گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیپومای آلمانی یکی از بهترین های جهان!

پومای آلمانی یکی از بهترین های جهان!

پومای آلمانی یکی از بهترین های جهان!

 مجله تصویری سلاح– پوما یکی از خودرو های جنگی پیاده نظام ارتش آلمان است و به منظور جایگزینی با مدل قدیمی ماردر (به معنای سمور) که در خدمت ارتش قرار داشت، تولید شد. روند این جایگزینی در سال 2010 آغاز شد و برنامه ریزی ها حاکی از ادامه یافتن آن تا تکمیل نهایی پروژه در سال 2020 هستند. تولید انبوه در تاریخ ششم ژوئیه سال 2009 کلید خورد و کمپانی های مسئول پروژه مذکور شامل  Krauss-Maffei Wegmannو همچنین شرکت آلمانی راین متال بودند. پوما را می توان یکی از بهترین خودرو های جنگی پیاده نظام به شمار آورد که همچنان هم از نسبت نیرو به وزن بالایی برخوردار است. این دسته خودرو ها اغلب زره پوش بوده و توانایی حرکت در آب را نیز دارند. کارایی اصلی آن ها کمک به حمل و نقل پیاده نظام و تامین تسلیحات مورد نیاز آن ها خواهد بود.

طراحی و توسعه

پوما که پیش تر تحت عنوان Panther به معنای یوزپلنگ نامیده می شد، در واقع ادامه پروژه آلمانی NGP در سال 1996 محسوب می شود. هدف این طرح جمع آوری ایده های نوین به منظور خلق یک وسیله نقلیه چند منظوره بود که بتواند فعالیت های گوناگونی نظیر دفاع هوایی و همچنین پشتیبانی از تانک های اصلی میدان نبرد را با موفقیت انجام دهد. تحقیقات صورت گرفته در یک نمونه مفهومی تاکتیکی با نام neuer Schützenpanzer (خودروی جنگی پیاده نظام جدید) در سال 1998 تجلی یافت. در سال 2002، ارتش آلمان درخواست خود مبنی بر دریافت 5 واحد از این خودرو به صورت پیش خرید تا انتهای سال 2004 را به ثبت رساند. بدین ترتیب در تاریخ هشتم نوامبر سال 2007، بودجه ای معادل 3 میلیارد یورو برای خرید 405 پوما (شامل 5 پوما که قبل تر برای انجام آزمایش های لازم به ارتش آلمان تحویل داده شده بود) مورد تایید قرار گرفت. چنین تست های مشابهی در کشور های دیگر جهان نیز دنبال می شود که یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در ناتو است. از جمله نمونه های دیگر این مدل خودرو ها می توان به خودروی جنگی پیاده نظام آمریکایی GCV، نمونه بریتانیایی FRES و مدل آلمانی هلندی MRAV اشاره کرد.

پوما با موفقیت تمام تست های سرد در نروژ (سال 2012) را پشت سر گذاشت. در اوت سال 2013، دو عدد خودروی پوما به منظور شرکت در تست های آب و هوای گرم به امارات متحده عربی منتقل شدند. این تست ها شامل توانایی خودرو برای انجام عملیات، قدرت آتش و حرکت در شرایط بیابانی بودند. بعد تر نتایج مربوطه با نتایج به دست آمده در شرایط دمایی معمول محیط مقایسه شدند. در نهایت پوما به طور رسمی در تاریخ 24 ژوئن سال 2015 به خدمت ارتش آلمان درآمد. باتوجه به پیشرفت های مهم پوما در مقایسه با نسخه قدیمی ماردر و همچنین بی رقیب بودن آن در بازار جهانی، کمیسیون بودجه بوندستاگ (پارلمان مرکزی آلمان فدرال) تامین هزینه های لازم به منظور ادامه تولید این خودرو های جنگی پیاده نظام را تایید کرد. گزارش شده است که تحویل تمامی 350 واحد پوما برای جایگزینی با ماردر های 40 ساله تا سال 2020 محقق خواهد شد. مخازن ذخیره سازی با ظرفیت وزنی بالا در کنار کابین جمع و جور، پوما را برای اجرای تغییرات متنوع مستعد ساخته است. البته اجزای حیاتی بیشتر در بخش هایی همچون دیواره های جلویی، جانبی و کف لحاظ شده و طی پیاده سازی اصلاحات در قسمت کابین دست نخورده باقی خواهند ماند.

از نظر طراحی، پوما از ظاهری نه چندان متفاوت با نسخه های فعلی خودرو های جنگی پیاده نظام برخوردار است. اما اگر نگاهی به مقوله ی تکنولوژی داشته باشیم، این خودرو بسیار پیشرفته تر از نسخه های مذکور به حساب می آید. از جمله مهم ترین این موارد می توان به انعطاف پذیری بالای پوما در راستای هماهنگی با طیف متنوعی از پوشش های زرهی مختلف اشاره کرد. مورد دوم همان طور که قبل تر نیز اشاره شد، اندازه جمع و جور کابین بوده که امکان تعامل مستقیم خدمه را به وجود آورده است. برای مثال در مواقع بحرانی مانند اورژانس های پزشکی، راننده و مسئول تسلیحات به راحتی می توانند جای خود را با یکدیگر عوض کنند. کابین مجهز به سیستم تهویه مطبوع، دفاع NBC با سنسور های هسته ای و شیمیایی و همچنین سیستم ضد حریق با استفاده از مواد غیر سمی است. محفظه موتور نیز دارای سیستم سرکوب کننده آتش مخصوص به خود بوده و مستقل از کابین عمل می کند. قشر بیرونی منهای برجک، بسیار صاف و یکنواخت بوده تا بتواند آسیب ناشی از اصابت احتمالی گلوله را به حداقل برساند. کل این مجموعه در تنظیمات پایه خود می تواند توسط یک هواپیمای تاکتیکی ایرباس A400M حمل شود. ظرفیت خدمه 3+6 نفر در این خودرو با نمونه هایی که از نظر وزنی با آن مشابهت دارند قابل مقایسه خواهد بود مانند مدل آمریکایی M2 Bradley. اما نسبت به مدل های CV9030 و CV9035 با 3+8 خدمه، ظرفیت پایین تری دارد.

تسلیحات

سلاح اصلی به کار رفته در طراحی پوما، توپ اتوماتیک راین متال 30 میلی متری MK 30-2/ABM بوده که توان آتش 200 دور در دقیقه را دارد. همچنین برد موثر آن 3،000 متر برآورد شده است. کارتریج های کوچک تر 30×173 mm فرصت بیشتری برای صرفه جویی در فضا را در اختیار نیرو های نظامی قرار می دهند.

لازم به ذکر است که از منظر سطح محافظت دو مدل پوما وجود دارد. کلاس محافظتی A، خودروی پایه با وزن 31.5 تن است که می تواند توسط A400M حمل و نقل شود. کلاس محافظتی C، شامل دو پنل بزرگ جانبی بوده که طرفین خودرو را کاملا می پوشانند و اکثر قسمت های سقف نیز با استفاده از صفحات زرهی حمایت می شود. این سیستم زرهی کامل تر، حدودا 9 تن به وزن ناخالص خودرو اضافه می کند.

مشخصات خودروی جنگی پیاده نظام پوما

– محل تولید: آلمان

– طراحی شده به سال: 2007-1996

– هزینه هر واحد: حدود 7 میلیون دلار

– تولید شده به سال: 2009 تاکنون

– تعداد واحد های ساخته شده: 100 واحد تا دسامبر سال 2016

– وزن: 31.45 t (level A)، 43 t (level C)

– طول: 7.6 متر

– پهنا: 3.9 متر (حالت زرهی)

– ارتفاع: 3.6 متر

– خدمه: 3+6

– سیستم زرهی: AMAP

– جنگ افزار اصلی: توپ اتوماتیک 30 میلی متری MK 30-2/ABM

– جنگ افزار دوم: مسلسل 5.56 میلی متری HK MG4، موشک های هدایت شونده ضد تانک Spike LR

– موتور: MTU V10 892 دیزل با قدرت 1،100 اسب بخار

– نسبت نیرو به وزن: 25.4 kW/tone

– برد عملیاتی: 600 کیلومتر (در جاده)

– سرعت: 70 کیلومتر بر ساعت ( در جاده)

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد