گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیام 60 پانتر؛ خودرویی که عاشق “مین” است!

ام 60 پانتر؛ خودرویی که عاشق “مین” است!

ام 60 پانتر؛ خودرویی که عاشق “مین” است!

 مجله تصویری سلاح– ام 60 پانتر در واقع نمونه ای تغییر یافته از تانک اصلی میدان نبرد M60A3 محسوب می شود که یک وسیله نقلیه مین یاب است! این مین یاب به گونه ای طراحی شده است که می تواند در شرایط جنگی به میدان مین رخنه کرده و تهدید دشمن را خنثی کند. جالب است بدانید تنها چند واحد از این وسایل نقلیه منحصر به فرد برای ارتش آمریکا ساخته شده است. از جمله سوابق عملیاتی ام 60 پانتر، می توان به انفجار حدودا 350 مین در بوسنی در سال 1996 و پاک سازی بیش از 800 کیلومتر از مسیر های جاده ای منطقه اشاره کرد.

لازم به ذکر است که برجک های موجود در تانک های اصلی میدان نبرد مدل M60A3 پس از تبدیل به ام 60 پانتر حذف شده اند. غلتک های مربوط به عملیات مین زدایی نیز در قسمت جلویی بدنه قرار گرفته اند. این مجموعه قابلیت بالایی در راستای خنثی سازی مین های ضد نفر و همچنین ضد تانک دارد. مکانسیم اصلی از بین بردن مین ها به کمک غلتک های غول پیکر مذکور انجام می گیرد بدون آن که کوچک ترین آسیبی به خود وسیله نقلیه وارد شود. ام 60 پانتر مجهز به دوربین های CCTV نیز بوده که از این طریق قادر به کنترل از راه دور مجموعه خواهید بود.

این خودرو مهندسی رزمی می تواند به سرعت در زمین پوشیده از مین ها حرکت کرده و با انجام عملیات پاک سازی، مسیر را برای عبور سایر خودرو های نظامی ایمن کند. مهم ترین برتری ام 60 پانتر به نیرو های انسانی مین یاب، سرعت بالا تر و همینطور روش مطمئن تری است که به منظور از میان بردن مین ها مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که می دانید، تجهیزاتی که به صورت دستی برای مین یابی کاربرد دارند، از ایمنی مناسبی برخوردار نبوده و امکان هرگونه حادثه ناخوشایندی وجود خواهد داشت.

ام 60 پانتر مین یابی با ظرفیت دو خدمه شامل راننده و فرمانده است. از طرفی می توان خودرو را از داخل و یا حتی از راه دور کنترل کرد که این ویژگی مزیتی مهم برای آن محسوب می شود زیرا امکان آسیب به خدمه را به حداقل ممکن می رساند. اگر مدل کنترل از راه دور را انتخاب کنید، فرماندهی توسط یک خودروی اسکورت جداگانه انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که ام 60 پانتر مجهز به هیچ گونه سیستم تسلیحاتی نبوده و توسط موتور دیزل توربوشارژ AVDS-1790-2 کانتیننتال پشتیبانی می شود. این موتور 750 اسب بخار قدرت داشته و با جعبه دنده خودکار همکاری می کند.

مدتی پس از تولید موفقیت آمیز ام 60 پانتر، نمونه ای دیگر تحت عنوان ام 1 پانتر ll تولید شد که با الهام گیری از بدنه تانک اصلی میدان نبرد ام 1 آبرامز طراحی شده است.

خصوصیات خودروی مین یاب ام 60 پانتر

– خدمه: 2

– وزن: حدود 35 تن

– طول: حدود 7.5 متر

– پهنا: حدود 3.6 متر

– ارتفاع: حدود 1.8 متر

– سرعت پاکسازی: حداکثر 30 کیلومتر بر ساعت

– موتور: موتور دیزلی AVDS-1790-2 کانتیننتال

– سرعت جاده ای: حداکثر 50 کیلومتر بر ساعت

– برد: 500 کیلومتر

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد