گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیزره پوش بازیابی در میدان جنگ!

زره پوش بازیابی در میدان جنگ!

زره پوش بازیابی در میدان جنگ!

مجله تصویری سلاح خودرو زره پوش بازیابی یکی از انواع  خودرو های زرهی جنگی است که به منظور تعمیر سایر خودرو های نظامی آسیب دیده در میدان جنگ مورد استفاده قرار می گیرد. خودرو زره پوش بازیابی تحت عنوان ARV نیز شناخته می شود که مخفف عبارت armoured recovery vehicle است. البته ARRV هم چندان غیر معمول نبوده و کوتاه شده armoured repair and recovery vehicle محسوب می شود. ARRV ها خودرو هایی هستند که علاوه بر تعمیر می توانند خودرو های دیگر را یدک کش کرده و از این طریق آن ها را از میدان جنگ دور کنند.

طراحی و توسعه

طی جنگ جهانی اول برخی از تانک های سنگین معروف بریتانیا با نام Mark IV، با هدف تولید تانک هایی که Salvage لقب داشتند، دستکاری شدند. اما بخش بزرگی از ماحصل این پروژه، همان زره پوش های بازیابی ARV و ARRV بودند.

Mark IV

Salvage

با این وجود اولین ARV واقعی در جنگ جهانی دوم معرفی شد. این تانک ها اکثرا با ایجاد تغییر و تحول در تانک های از کار افتاده و معمولا با حذف برجک تولید می شوند. به جای برجک ابزاری مشابه جرثقیل کار گذاشته می شود تا بتواند خودرو های آسیب دیده و یا گیر افتاده را جا به جا کند. برخی از ARV ها نیز در کارخانه ها ساخته شدند و در طراحی آن ها از شاسی تانک های معمول بهره گیری شد. البته لازم به ذکر است که یک ساختار بدنه مانند نیز در قسمت فوقانی تانک در نظر گرفته شد تا بتوان تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و بازیابی خودرو های دیگر را حمل کرد. در اکثر نمونه های مدرن از این دست تانک ها، جرثقیل جزئی بسیار مهم محسوب می شود، برای مثال به کمک آن می توان موتور را از یک تانک غیر فعال جدا کرد.

پس از جنگ جهانی دوم بسیاری از کشور ها از حضور انواع مدل های ARV بهره مند بودند. حتی بعضی از مدل ها نیز مجهز به تیغه بولدوزر شد. دسته ای دیگر می توانند موتوری یدکی را حمل کرده و از آن به منظور جایگزینی در میدان جنگ بهره برداری کنند مانند German Leopard 1 ARV.

مشخصات

ARV ها معمولا روی شاسی تانک های اصلی میدان نبرد ساخته می شوند اما با این حال شماری از آن ها نیز با استفاده از شاسی سایر خودرو های زرهی تولید خواهند شد. از مهم ترین این خودرو های زرهی مورد نظر، می توان به نفر بر زره پوش اشاره کرد. جالب است بدانید که این شاسی اهمیت زیادی دارد برای مثال ARV که روی شاسی نفر بر زره پوش ساخته می شود، تنها قادر به تعمیر و یا بازیابی همین خودرو ها خواهد بود و قدرت کافی برای یدک کشی یک تانک سنگین تر را در اختیار نخواهد داشت. برخی از خودرو های مهندسی زرمی نیز مبتنی بر ARV ها هستند.

اپراتور های ARV ها

در ادامه اسامی کشور هایی که از این دست تانک ها استفاده می کنند را معرفی خواهیم کرد.

– آرژانتین

– اتریش

– کانادا

– چکسلواکی

– فرانسه

– اندونزی

– ژاپن

– آلمان

– اسرائیل

– مالزی

– مکزیک

– لهستان

– یوگسلاوی

– اتحاد جماهیر شوروی

– انگلستان

– آمریکا

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد