گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبیخواندنی هایی درباره جلیقه های ضد گلوله!

خواندنی هایی درباره جلیقه های ضد گلوله!

خواندنی هایی درباره جلیقه های ضد گلوله!

مجله تصویری سلاح- جلیقه های ضد گلوله از جمله تجهیزات نظامی هستند که به طور گسترده توسط نیرو های ویژه پلیس مورد استفاده قرار می گیرند و به نوعی ضامن حفظ حیات این افراد به شمار خواهند رفت. اما تا چه اندازه در مورد این دسته جلیقه های زندگی بخش اطلاعات دارید؟ آیا به راستی در مقابل نفوذ گلوله مقاوم هستند؟ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به حقایقی در این خصوص که ممکن است از آن ها هیچ اطلاعی نداشته باشید.

جلیقه های ضد گلوله واقعا “ضد گلوله” نیستند!

جالب است بدانید که این جلیقه ها به راستی ضد گلوله نبوده و عبارت “مقاوم در برابر گلوله” به منظور تعریف آن ها مناسب تر خواهد بود. در واقع زمانی که فرد یک جلیقه مقاوم در برابر گلوله به تن دارد، نمی تواند وی را از هر تهدیدی محافظت کند و به همین دلیل است که لفظ ضد گلوله چندان برازنده آن نیست. به عنوان مثال ممکن است گلوله لبه ای دندانه دار و یا چیزی شبیه به آن داشته باشد، در آن صورت امکان عبور از جلیقه وجود خواهد داشت.

نتیجه گیری: جلیقه ضد گلوله فرد را تبدیل به سوپرمن نخواهد کرد!

بافت جلیقه چگونه گلوله را متوقف می کند؟

جلیقه های ضد گلوله از یک سری الیاف بسیار مستحکم بافته شده و یا غیر بافته شده تشکیل شده اند. بدین ترتیب گلوله درست همانند گیر افتادن یک توپ تنیس و یا والیبال در تور مخصوص بازی، متوقف خواهد شد. سرعت حرکت گلوله توسط جلیقه کاسته شده و انرژی آن به کل پنل انتقال داده می شود. در واقع هر چه سرعت گلوله پایین تر باشد، جلیقه نیز با ضریب اطمینان بالا تری از بدن فرد محافظت خواهد کرد. گلوله هایی که دارای نوک سخت بوده و یا با سرعت بالایی شلیک می شوند، ممکن است از الیاف عبور کرده و حیات فرد مورد نظر را تهدید کنند.

هر تفنگی مرگبار خواهد بود!

بسیاری از متخصصین عرصه نظامی در مورد میزان خطر تفنگ های مختلف با کالیبر های متفاوت اختلاف نظر دارند. با این وجود هر گلوله ای، چه بزرگ و چه کوچک چنانچه از سرعت شلیک بالایی برخوردار باشد، می تواند از جلیقه عبور کند. تفنگ های بزرگ مانند مگنوم 44. وACP 45. با سرعت پایین تری حرکت کرده و به جلیقه فرصت متوقف ساختن گلوله را می دهند. در مقابل SIG 357. و تفنگ های 9 میلی متری از سرعت حرکت بیشتری برخوردار بوده و مقاومت در برابر آن ها به آسانی نمونه های مذکور نخواهد بود. لازم به ذکر است که جلیقه های ضد گلوله مقاومتی علیه پوسته گلوله ندارند چرا که این عناصر از سرعتی ثابت برخوردار نبوده و امکان خنثی سازی آن ها توسط جلیقه وجود نخواهد داشت به همین دلیل فرد مذکور همواره در معرض خطر پوسته ناشی از شلیک گلوله قرار دارد.

جلیقه های ضد گلوله طول عمر دارند!

اغلب جلیقه های ضد گلوله تولید شده در آمریکا با عمر استانداردی معادل حدودا 5 سال به فروش می رسند. زمانی که یک جلیقه ضد گلوله هر روز پوشیده می شود، در مقایسه با حالتی که استفاده چندانی از آن به عمل نمی آید بسیار سریع تر دچار استهلاک شده و قابلیت محافظتی خود را از دست می دهد. در نتیجه فارغ از طول مدت استفاده از جلیقه، باید از آن با دقت بالایی نگه داری شود و تمام نشانه های خرابی به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد. در مجموع اگر فرآیند نگه داری را به درستی انجام شود، حداقل 5 سال عمر مفید جلیقه خواهد بود.

جلیقه های ضد گلوله قابل شست و شو هستند!

براحتی می شود جلیقه ضد گلوله را با آب شست و شو داد. این پاکسازی قطعا لازم است چرا که سبب می شود پنل های بالستیک جلیقه طول عمر بیشتری داشته باشند.

نظافت با اسفنج!

اگر فرصت کافی برای شست و شوی جلیقه نباشد بویژه در شرایط ماموریت های بلندمدت،  می شود از یک اسفنج مرطوب و صابون ملایم استفاده کرد.  هیچ وقت نباید از لباسشویی و خشک کن برای تمیز کردن این دسته تجهیزات نظامی استفاده کرد! استفاده از اتو نیز ممنوع است.

خم شدن جلیقه عامل مرگ آن خواهد بود!

زمانی که از جلیقه استفاده نمی شود، باید درست مانند یک لباس معمولی آویزان شود. از خم کردن جلیقه پرهیز می شود چرا که نظم لایه های مختلف آن را بر هم زده و سبب کاهش قدرت محاظفتی آن خواهد شد.

نباید از جلیقه ضد گلوله خیس استفاده کرد!

بدترین ایده شنا با جلیقه ضد گلوله خواهد بود! اما چرا؟ حتی اگر یکی از نیرو های نظامی مجبور به عبور از محیطی آبی شود، نباید با جلیقه خود این کار را انجام دهد چرا که آب همانند لوبریکانت (روان کننده) عمل کرده و خاصیت محافظتی جلیقه را از بین می برد. البته یک سری از شرکت ها وجود دارند که جلیقه های خود را با تکنیک ضد آب طراحی کرده اند.

پس از اصابت گلوله به جلیقه، همچنان قابلیت مبارزه دارید!

گفته می شود که احساس اصابت گلوله به جلیقه مانند برخورد چکش به بدن است اما تاکنون هیچ کس از این اتفاق نمرده است! در واقع یک تغییر فرم خاص در الیاف جلیقه حاصل می شود اما همچنان قابلیت محافظتی خود را می کند.

جلیقه های ضد گلوله چاق و یا لاغر نمی شوند!

اگر یک نظامی بیش از 5 الی 10 درصد اضافه وزن داشته باشد و یا حتی لاغر شود، باید یک جلیقه ضد گلوله جدید تهیه کند! این دسته تجهیزات نظامی با وزن کاربر هماهنگ نشده و انعطاف ندارند.

جای قرار گیری پنل های بالستیک بسیار مهم است!

پنل های بالستیک به نحوی ساخته شده اند که در محل های خاصی با حامل اصلی خود جفت و جور شوند. چنانچه فرد مورد نظر این پنل ها را به درستی نصب نکند، نتایج غم انگیزی به وقوع خواهد پیوست! در واقع این قسمت های منحصر به فرد هستند که انرژی گلوله را جذب کرده و آن را منهدم می سازند. بخش پشتی پنل ها نیز به منظور کاهش تروما (همان جراحت و ضربه) طراحی شده اند. اما باز هم با وجود رعایت تمام نکات ایمنی و ضروری، هیچ گاه حفاظت 100 درصدی نخواهید داشت.

جلیقه های ضد گلوله در برابر پرتاب چاقو مقاوم نیستند!

جلیقه های ضد گلوله از جان فرد در مقابل ضربه چاقو محافظت نخواهند کرد پس ریسک نکنید! جلیقه های مقاوم به چاقو از نوع دیگری الیاف ساخته شده اند و همانند سایر جلیقه های چند منظوره در بازار موجود هستند، اما عمدتا سنگین تر بوده و قیمت بیشتری نیز دارند.

در صورت تصادف رانندگی جلیقه جان فرد را در امان نگه می دارد!

تاکنون گزارش های متعددی از نقش موثر جلیقه های ضد گلوله در تصادفات رانندگی منتشر شده است. گفته می شود که این تجهیزات علاوه بر گلوله، در برابر سانحه های رانندگی نیز به یاری نیروی های نظامی خواهند آمد.

هیچ چیزی را نمی توان جایگزین بند های جلیقه ضد گلوله کرد!

به منظور کارایی هرچه بهتر جلیقه تنها باید از بند های مخصوص خود آن استفاده کرد. زیرا بند های متفرقه نه تنها هیچ گونه محافظت بالستیکی ندارند، بلکه از حرکت صحیح جلیقه نیز جلوگیری کرده و جان فرد را به خطر می اندازند.

در صورت اصابت گلوله به جلیقه، باید یک جلیقه جدید تهیه کرد!

کمی قبل تر اشاره شد که در صورت اصابت گلوله به جلیقه، باز هم می توان به مبارزه ادامه داد. اما باید توجه داشته باشید که در این حین بافت های جلیقه به طور کامل تخریب می شوند و قابل تعمیر نیز نخواهند بود. پس برای حداکثر محافظت، پس از هر بار عملیات و برخورد گلوله باید یک جلیقه ضد گلوله جدید تهیه کرد.

استفاده از پنل های جلویی و پشتی ضرورت دارد!

استفاده از هر دو پنل های محافظتی مخصوص قسمت های جلو و پشت بدن، برای نیروهای نظامی ضرورت خواهد داشت. باید به این مسئله توجه ویژه ای شود چرا که ممکن است فرد  از پشت مورد شلیک گلوله قرار بگیرد.

خانم ها باید از جلیقه های ضد گلوله مخصوص به خود استفاده کنند!

این وسیله برای بانوان نظامی بصورت جداگانه طراحی و تولید می شود.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد