گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیمامبا؛ جان سخت آفریقایی!

مامبا؛ جان سخت آفریقایی!

مامبا؛ جان سخت آفریقایی!

مجله تصویری سلاح- مامبا نفربر زره پوش آفریقای جنوبی است که برای مقاصد امنیت داخلی طراحی شده است. این خودروی نظامی در اواخر دهه 1980 به منظور جایگزینی با امرپ بوفل (اصطلاحی برای اشاره به خودروهایی که در مقابل بمب های کنار جاده ای و کمین ها مقاوم سازی شده اند) که در اختیار ارتش آفریقای جنوبی و نیروهای امنیتی قرارداشت، توسعه یافت. گفتنی است مامبا نام نوعی مار است که بیشتر در صحرای بزرگ آفریقا دیده می شود.

تصویری از امرپ بوفل

 

تصویری از نفربر زرهی مامبا

 

مدل های اولیه مامبا روی شاسی کامیون تویوتا دینا 4X2 ساخته شده بودند که بعدها در سال 1994 با شاسی قابل اعتمادتر خودروی چند منظوره یونیماگ جا به جا شد. تمامی انواع تولید شده از نفربر زرهی مامبا، ضد مین و مقاوم در برابر انفجار هستند.

طراحی و توسعه

ارتش آفریقای جنوبی در سال 1987، درخواست خود مبنی بر طراحی یک خودروی زرهی جدید با امکان تجهیز به طیف متنوعی از قابلیت های نظامی را عنوان کرد که بتواند منحصرا برای دفاع مرزی و امنیت داخلی مورد استفاده قرار گیرد. بدین ترتیب مامبا Mk 1 همراه با شاسی تویوتا دینا 4X2 در سال بعد توسعه یافت. تعدادی از این نفربرهای زرهی بین سال های 1990 و 1994 به خدمت نظامی گرفته شدند. همانطور که اشاره شد، پس از سال 1994 تیم طراحی به منظور بهبود عملکرد آفرود مامبا تصمیم به تعویض شاسی آن با شاسی خودروی چند منظوره یونیماگ گرفت. نخستین خودروهای تغییر یافته تولیدی، مشتقی از امرپ بوفل به شمار می رفتند. ساختار V شکل پوشش زرهی خودرو می تواند ترکش مین های انفجاری را با ضریب اطمینان بالایی از خدمه دور کند. این نمونه مجهز به موتور دیزلی 6 سیلندر 352N کمپانی مرسدس- بنز است. مامبا در سال 1995 خدمت نظامی رسمی خود را آغاز کرد و همچنان نیز در اختیار نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی و واحدهای نظامی چندین کشور دیگر قرار دارد. امروزه نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی از نسخه های مامبا Mk 2 و Mk 3 استفاده می کند. گفتنی است که پیکربندی 600 دستگاه Mk 2 به تقاضای این واحد نظامی به Mk 3 تغییر یافته است.

 

 

مامبا 546 سانتی متر طول، 220.5 سانتی متر عرض و 249.5 ارتفاع دارد. این خودروی چهار چرخ می تواند تا 10 مسافر را بدون در نظر گرفتن راننده، در خود جای دهد. دریچه تعبیه شده روی سقف این امکان را در اختیار توپچی قرار می دهد تا مسلسل 12.7 میلی متری را شلیک کند. یک درب بزرگ در قسمت پشتی خودرو وجود دارد که دسترسی به مسافران و خدمه را امکان پذیر می سازد. لازم به ذکر است که Mk 3 در مقایسه با Mk 2 از قابلیت های بهتری برای دفاع بالستیک برخوردار است. این مدل همچنین می تواند در برابر گلوله های 7.62×51mm NATO به خوبی دوام آورد. از جمله دیگر برتری های Mk 3 می توان به وزن کمتر، پایداری بیشتر و از همه مهمتر هزینه های پایین تر استفاده و نگه داری اشاره کرد. اما نقطه ضعف اصلی Mk 3 نسبت به Mk 2 برد کمتر آن است: 650 کیلومتر در برابر 900 کیلومتر. به طور کلی مامبا می تواند محافظت خوبی علیه مین ها (تا حداکثر 7 کیلوگرم) فراهم آورد و حداکثر 102 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد. علاوه بر ایفای نقش نفربر زرهی، این خودرو به عنوان آمبولانس، وسیله نقلیه فرماندهی و تدارکات نیز قابلیت استفاده دارد. جدیدترین نسخه مامبا به نام Mk 5 توسط  N4-Trucks در آفریقای جنوبی ساخته شده و متشکل از مشخصات زیر است:

قدرت موتور 240 اسب بخار، برد بیش از 600 کیلومتر، ظرفیت بارگیری بیش از 4،500 کیلوگرم و محافظت بالستیک B7 (در مقایسه با محافظت بالستیک B6 که در نمونه های Mk 1 و Mk 3 وجود دارد).

 

 

اپراتورها

کنگو، ساحل عاج، آفریقای جنوبی، انگلستان، گینه استوایی، مصر، گینه، نیجریه، اوگاندا و  سیرالئون.

انواع

مومبا شامل انواع مختلفی است که از هر کدام آنها نیز مشتقات دیگری تولید شده است. در ادامه تنها به مدل های اصلی اشاره خواهیم کرد.

مامبا Mk 1: مدل اصلی 2×4 که بیش از 500 دستگاه از آن توسط کمپانی Land Systems OMC ساخته شد.

مامبا Mk 2: مدل 4×4 که توسط کمپانی Sandock-Austral و صنایع TFM (صنایع TFM بعدها بهLand Systems OMC تغییر نام داد) تولید شد. مامبا Mk II نیز نسخه بهبود یافته تولیدی از همین مدل محسوب می شود.

مامبا Mk 3: مدل 4×4 مجهز به موتور 312N مرسدس- بنز که توسط کمپانی Land Systems OMC تولید شد.

مامبا Mk 5: مدل 4×4 که مجهز به موتور Iveco Euro 3 و پوشش زرهیB7  (7 سطح محافظت بالستیک وجود دارد که بسته به نوع مقاومت در برابر آتش سلاح های کوچک دسته بندی می شوند) است.

مامبا Mk 7: مدل 4×4 که مجهز به موتور توربو Deutz BF6L9l4C  و پوشش زرهی B7 است.

 

 

مشخصات مامبا

– نوع: خودروی نفربر زرهی

– محل تولید: آفریقای جنوبی

– جنگ ها: جنگ کوزوو، جنگ داخلی سومالی، جنگ عراق

– طراحی شده به سال: 1988

– تولید کننده: OMC

– تولید شده به سال: 1990 تاکنون

– تعداد ساخته شده: حدودا 800 دستگاه

– وزن: وزن Mk 1 معادل 6.45 تن، وزن Mk 2 معادل 6.8 تن، وزن Mk 3 معادل 6.5 تن

– طول: Mk 1 معادل 5.88 متر، Mk 2 و Mk 3 معادل 5.46 متر

– عرض: Mk 1 معادل 2.36 متر، Mk 2 و Mk 3 معادل 2.2 متر

– ارتفاع: Mk 1 معادل 2.46 متر، Mk 2 و Mk 3 معادل 2.49 متر

– خدمه: 2 (فرمانده و راننده) به همراه 9 نفر مسافر

– سیستم تسلیحاتی اصلی: مسلسل M2 برونینگ با کالیبر 12.7 میلی متر (اختیاری)

– موتور: Mk 1 مجهز به موتور دیزلی چهار سیلندر JO 5C از تویوتا / Mk 2 و Mk 3 مجهز به موتور دیزلی شش سیلندر OM 352 مرسدس- بنز

– نسبت نیرو به وزن: 18 اسب بخار به تن (Mk 2 و Mk 3)

– ظرفیت سوخت: 220 لیتر (Mk 2 و Mk 3)

– برد عملیاتی: 900 کیلومتر (Mk 2)

– سرعت: 102 کیلومتر بر ساعت

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد