استفاده توسط ارگان های نظامی مختلف روسیه با سلاح PYa جایگزین شوند.

انواع

MP-446 Viking: مجهز به خشاب با ظرفیت 17 و یا 18 دور.

MP-446C Viking: مجهز به خشاب با ظرفیت 10 دور.

МР-353: تپانچه غیر مرگبار که تنها گلوله های لاستیکی شلیک می کند.

МР-472: مدلی دیگر از تپانچه غیر مرگبار.

سازنده

مجموعه Izhevsk Mechanical Plant یکی از بزرگ ترین کمپانی های سازنده تسلیحات نظامی است که در سال 1942 به منظور تولید سلاح های کوچک در ایژوسک ساخته شد. ایژوسک شهری در روسیه و مرکز جمهوری اودمورتیا است. این کمپانی پس از اتمام جنگ جهانی دوم مجددا فعالیت خود را از سر گرفت و دامنه تولیداتش را به سلاح های مورد نیاز در عرصه نظامی و در عین حال شکار گسترش داد. Izhevsk عمدتا به خاطر طراحی و توسعه پیستول های ماکارف و Yarygin که Pya هم یکی از اعضای این خانواده به شمار می رود، مشهور شده است.

مشخصات MP-443 Grach

– وزن: 950 گرم

– طول: 198 میلی متر

– طول لوله تفنگ: 112.5 میلی متر

– پهنا: 38 میلی متر

– ارتفاع: 140 میلی متر

– کالیبر: 9×19mm

– نواخت تیر: 40 الی 45 دور در دقیقه

– برد موثر آتش: 50 متر

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد