گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیاستن Mark II؛ از جنگ جهانی دوم تا بحران سوریه!

استن Mark II؛ از جنگ جهانی دوم تا بحران سوریه!

استن Mark II؛ از جنگ جهانی دوم تا بحران سوریه!

مجله تصویری سلاح- استن نام کلی خانواده ای از مسلسل های دستی بریتانیایی است که مجهز به کارتریج 9×19 میلی متری هستند و به طور گسترده طی جنگ جهانی دوم و جنگ کره توسط بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع مورد استفاده قرار گرفتند. آنها طراحی ساده و هزینه تولید بسیار پایینی داشتند و به همین دلیل برای گروه های شورشی و دسته های مقاومت نیز گزینه های مناسبی به شمار می رفتند. استن (STEN) مخفف نام سازندگان این سلاح است: سرگرد رینالد شفر و هارولد ترپین به همراه پسوند EN از دو حرف نخست انفیلد، کارخانه سلطنتی جنگ افزارهای کوچک. بیش از 4 میلیون استن طی دهه 40 میلادی در مدل های متفاوت ساخته شد. خانواده مسلسل های دستی استن انواع مختلفی دارند که Mark II یکی از مهم ترین آنها محسوب می شود. جالب است بدانید که تقریبا نیمی از استن های تولیدی، Mark II بودند (حدودا 4.5 میلیون استن طی جنگ جهانی دوم تولید شد).

استن از 1941 تا دههٔ 60 میلادی در خدمت نیروهای مسلح بریتانیا بود و در جنگ‌های جهانی دوم، دومین جنگ چین و ژاپن، انقلاب اندونزی، جنگ کره، بحران سوئز، شورش مائو مائو، جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی (1948)، جنگ چین و هند، جنگ ویتنام، جنگ‌های هند و پاکستان، لشکرکشی مرزی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند به خدمت گرفته‌شد. در جنگ داخلی سوریه نیز این سلاح مشاهده شده است.

 

 

 

Mark II

Mark II متداول ترین نسخه تولیدی از سری مسلسل های دستی استن بود که نزدیک به 2 میلیون قبضه از آن ساخته شد. این سلاح در مقایسه با Mark I، برتری های مهمی از جمله مقاومت بالاتر داشت. برخی از مسلسل های دستی Mark II مجهز به یک قنداق چوبی بودند که البته جزئی انتخابی به شمار می رفت و با مدل Mark V قابل تعویض بود.

مشخصات استن Mark II

– نوع: مسلسل دستی

– محل تولید: بریتانیا

– مدت زمان خدمت: سال 1941 الی دهه 1960

– مهم ترین جنگ ها: جنگ جهانی دوم و جنگ کره

– طراح: سرگرد رینالد شفر و هارولد ترپین

– طراحی شده به سال: 1940

– تولید کننده اصلی: انفیلد، کارخانه سلطنتی جنگ افزارهای کوچک

– تولید شده به سال: 1941

– تعداد ساخته شده: 3.7 الی 4.6 میلیون قبضه شامل تمامی مدل ها

– وزن: 3.2 کیلوگرم

– طول: 762 میلی متر

– طول لوله: 196 میلی متر

– کارتریج: 9×19 mm پارابلوم

– نواخت آتش: 500 الی 600 گلوله در دقیقه

– برد موثر شلیک: 100 متر

– سیستم تغذیه: خشاب جعبه ای قابل جداسازی با ظرفیت 32 گلوله

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد