گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامینگاهی به زره پوش دوزیست روسی

نگاهی به زره پوش دوزیست روسی

نگاهی به زره پوش دوزیست روسی

مجله تصویری سلاح- BT-3F یکی از نفربر های زره پوش جدید است که به روسیه تعلق دارد. روند توسعه و تولید این خودروی دوزیست در سال 2010 آغاز شد و پایه طراحی آن خودرو جنگی پیاده نظام BMP-3F محسوب می شود. تفاوت اصلی این دو با یکدیگر، قابلیت آبی- خاکی بهبود یافته در نفر بر زره پوش BT-3F خواهد بود. از جمله دیگر نقاط تمایز آن ها می توان به عدم وجود برجک BMP-3F در BT-3F و پوشش زرهی تقویت شده اشاره کرد. این خودرو قادر به جایگزینی با ناوگان BTR-80 سری 8×8؛ دسته ای دیگر از نفر بر های زره پوش مورد استفاده توسط واحد های پیاده نظام نیروی دریایی روسیه خواهد بود. لازم به ذکر است نخستین نمایش عمومی BT-3F در سال 2016 انجام گرفت. البته وضعیت خدمت خودروی مذکور به نیروی دریایی روسیه هنوز مشخص نشده است. با این وجود مذاکراتی پیرامون صادرات BT-3F به دیگر کشور ها صورت گرفته و در آینده ای نزدیک این امکان فراهم خواهد شد.

BT-3F قابلیت راه اندازی در دریا از طریق کشتی های نظامی را در اختیار داشته و نقش اصلی آن انتقال نیرو از کشتی به ساحل تحت حفاظت زرهی است. وظیفه مهم دیگری که برای آن در نظر گرفته شده است، تامین امنیت خط ساحلی برای سرباز های مستقر در منطقه خواهد بود. البته کاربر های دیگری همچون حمل و نقل نیرو ها در مسیر های جاده ای و خاکی (همان طور که اشاره شد، خودرو دوزیست است)، گشت بازرسی و انتقال مواد غذایی نیز از BT-3F انتظار می رود. اگر نگاهی مفهومی به خودروی مذکور داشته باشیم، شباهت زیادی به نفر بر زره پوش دوزیست BTR-50P (مربوط به دوران شوروی سابق) و یا US AAV7 رویت خواهد شد. البته لازم به ذکر است که از نظر اندازه، خودرویی کوچک تر محسوب شده و به تبع افراد کمتری را در خود جای می دهد.

 

 

 

BT-3F از مزایای متعددی نسبت به سری BTR-80 که در حال حاضر توسط دریانوردان روسیه استفاده می شوند، برخوردار است. به عنوان مثال امکانات محافظتی بسیار بهتری دارد، می تواند تا دو برابر تعداد افراد بیشتری را جا به جا کند و همچنین به دلیل پیکربندی متفاوت، رانندگی آسان تری را در مسیر های خاکی و یا جاده ای به ارمغان می آورد. پوسته زرهی خودرو با آلیاژ آلومینیوم و همچنین زره کامپوزیتی در قوس جلویی خودرو به خوبی در برابر ضربات سخت مقاومت می کنند. از طرفی می توان قابلیت های محافظتی خودرو را از طریق افزودن کیت زرهی مخصوص واکنش انفجاری ارتقا داد. BT-3F مجهز به سیستم خودکار سرکوب آتش و محافظت  NBC (هسته ای، بیولوژیکی، شیمیایی) است. با وجود تمام مزایای مذکور، این خودرو نسبت به انفجار مین و یا دستگاه های انفجاری دست ساز آسیب پذیر است.

این خودروی نفر بر زرهی دوزیست مجهز به سیستم پرتاب نارنجک های دود زا است. در مجموعه فضای کافی به منظور جای دهی سه نفر خدمه شامل فرمانده، راننده و مسئول تسلیحات را خواهد داشت. نیرو ها از نیز از طریق دو درب که در قسمت پشتی خودرو قرار گرفته اند، وارد و یا خارج می شوند. لازم به ذکر است که این دو درب به دلیل نحوه طراحی موتور، ابعاد جمع و جوری داشته و رفت و آمد از آن ها در کمال راحتی انجام نخواهد شد. دریچه هایی هم به منظور خروج اضطراری روی سقف ساخته شده اند.

 

 

نمونه ای که در سال 2016 در معرض دید عموم قرار داده شد، مجهز به ایستگاه سلاح با قابلیت کنترل از راه دور و مسلسل کالیبر 7.62 میلی متر بود. البته امکان استفاده از سلاح های سنگین تر همانند مسلسل های 12.7 و یا 14.5 میلی متری و همچنین پرتاب کننده های نارنجک 30 یا 40 میلی متری نیز وجود خواهد داشت. جایگاه مخصوص راننده در بخش میانی بدنه واقع شده است. BT-3F سیستم موتور و جعبه دنده BMP-3 را حفظ کرده است و قدرت خود را به واسطه موتور دیزلی 500 اسب بخار UTD-29 تامین می کند. موتور نیز در قسمت پشتی بدنه جایگذاری شده است. این خودروی نفر بر زرهی مجهز به سیستم تعلیق ویژه است که متناسب با نوع زمین تنظیم شده و حرکت راحت تر خودرو را تسهیل می کند. BT-3F علاوه بر موارد فوق، یک تیغه داخلی دارد که در مواقع لزوم قادر به دفاع از مجموعه خواهد بود.

اکنون نوبت به قابلیت آبی- خاکی BT-3F می رسد. این خودو کاملا دوزیست بوده و در آب توسط دو واترجت به جلو رانده می شود. باتوجه به ابعاد و وزن مشابهی که خودروی مذکور با BMP-3 دارد، می تواند توسط هواپیمای حمل و نقل هوایی یکسان جا به جا شود. در مجموع این وسیله نقلیه زره پوش می تواند به عنوان یک حامل ویژه برای سیستم های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

 

مشخصات BT-3F

– محل تولید: روسیه

– زمان شروع خدمت رسانی: مشخص نیست

– خدمه: 3 نفر؛ فرمانده، راننده و مسئول تسلیحات

– ظرفیت پرسنل: 14 نفر

– وزن: 18.5 تن

– طول: 7 متر

– پهنا: 3.3 متر

– ارتفاع: 3 متر

– نوع: آبی- خاکی

– مسلسل ها: سه مسلسل 7.62 میلی متری

– موتور: موتور دیزلی UTD-29

– قدرت موتور: 500 اسب بخار

– حداکثر سرعت جاده ای: 70 کیلومتر بر ساعت

– سرعت دوزیست در آب: 10 کیلومتر بر ساعت

– برد: 600 کیلومتر

– شیب جانبی: 30 درصد

 

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد