گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیاز روباه کوچک بیابانی تا زره پوش شناسایی!

از روباه کوچک بیابانی تا زره پوش شناسایی!

از روباه کوچک بیابانی تا زره پوش شناسایی!

 مجله تصویری سلاح– فنک (Fennek) که با الهام از fennec (روباه صحرا که زیستگاه آنها همانطور که از نامشان پیداست در صحرای بزرگ آفریقا و شمال آفریقا است نام گذاری شده است، نوعی خودرو زره پوش شناسایی است. این خودرو توسط کمپانی آلمانی Krauss-Maffei Wegmann و همچنین صنایع خودرو های دفاعی هلند مراحل طراحی و تولید خود را طی کرده است.

زره پوش شناسایی چگونه خودرویی است؟ این خودرو ها به دسته ای از وسایل نقلیه نظامی اطلاق می شود که زره پوش بوده و در ماموریت های شناسایی، گشت زنی، دیده بانی، خط مقدم جنگ و حتی هدایت آتش توپخانه مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که کمپانی سیستم های دفاعی FNSS ترکیه نیز در سال 2004، مجوز تولید فنک به صورت تحت لیسانس را دریافت کرده است. با این حال اهداف اصلی تولید فنک، جایگزینی با وسایل نقلیه زره پوش فعلی ارتش آلمان و ارتش سلطنتی هلند بوده است.

تاریخچه

در آوریل سال 2000 اولین نمونه از خودرو زره پوش شناسایی فنک آزمایش های میدانی خود را پشت سر گذاشت و در دسامبر سال 2001 سفارشی ترکیبی از چندین مشتری مختلف به منظور تولید این خودرو به ثبت رسید. به عنوان مثال 410 تقاضا توسط ارتش سلطنتی هلند شامل 202 مدل شناسایی، 130 مدل MRAT (ضد تانک با برد متوسط) و 78 دستگاه مدل عمومی ارائه شد. همینطور 222 دستگاه نیز از جانب ارتش آلمان سفارش داده شد که متشکل از 178 مدل شناساگر، 24 مدل جنگی و 20 مدل JFST (تیم مشترک پشتیبانی آتش) بود. البته طی برنامه ریزی های متعدد قرار شد که آلمان از سال 2015 به بعد، تعداد بیشتری فنک دریافت کند. این تعداد حدودا 300 واحد پیش بینی شد. اولین خودرو در ژوئیه سال 2003 به هلند تحویل داده شد، در حالی که اولین واحد دریافتی توسط آلمان به ماه دسامبر همان سال باز می گردد.

شرکت هلندی آئرواسپیس اس پی که فنک را برای ارتش هلند تولید کرد، در اوت سال 2004 ورشکسته شد. به دنبال این اتفاق، کمپانی جدیدی تحت عنوان DDVS؛ سیستم خودرو های دفاعی هلند احداث شد تا به تولید خودرو های زرهی از جمله انواع شناساگر آن ها همچون فنک، برای ارتش سلطنتی این کشور ادامه دهد.

طراحی و توسعه

فنک دارای چهار چرخ و یک موتور دیزلی با قدرت 179 kW است که به خودرو حداکثر سرعتی معادل 115 کیلومتر در ساعت می دهد. علاوه بر موارد فوق، راننده قادر به تنظیم فشار لاستیک از درون خودرو خواهد بود. از این رو نه تنها کنترل فنک بسیار راحت تر می شود، بلکه با انواع شرایط زمینی قابلیت تطبیق و هماهنگی خواهد داشت. فنک مجهز به سنسور های مختلفی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به آشکار ساز فروسرخ، مسافت یاب لیزری و سیستم ناوبری اختصاصی اشاره کرد.

از نظر تسلیحاتی این خودروی زره پوش با سلاح های گوناگونی سازگار است همچون مسلسل 12.7 میلی متری برای مدل شناسایی هلندی، موشک ضد تانک  Rafael Spikeبرای مدل MRAT و یا مسلسل چند منظوره ام ژ 3 برای خودرو های فنک آلمانی. جالب است بدانید که حتی ارتش سلطنتی هلند درخواست ساخت 18 پرتاب کننده موشک زمین به هوای اف آی ام- 92 استینگر به منظور نصب بر خودرو های فنک ارائه داد. قرار بر این بود که چنین پروژه ای توسط شرکت صنایع دفاعی ترکیه ای “اسلسان” به مرحله اجرا درآید. به طور کلی سلاح پایه در مورد فنک هلندی، مسلسل 12.7 میلی متری است. علاوه بر این، دور تا دور خودرو کاملا محافظت شده است و در صورت نیاز ماموریت مورد نظر، می توان از سیستم های زرهی اضافه نیز استفاده کرد. از طرفی سیستم تهویه مطبوع، خودرو را در برابر هرگونه حمله هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی مصون نگه می دارد. کابین خدمه نیز در مقابل مین های ضد نفر محافظت شده است.

اپراتور های خودرو زره پوش شناسایی فنک

+ اپراتور های فعلی

– آلمان

– هلند

+ اپراتور های آینده

– قطر

مشخصات فنک

– وزن: 9.7 الی 10.4 تن

– طول: 5.71 متر

– پهنا: 2.49 متر

– ارتفاع: 1.79 متر

– خدمه: 3

– سلاح اصلی: تیربار سنگین کالیبر 12.7 میلی متر ام2 برونینگ در مورد فنک هلندی و مسلسل چند منظوره ام ژ3 در مورد فنک آلمانی

– نسبت نیرو به وزن: 18.5 kW/tone

– برد عملیاتی: 860 کیلومتر

– سرعت: 115 کیلومتر بر ساعت

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد