گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسینگاهی به تفنگ تهاجمی بلژیکی

نگاهی به تفنگ تهاجمی بلژیکی

نگاهی به تفنگ تهاجمی بلژیکی

مجله تصویری سلاح- FN SCAR نوعی تفنگ تهاجمی با عملکرد وابسته به سیستم گازی است. این سلاح توسط کارخانه اسلحه سازی بلژیکی فابریک ناسیونال ارستال، برای ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا طراحی و ساخته شد. این خانواده دو نوع تفنگ اصلی را در خود جای می دهد؛ SCAR-L مجهز به کارتریج 5.56×45mm NATO بوده و حرف L افزوده شده به انتهای نام آن، بر کلمه Light به معنای سبک دلالت دارد. مدل دیگر SCAR-H با کارتریج  7.62×51mm NATO است (H در این نوع به واژه Heavy یا سنگین اشاره دارد).

در اوایل سال 2004، ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا درخواست خود مبنی بر تولید تفنگی تهاجمی که بعدتر SCAR نام گرفت را ثبت کرد. همان طور که ذکر شد، این تفنگ در دو نوع با کالیبرهای مختلف مراحل ساخت خود را طی کرد. بدین ترتیب تولید اولیه و آزمایشی سیستم FN SCAR با سرعت پایین در سال 2007 آغاز شد. پس از چندین بار تاخیر در روند تولید، نخستین سری از این تفنگ در آوریل 2009 به نیروهای نظامی تحویل داده شد. با این وجود ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا، خرید SCAR-L را لغو کرد و تصمیم به حذف این تفنگ از فهرست اموال نظامی خود تا سال 2013 گرفت. این در حالی است که فرآیند خرید مدل SCAR-H ادامه یافت. از طرفی برنامه ریزی برای خرید کیت های تبدیل 5.56 میلی متری نیز وجود داشت که می توانست SCAR-H را با SCAR-L جایگزین کند. تا سال 2015، FN SCAR در بیش از 20 کشور جهان خدمت نظامی خود را آغاز کرده است.

 

 

توسعه

دو مدل نام برده با لوله هایی به طول متفاوت موجود هستند تا بتوان از آنها برای نبردهای نزدیک و یا دور برد بهره برداری کرد. تحقیقات اولیه نشان داد که برای مدل SCAR-H می توان از کارتریج های کلاشنیکف 7.62×39 mm M43 و یا 6.8×43 mm Remington SPC نیز استفاده کرد اما FN در حال حاضر چنین کارتریج هایی را ارائه نمی دهد و تولید آنها برای این تفنگ تهاجمی به احتمال زیاد لغو شده است. البته خود مدلهای SCAR-L و SCAR-H نیز به ساب تایپ های متنوعی تفکیک می شوند که در بخش انواع نمونه های نظامی اشاره ای اجمالی به آنها خواهیم داشت.

ورود به دنیای نظامی

پیش تر نیز گفته شد گه تفنگ تهاجمی SCAR، در سال 2004 توسط ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا طی برنامه ای نظامی انتخاب شد. نسخه های Mk 16، Mk 17 و Mk 13 پس از یک دوره ارزیابی به مدت پنج هفته توسط نیروهای ویژه در اواخر سال 2008، به طور رسمی سلاح هایی کاملا مناسب از نظر برد عملیاتی موثر، راحتی استفاده و همچنین دقت عنوان گرفتند. بدین ترتیب در آوریل سال 2009، نسخه های نام برده از سلاح SCAR روند تولید خود را پست سر گذاشتند.

 

 

نواخت تیر در مورد Mk 16، 625 دور در دقیقه گزارش شده است. در حالی که این نرخ برای Mk 17، 600 دور در دقیقه خواهد بود. هدف از این ارتقا، امکان کنترل بهتر تفنگ در حالت آتش خودکار عنوان شده است. در اواخر ماه اکتبر سال 2010 نیز ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا، برنامه تولید نسخه تک تیرانداز از SCAR با نام Mk 20 را در حجم بالا تایید کرد.

 

 

انواع

نسخه های نظامی شامل موارد زیر هستند:

– نوع SCAR-L خود به سه دسته دیگر تقسیم می شود.

1) SCAR-L CQC با طول لوله 250 میلی متر که برای نبردهای نزدیک طراحی شده است.

2) SCAR-L STD با طول لوله 360 میلی متر که نمونه استاندارد محسوب می شود.

3)SCAR-L LB  با طول لوله 460 میلی متر که بلند ترین لوله تفنگ را در این دسته به خود اختصاص می دهد.

– SCAR PDW دارای کالیبر  5.56×45mm NATOبوده و طول لوله آن 170 میلی متر است.

– SCAR-SC که تا اواسط سال 2018 موجود خواهد شد.

– SCAR-H نیز همانند نوع L به سه گروه تفکیک می شود:

1) SCAR-H CQC با طول لوله 330 میلی متر مخصوص نبردهای نزدیک.

2) SCAR-H STD مدل استاندارد با طول لوله 410 میلی متر.

3) SCAR-H LB با طول لوله 510 میلی متر.

FN SCAR تاکنون در جنگهای متعددی از جمله جنگ عراق، مداخله نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی و همچنین جنگ آمریکا در افغانستان حضور داشته است.

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد