گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیجنگنده عجیب فرانسوی!

جنگنده عجیب فرانسوی!

جنگنده عجیب فرانسوی!

 مجله تصویری سلاح– SNCASE S.E.5000 Baroudeu جنگنده تک موتوره سبک وزن فرانسوی است که توسط کمپانی هواپیماسازی SNCASE به منظور شرکت در رقابت جنگنده های سبک ناتو NBMR-1 طراحی و تولید شد. NBMR-1 سندی است که در دهه 1950 توسط ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) تهیه و در آن مشخصات هواپیما های جنگنده آینده شرح داده شده بود.

 ارابه فرودی که در این جنگنده مشاهده می کنید مشابه دیگر هواپیما ها نبوده و طراحی غیر معمولی به آن بخشیده است. ارابه فرود سازه ای است که هواپیما به منظور توقف و یا حرکت روی زمین از آن بهره می برد. اما همه هواپیما ها ارابه فرود چرخ دار ندارند که یکی از آن ها نیز S.E.5000 است. این جنگنده برای بلند شدن از روی باند وابسته به قطعه ای واگن مانند است که زیر هواپیما قرار می گیرد، در واقع این قطعه که بیشتر مشابه یک چرخ دستی است همراه هواپیما حرکت کرده و برای آن نقش ارابه فرود را بازی می کند. عملیات فرود نیز با تکیه بر تخته هایی با قابلیت سر خوردن انجام خواهد گرفت. اما با وجود تمام نقاط قوت و حتی تفاوت های مشهودی که Baroudeur در مقایسه با رقبای خود داشت، هیچ گاه وارد خط تولید انبوه نشد.

طراحی و توسعه

Baroudeur  جنگنده ای سبک وزن بود که در مراحل اولیه جنگ سرد طراحی شد و توانست متخصصین این صنعت را به منظور توسعه بیشتر خود متقاعد سازد. این واژه در زبان فرانسوی به معنای سرباز سرکش است و می توان آن را زاییده افکار مهندس لهستانی John Jakimiuk که روی پروژه های مشابهی در شرکت های هواپیما سازی PZL و Avro Canada کار می کرد، به شمار آورد. منطقی که پشت این طرح نهفته بود را می توان بدین صورت عنوان کرد: در اختیار داشتن جنگنده ای تاکتیکی که بتواند در شرایط بحرانی (مانند از بین رفتن پایگاه های هوایی فعال توسط نیرو های دشمن) از پایگاه های عملیاتی غیر فعال حمله را انجام داده و در مقابل نیرو های دشمن مقاومت کند. جالب است بدانید که این جنگنده می تواند از هر سطحی مانند برف و یخ نیز به عنوان باند پرواز خود استفاده کند و محدودیتی از این جانب نخواهد داشت. برای نخستین بار در تاریخ 1 اوت سال 1953 یک فروند از دو نمونه اولیه ساخته شده Baroudeur ، پرواز آزمایشی خود را با موفقیت به انجام رساند. چندی بعد سه نسخه دیگر نیز به صورت پیش تولید و مجهز به موتور توربوجت Atar 101D با نام S.E.5003 طراحی شدند که البته هیچ گونه سفارشی مبنی بر تولید آن ها به ثبت نرسید.

تست های عملیاتی

تست های پرواز به صورت گسترده توسط خلبان Jacques “Tito” Maulandi انجام شد. اگرچه تولید نمونه های کم هزینه از این جنگنده های سبک بسیار مشکل بود، اما در طراحی آن ها ویژگی های امیدوار کننده ای مشاهده می شد که انگیزه و اراده کافی برای ادامه روند تولید را میسر می ساخت. دست یابی Baroudeur  به سرعت مافوق صوت 1،135 کیلومتر بر ساعت در تست های مختلف با مشکلات متعددی همراه بوده است. آسیب دیدگی خلبان حین کنترل جنگنده در سرعت های بالا نیز گزارش شده است. در نهایت SE 5000 همراه با جنگنده فرانسوی Breguet Taon وارد میدان رقابت با سایر جنگنده های سبک وزن شد، با این حال در مقایسه با Fiat G91 حرفی برای گفتن نداشت.

در ادامه پنج نمونه اولیه و پیش تولید از Baroudeur به منظور مشارکت در اهداف نظامی پایگاه نیروی هوایی Cazaux واقع در جنوب غربی فرانسه تدارک دیده شد.

انواع

S.E.5000 Baroudeur: دو نمونه از این مدل ساخته شد که مجهز به موتور توربوجت SNECMA Atar 101C بود

S.E.5003 Baroudeur: نسخه پیش تولید مجهز به موتور توربوجت SNECMA Atar 101D که سه فروند از آن ساخته شد

مشخصات S.E.5003

کشور سازنده: فرانسه

– سال ساخت: 1953

– تعداد ساخته شده: 5 فروند

– خدمه: 1

– طول: 13.49 متر

– پهنای بال: 10 متر

– ارتفاع: 3.04 متر با احتساب تخته های لغزنده مخصوص فرود

– وزن ناخالص (مجموع وزن هواپیما در هر لحظه حین پرواز و یا عملیات زمینی): 6،920 کیلوگرم

– موتور هواگرد: یک موتور توربوجت SNECMA Atar 101D

– حداکثر سرعت: 1،140 کیلومتر بر ساعت

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد