گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هابزرگ ترین سلاح هایی که تاکنون تولید شده اند!

بزرگ ترین سلاح هایی که تاکنون تولید شده اند!

بزرگ ترین سلاح هایی که تاکنون تولید شده اند!

مجله تصویری سلاح– در میان انواع و اقسام سلاح هایی که تاکنون طراحی و تولید شده اند، همواره کوچک ترین و در عین حال بزرگ ترین مدل ها از جذابیت بیشتری برخوردار هستند. اما برای مثال این اندازه ی بزرگ، هیچ گاه به معنای در اختیار داشتن حداکثر قدرت تخریبی نبوده و نخواهد بود. در هر صورت حنگ افزار های غول پیکر که در مقایسه با نمونه های مشابه خود بسیار بزرگ تر محسوب می شوند، تاثیر بیشتری نیز در ذهن مخاطب بر جای گذاشته و از کششی وافر برخوردار هستند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بزرگ ترین جنگ افزار های طول تاریخ که حیاتی هرچند کوتاه داشته اند!

بزرگ ترین تانکی که تاکنون ساخته شده است، مربوط می شود به Char 2C فرانسوی. این تانک با نام FCM 2C نیز معروف بوده است. تانک Char 2C طی جنگ جهانی اول توسعه یافت و بین سال های 1921 تا 1940 در خدمت نیرو های نظامی قرار داشت. گفته می شود که تنها 10 واحد از تانک غول آسای Char 2C  ساخته شده است.

این تانک 69 تنی 10.27 متر طول، 4.09 متر ارتفاع و 3 متر پهنا دارد. همچنین از نظر تسلیحات مجهز به یک تفنگ 75 میلی متری و چهار مسلسل 8 میلی متری است.

جنگ افزار بعدی دو توپ 36 اینچی معادل 914 میلی متری است که هیچ گاه در نبرد حقیقی مورد استفاده قرار نگرفتند. توپ های بریتانیایی Mallet در سال 1857 طراحی و ساخته شدند. جالب است بدانید تنها همین 2 عدد از این جنگ افزار وارد خط تولید خود شد.

جنگ افزار مذکور 3.35 متر طول، 42،674 کیلوگرم وزن و کارتریج هایی 1.27 تنی دارد.

لیتل دیوید (دیوید کوچک) نام یک توپ 40 تنی دیگر است که به منظور آزمایش بمب های هوایی طی جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. این توپ لوله ای به طول 6.7 متر داشته و می تواند گلوله هایی به وزن 1،656 کیلوگرم پرتاب کند.

در سال 1944، این توپ به نوعی خمپاره انداز دیگر تغییر کاربری داد. در نتیجه دو جنگ افزار جدید با وزن پایه 36،000 کیلوگرم و 42،000 کیلوگرم تولید شد که ظرف 12 ساعت آمادگی لازم برای آتش را کسب می کردند.

سلاح بزرگ دیگر، M388 Davy Crockett نام دارد. این جنگ افزار یک پرتاب کننده بدون لگد با ابعاد بزرگ است که توانایی آتش موشک های هسته ای را در اختیار دارد. تولید M388 Davy Crockett در سال 1956 آغاز شد و بین سال های 1962 تا 1968 نیز تست های موبوطه را پشت سر گذاشت. اما به طور رسمی دوران خدمت این جنگ افزار در ارتش آمریکا به سال های 1961 تا 1971 باز می گردد.

طبق اطلاعات به دست آمده از کمپانی سازنده، موشک مذکور 76 پوند وزن، 2 فوت و 6 اینچ طول و همچنین 11 اینچ قطر دارد. بخش کلاهک W54، 51 پوند وزن اضافی به موشک وارد می کند. البته تمامی موارد عنوان شده در عملکرد موشک وابسته به جهت وزش باد هستند.

بزرگترین توپ بمبارد جهان از نظر اندازه کالیبر تزار نام دارد و در سال 1586 توسط آندری چوخوف ریخته گری شده است. هم اکنون در کاخ کرملین؛ مسکو در معرض دید عموم قرار دارد. این توپ 5.94 متر طول داشته و با کالیبر 890 میلی متری خود، بزرگ ترین توپ قرون وسطی به شمار می رود.

حال به سراغ قدرتمند ترین بمب هیدروژنی که تاکنون ساخته شده است خواهیم رفت. بمب تزار سهمگین ترین بمب اتمی است که تا به حال مورد آزمایش قرار گرفته است. این بمب که توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی شد، در تاریخ 30 اکتبر سال 1961، در مجمع الجزایر نوایا زملیا تست های آزمایشی خود را پشت سر گذاشت.  بمب تزار بازده ای مشابه 58-50 مگا تن TNT را داشت و توپی آتشین به قطر 8 کیلومتر را تشکیل می داد. این توپ می توانست همه چیز را در فاصله ای دایره ای شکل از خود به قطر 70 کیلومتر نابود سازد.

جایگاه بعدی در این لیست به بزرگ ترین تفنگ تولید شده توسط صنایع آمریکایی SSK تعلق دارد. این تفنگ با کالیبر 950. مجهز به کارتریج های بزرگی بوده و تنها سه عدد از آن ساخته شده است.

پس از بزرگ ترین تفنگ تولید شده، نوبت به زیردریایی های کلاس تایفون می رسد. این زیردریایی که تحت عناوین دیگری نظیر پروژه 941 و یا Akula نیز معروف است، بزرگ ترین کلاس از زیردریایی هایی است که تاکنون تولید شده اند. شش عدد تایفون بین سال های 1980 تا 1988 به خدمت گرفته شد اما هم اکنون همگی آن ها بازنشسته بوده و سه عدد نیز اوراق شده اند.

تمام شش زیردریایی کلاس تایفون، 175 متر طول دارند.

اگر نگاهی به بزرگ ترین تفنگ از نظر کالیبر با سنگین ترین گلوله های توپ داشته باشیم، دو سلاح وابسته به خط راه آهن! با نام های Schwerer Gustav و Dora به چشم می خورند. این ها در واقع توپخانه های بزرگی هستند که اصول پایه ای طراحی آن ها به استفاده از خط راه آهن باز می گردد. این تسلیحات غول پیکر 1350 تن وزن دارند و در اواخر سال 1930 ساخته شده اند. گلوله های توپ نیز با کالیبر 800 میلی متر، 7 تن وزن داشته و قابلیت شلیک از فاصله 47 کیلومتری را دارند.

Gustav به دست سربازان آمریکایی افتاد اما Dora با هدف جلوگیری از تصاحب توسط ارتش سرخ، توسط ارتش آلمان نازی در سال 1945 نابود شد.

مورد بعدی هفت تیری است تحت عنوان .600 Nitro Express Zeliska که بزرگ ترین هفت تیر ساخته شده تاکنون محسوب می شود. این سلاح 6.001 کیلوگرم وزن داشته و با کارتریج های نیترو اکسپرس 600. کار می کند. جالب است بدانید از Zeliska به صورت گسترده برای کشتن فیل ها در اوایل قرن بیستم استفاده می شده است.

شاید در مورد پروژه Babylon مطالبی شنیده باشید. این پروژه که در واقع یک سلاح فوق بزرگ است، توسط صدام حسین در سال 1988 آغاز اما دو سال بعد متوقف شد.

دو Babylon هرکدام لوله ای به طول 156 متر و وزن کلی 2،100 تن دارند.

آخرین جنگ افزار فوق بزرگ این لیست مربوط به یک تانک فوق سنگین با نام Panzerkampfwagen VIII Maus خواهد بود. این تانک 10.2 متر طول، 3.71 متر پهنا و 188 تن وزن دارد. تنها یک واحد از این تانک بزرگ تمامی مراحل تولید خود را تکمیل کرد.

این مدل با کمک یک لوله تنفسی بزرگ می تواند تا عمق 13 متری داخل آب نفوذ کند. این تنها روش عبور از یک رودخانه بود چرا که پل ها برای نگه داری تانک مذکور روی خود، بسیار ضعیف بودند.

 

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد