گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیمارشال؛ شکارچی تانک از رومانی!

مارشال؛ شکارچی تانک از رومانی!

مارشال؛ شکارچی تانک از رومانی!

مجل تصویری سلاح- مارشال یک مخرب تانک و یا به عبارتی دیگر یک شکارچی تانک است که در تعداد محدود طی جنگ جهانی دوم توسط پادشاهی رومانی ساخته شد. اعتقاد بر این است که مارشال در واقع طرحی الهام بخش به منظور ساخت تخریب کننده تانک آلمانی هتزر بوده و ایده اصلی تولید آن محسوب می شود. اما شاید برایتان جالب باشد که دلیل انتخاب عنوان مارشال برای یک شکارچی تانک چیست؟ این خودرو جنگی به افتخار ایان آنتونسکو که در آن زمان مارشال رومانی بود نام گذاری شده است. این فرماندار اهل رومانی در سال 1940 پادشاه کارلوس دوم را وادار به کناره گیری از قدرت کرد و یک سال بعد نیز به جانب داری از هیتلر با روسیه وارد جنگ شد. وی در نهایت در سال 1944 به جرم جنایات جنگی اعدام شد.

تاریخچه

مارشال بلند پروازانه ترین تلاش رومانی در جهت طراحی و تولید یک تانک همه فن حریف طی جنگ جهانی دوم بود. نخستین نمونه از این خودروی جنگی که در تابستان سال 1943 ساخته شد، متشکل از یک هویتزر 122 میلی متری شوروی سابق (هویتزر از جمله ادوات توپخانه ای است که ویژگی های آن ترکیبی از توپ جنگی و خمپاره به شمار می رود) و اسکلت پایه تانک سبک تی- 60 بود. موفقیت حاصل از این نمونه به اندازه ای بود که دو خودروی دیگر نیز در اکتبر سال 1943 ساخته شد. البته تصمیم گیری های نهایی در مورد مارشال منتج به جایگزینی هویتزر شوروی با سلاح ضد تانک رومانیایی Reșița  شد.

هنگامی که رومانیایی ها با هدف تامین یک هزار موتور تانک Hotchkiss به آلمان ها مراجعه کردند، اطلاعاتی از پروژه مارشال فاش شد و آلمانی ها نیز به شدت تحت تاثیر چهارچوب کلی آن قرار گرفتند. بدین ترتیب چهارمین نمونه از این خودرو؛ M-04 در فوریه سال 1944 تکمیل و مجهز به اسلحه ضد تانک 75 میلی متری شد. قرار بود 32 گردان ضد تانک که هر کدام شامل 30 واحد مارشال می شدند، تشکیل شود. پس از آن که کارخانه Hotchkiss در فرانسه توسط متفقین مورد تجاوز قرار گرفت (تابستان سال 1944)، آلمان ها با تامین موتور Praga (قدرت 160 اسب بخار) موافقت کردند. آخرین نمونه ها؛ M-05 و M-06 بیشتر با استفاده از قطعات ساخت چک تولید شدند، چرا که همچنان دسترسی راحت تری به این قطعات وجود داشت.

انواع

M-00: اولین نمونه از مارشال که بر اساس اسکلت تانک تی- 60 بود و به هویتزر 122 میلی متری M1904/30 تجهیز شده بود.

M-01: دومین نمونه که بر پایه اسکلت تی- 60 تقویت شده و مجهز به جنگ افزاری مشابه نمونه اولیه است.

M-02: این نمونه بر اساس اسکلت یک تی- 60 تقویت شده و البته کمی بزرگ تر ساخته شده است و از تسلیحاتی مشابه نمونه های قبلی برخوردار است.

M-03: چهارمین و همچنین آخرین نسخه ای که از هویتزر 122 میلی متری استفاده می کرد. چهارچوب این مورد طبق اسکلت یک تی-60 عریض و طویل تر ساخته شده است.

M-04: پنجمین نمونه مارشال و اولین نسخه ای که از سلاح 75 میلی متری بهره می برد. M-04 بر اساس اسکلت تی- 60 ارتقا یافته طراحی شد.

M-05: نسخه ارشد که مجهز به سلاح 75 میلی متری بود و اسکلت آن نیز برخلاف نسخه های قبلی با الهام از نمونه های ساخت رومانی طراحی شد. این خودرو از سیستم تعلیق Panzer 38 استفاده می کرد.

M-06: نمونه که هرگز تکمیل نشد و ناشناخته باقی ماند. این خودرو در مقایسه با نمونه های پیشین کاملا متمایز بود و ظرفیت کافی برای سه خدمه را در اختیار داشت.

سری 0: گفته می شود که سری 0 نخستین سری از خودرو های جنگی مارشال است که روند تولید آن ها آغاز و نسبتا تکمیل شد.

مارشال Flakpanzer : پروژه آلمان برای خریداری خودروی مذکور و تجهیز آن به تسلیحات ضد هوایی 37 میلی متری دوقلو. هیچ اطلاعات دیگری پیرامون این پروژه در دست نیست.

نسخه هویتزر خودکششی: در این مدل برنامه ریزی ها مبنی بر استفاده از تسلیحاتی مانند هویتزر های 122 میلی متری، 150 میلی متری و یا سلاح ضد هوایی 75 میلی متری ویکرز بود.

مشخصات مارشال

– نوع: تخریب کننده تانک

– محل تولید: رومانی

– زمان خدمت: 1943 الی 1944

– جنگ ها: جنگ جهانی دوم

– طراحی شده به سال: 1942 الی 1943

– تولید شده به سال: 1943 الی 1944

– تعداد ساخته شده: 7 نمونه به علاوه سری نا تمام 0

– وزن: 10 تن

– طول: 5.8 متر

– پهنا: 2.44 متر

– ارتفاع: 1.54 متر

– خدمه: 2 نفر (3 نفره برای نسخه هایی که در آینده تولید خواهند شد)

– جنگ افزار اصلی: DT-UDR با کالیبر 75 میلی متر (1 عدد) و یا هویتزر M1910/30 با کالیبر 122 میلی متر

– جنگ افزار ثانویه: مسلسل ZB-53 با کالیبر 7.92 میلی متر (1 عدد)

– موتور: Hotchkiss H-39 با قدرت 120 اسب بخار

– سرعت جاده ای: 45 کیلومتر بر ساعت

– سرعت آف رود: 25 کیلومتر بر ساعت

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد