گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامینگاهی به خودروی زرهی سبک “ولف”

نگاهی به خودروی زرهی سبک “ولف”

نگاهی به خودروی زرهی سبک “ولف”

مجله تصویری سلاح- خودروی نظامی ولف (Wolf) یک نفر بر زره پوش ساخت رژیم صهیونیستی بوده که عمدتا در خدمت نظامیان این رژیم است. ولف با هدف ایجاد امنیت بیشتر و کنترل راحت تر در مقایسه با M113 طراحی و تولید شد. خودروی مذکور که در رده نفربر های مجهز به سیستم زرهی کامل قرار می گیرد، توسط کمپانی کرامور وارد مراحل توسعه و ساخت خود شد. در طراحی آن می توان ترکیبی از سرعت و مانور پذیری یک کامیون تجاری، پوشش زرهی مشابه نفربر های معمولی و قابلیت های مورد نیاز به منظور شرکت در نبردهای با شدت پایین را مشاهده کرد. اسکلت اصلی ولف بر اساس کامیون مدل F-550 فورد ساخته شده و از موتور V8 با ظرفیت 6 لیتر بهره می برد. این موتور با یک جعبه دنده خودکار پنج سرعته تلفیق شده و در مجموع می توان ولف را خودرویی با سامانه چهار چرخ متحرک و یا به عبارت دیگر 4×4 به شمار آورد. این نفربر زرهی که در سال 2005 معرفی شد، می تواند پاسخ گوی نیاز های نظامی مدرن باشد و به هر دو علت هزینه مناسب تر در مقایسه با نمونه های مشابه در کنار کیفیت مطلوب، طی دهه گذشته مورد استقبال ارتش های مختلفی در سراسر دنیا قرار گرفته است.

طراحی و توسعه

ایده تولید ولف از نیازی که برای جا به جایی ایمن سرباز ها طی ماموریت های شهری و یا ماموریت های صلح بانی (فعالیت هایی با هدف ایجاد شرایطی که در خدمت صلح پایدار باشد) مطرح بود، منشا می گیرد. رژیم صهیونیستی درخواست خود مبنی بر ساخت 150 واحد از خودروی زرهی ولف را به سامانه های دفاعی پیشرفته رافائل ارائه داد. البته لازم به ذکر است که درخواست دیگری نیز با کمپانی کرامور در میان گذاشته شد. این تقاضا کمپانی را متعهد به تولید چندین واحد ولف مخصوص استفاده در جنگ های درون شهری کرد. نخستین بهره برداری گزارش شده از نفر بر زرهی ولف توسط نیرو های رژیم صهیونیستی به تاریخ 14 مارس سال 2004 باز می گردد.

مجموعه اسکلت، موتور و جعبه دنده پنج سرعته خودرو که پیش تر به آن اشاره شد، می توانند وزن ولف را به 8 تن برسانند. جالب است بدانید در صورت استفاده از پوشش زرهی، هیچ کدامیک از سیستم های خودرو نیازی به تغییر ندارند. پوشش زرهی به خوبی از محفظه مخصوص خدمه، عناصر مختلف خودرو و همچنین چرخ ها محافظت می کند. این پوشش به طور کاملا مجزا و مستقل از شاسی خودرو ساخته شده است، بنابر این می توان از آن برای یک ولف دیگر (دقیقا از همان مدل) استفاده کرد و قابلیت جا به جایی وجود خواهد داشت.

 

 

پوسته زرهی که سرتاسر ولف را فرا گرفته است، 3 تن بزرگ وزن دارد. تن بزرگ یا تن سلطنتی که سابقا در بریتانیا و اتحادیه کشور های همسود مورد استفاده قرار می گرفت، معادل 1،016 کیلوگرم است. این مقدار در مقایسه با وزن 8 تن بزرگ کل مجموعه، مقدار زیادی محسوب نمی شود. تمام درب های خودرو، موتور و همینطور اجزای جعبه دنده ضد گلوله هستند. ولف شش درب دارد شامل چهار عدد در طرفین و دو عدد در قسمت پشت خودرو. این موضوع سبب شده است تا ورود و خروج نیروها همراه با تجهیزات همراه آن ها به سهولت و با سرعت بالا امکان پذیر باشد. فضای داخلی خودرو نیز مجهز به سیستم تهویه مطبوع دوگانه است. از آن جایی که تغییر مهمی در شاسی F-550 به جز افزودن سیستم زرهی صورت نگرفته است، هیچ گونه مشکلی در ارتباط با گرمای بیش از حد موتور و یا قابلیت مدیریت آسان مجموعه وجود ندارد. ولف با مجموع وزن حداکثر 8 تن بزرگ، توانایی حمل 12 نفر را در اختیار دارد. درب ها به گونه ای طراحی شده اند که گریز سریع در شرایط بحرانی را فراهم خواهند کرد. اغلب قسمت های اصلی به همان شکلی که در F-550 دیده می شود دست نخورده باقی مانده اند و تنها تغییرات قابل توجه در محور عقب و لاستیک ها بوده است.

 

 

از جمله مهم ترین اپراتور های فعلی این نفربر زرهی می توان به رژیم صهیونیستی، برزیل، جمهوری مقدونیه، گرجستان، رومانی و اتیوپی اشاره کرد.

مشخصات نفر بر زرهی ولف

– نوع: خودروی جنگی زره پوش

– محل تولید: رژیم صهیونیستی

– زمان خدمت: از سال 2006 تاکنون

– اپراتور اصلی: نیرو های دفاعی رژیم صهیونیستی

– تعداد ساخته شده: 150 عدد

– وزن: 8 تن بزرگ

– طول: 5.75 متر

– پهنا: 2.38 متر

– ارتفاع: 2.35 متر

– موتور: توربو دیزل V8 با ظرفیت 6 لیتر

– جعبه دنده: اتوماتیک پنج سرعته

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد