گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیمسلسل های تاریخی!

مسلسل های تاریخی!

مسلسل های تاریخی!

 مجله تصویری سلاح طراحی و ساخت مسلسل های مختلف نقطه عطفی در تاریخ نظامی دنیا محسوب می شوند. این جنگ افزار های توانستند در مدت زمان کوتاهی سرنوشت نبردها را تغییر دهند. همان طور که می دانید تیربار یا همان مسلسل یکی از انواع سلاح های گرم تمام خودکار است که قادر به شلیک پشت سر هم خواهد بود. از طرفی هر خانواده ای از جنگ افزار های متنوع که تولید می شود، چند سلاح برتر و متمایز از بقیه را در دل خود جای می دهد. بدین ترتیب در ادامه نگاهی به شش مورد از بهترین مسلسل هایی که تاکنون ساخته شده است، خواهیم داشت.

مسلسل ماکسیم

مسلسل ماکسیم در سال 1884 توسط فردی بریتانیایی به نام سر هیرام ماکسیم اختراع شد. جالب است بدانید که این سلاح در شمار اولین نمونه از مسلسل های تولید شده به حساب می آید. ماکسیم به وسیله ی نیروی حاصل از عقب نشینی سلاح پس از شلیک، مسلح می شد. اگرچه بیش از 30 سال دولت های مختلفی در سراسر دنیا، بر مسلسل ماکسیم تست های مورد نظر خود را انجام می دادند، اما تعداد زیادی از آن خریداری نشد. با این وجود طی جنگ جهانی اول، پس از آن که شماری از دولت ها اقدام به خریداری این مسلسل کردند، ماکسیم به شهرتی قابل توجه دست یافت. آلمان ها و روس ها نیز نسخه های مخصوص به خود را سفارش دادند.

مسلسل ام 1917 برونینگ

یکی دیگر از برونینگ ها منحصر به فرد در این خانواده محبوب، ام 1917 نام دارد. طراحی این سلاح بسیار مستحکم و مقاوم صورت گرفته است تا بتواند به عنوان جنگ افزاری داخلی به ارتش آمریکا خدمت کند. ام 1917 برونینگ در اواخر جنگ جهانی اول تولید شد و به منظور خدمت رسانی نیازمند 4 خدمه بود! ممکن است این سوال برایتان ایجاد شده باشد که پس دلیل اصلی معرفی سلاح مذکور در لیست بهترین مسلسل های تولید شده چیست؟ در پاسخ باید اشاره کرد که ام 1917 که مسلسلی سنگین است، می تواند در هر دقیقه 600 دور شلیک انجام دهد و از این رو بسیار قابل اعتماد نیز خواهد بود. در یکی از تست های صورت گرفته ، 20،000 دور شلیک بدون حتی یک مورد نقص فنی و خطا گزارش شد.

در مجموع 40،000 واحد ام 1917 طی جنگ فروخته شد اما همه آن ها نتوانستند به فرانسه برسند!

تفنگ اتوماتیک برونینگ

تفنگ اتوماتیک برونینگ مسلسلی سبک و ساخت آمریکا است که مدل اصلی آن تحت عنوان ام 1918 شناخته می شود. این سلاح طی جنگ جهانی دوم توسط نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. تفنگ اتوماتیک برونینگ قادر به شلیک 30 الی 60 دور در هر دقیقه و تا مسافت 2،700 فوتی خواهد بود. از این رو قدرت کافی برای سوراخ کردن یک تانک سبک طی جنگ جهانی اول را در اختیار داشت. طراحی ماهرانه لوله تفنگ سبب شده تا کل مجموعه از دقتی منحصر به فرد برخوردار باشد و پیاده نظام بتواند از آن در قالب یک تفنگ تک تیر انداز نیز استفاده کند. جالب است بدانید مخترع این سلاح “جان برونینگ” پسری داشت که تفنگ اتوماتیک برونینگ را به میدان جنگ (جنگ جهانی اول) حمل می کرد.

مسلسل ام 2 برونینگ

ام 2 برونینگ که در دسته مسلسل های سنگین قرار می گیرد، در اواخر جنگ جهانی اول طراحی شد. این سلاح از زمان تولید خود در سال 1921، به طور گسترده در خدمت نیرو های نظامی مختلفی از سراسر دنیا قرار داشته و از جمله محبوب ترین مسلسل های تاریخ است. ام 2 برونینگ شباهت زیادی به مسلسل متوسط ام 1919 برونینگ دارد اما از آن بزرگ تر بوده و فشنگ های قوی تری را نیز در خود جای می دهد (12.7×99 میلی متر). لازم به ذکر است که مسلسل های ام 2 از مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای اهداف متنوع همچون سلاح پشتیبان پیاده نظام، سلاح هواگرد ها، سلاح خودرو های زره پوش جنگی و حتی به عنوان ضد هوایی نیز استفاده می شود.

از طرفی دقت بالای ام 2 برونینگ آن را در نقش یک سلاح تک تیر انداز هم موفق ساخته است. برد موثر این جنگ افزار 2000 متر بوده و وزن خالی آن 38.5 کیلوگرم گزارش شده است.

مسلسل دستی تامسن ام 1

مسلسل تامسن ام 1921 برای حضور در جنگ جهانی اول طراحی شد اما استقبال زیادی از جانب نیرو های نظامی به عمل نیامد. نسخه ساده تر ام 1 نیر طی جنگ جهانی دوم تحویل داده شد. شاید مهم ترین دلیل عدم جذابیت کافی در مورد نمونه اولیه از این جنگ افزار، برد موثر کوتاه آن باشد. با این وجود کیفیت قابل توجه سلاح موجب شده است تا خدمت رسانی آن در ویتنام همچنان ادامه داشته باشد. از جمله مهم ترین نقاط قوت مسلسل تامسن ام 1 می توان به قابلیت حمل و نقل آسان، خشاب با ظرفیت بالا، فشنگ 11.43 میلی متری، ابعاد مناسب، ضریب اطمینان و نواخت تیر بالای آن اشاره کرد.

مسلسل مینی گان ام 134

مینی گان ام 134 مسلسلی است با نواخت تیر بالا (2 تا 6 هزار گلوله در دقیقه) که فشنگ های 7.62×51 میلی متری شلیک می کند. نکته متفاوت در مورد این جنگ افزار منبع تامین نیروی آن است که بر خلاف سایر سلاح های مشابه، از طریق یک موتور الکتریکی فراهم می شود. مینی گان ام 134 مجهز با خشابی با ظرفیت 4،000 دور است که به واسطه ی 6 لوله شلیک می شود. جنگ افزار مذکور از سال 1963 تاکنون در خدمت ارتش های مختلفی از سراسر دنیا بوده است که از جمله مهم ترین اپراتور های آن می توان به استرالیا، افغانستان، اتریش، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، فرانسه، فنلاند، هند، عراق، ایتالیا، مراکش، هلند، نروژ، بریتانیا، آمریکا، ترکیه، کره جنوبی و لهستان اشاره کرد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد