گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاکلاشنیکف پرنده؛ بازگشت فناورانه یک سلاح کلاسیک!

کلاشنیکف پرنده؛ بازگشت فناورانه یک سلاح کلاسیک!

کلاشنیکف پرنده؛ بازگشت فناورانه یک سلاح کلاسیک!

مجله تصویری سلاح- شرکت دفاعی و صنایع نظامی روسی الماز- انتی طی فوریه سال 2018 در مورد طراحی و ساخت یک AK-47 پرنده به عنوان بخشی از اختراعات جنگی جدید این کشور اطلاع داد. به نظر می رسد که این محصول در قالب ترکیبی از پهپاد و اسلحه ایفای نقش کند.

 پیش از آن که به معرفی دقیق تر این نوآوری عجیب روسیه بپردازیم، در رابطه کلاشنیکف AK-47 باید اشاره کنیم که در نامگذاری این سلاح یک بخش حرفی AK که مخفف عبارت آفتامات کلاشنیکف است و یک بخش عددی 47 که به سال تولید انبوه سلاح اشاره دارد، دیده می شود. ساخت اسلحه مذکور در سال 1947 در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و عواملی همچون سهولت در استفاده توسط اپراتور، هزینه پایین تولید و همچنین استحکام قابل توجه باعث شدند تا ظرف مدت زمان کوتاهی به محبوب ترین تفنگ تهاجمی دنیا تبدیل شود.

تصویری از تفنگ تهاجمی AK-47

 

حال روس ها تصمیم گرفته اند که از این تفنگ قدیمی یک سلاح پرنده جدید بسازند و با استفاده از بتوانند دشمنان خود را به روشی نوین شکست دهند! اما آیا این طرح که نیمی از آن تفنگ و نیمی دیگر هواپیمای بدون سرنشین مدل سازی شده است، قابلیت موفقیت در ابعاد بزرگ را خواهد داشت؟

چرا AK-47 و چرا یک پهپاد؟

کلاشنیکف AK-47 موفقیتی بدون تاریخ انقضا و یک نماد جنگی قابل شناسایی در کسری از ثانیه به شمار می رود. تنها کاری که این سلاح قادر به انجام آن نبوده است، پرواز محسوب می شود! مزایای متعدد سلاح نام برده که طی سالیان طولانی به اثبات رسیده اند، منتج به تصمیمی جالب برای به پرواز درآوردن AK-47 شد. بدین ترتیب شرکت الماز- انتی در فوریه سال 2018 یک اختراع جدید را به ثبت رساند که ظاهری دوگانه مشابه پهپاد و تفنگ داشت. اولین تصاویر منتشر شده از این محصول یک پهپاد مینیمال را نشان می دهند که اطراف سلاحی مشابه کلاشنیکف آرایش یافته است.

 

 

 طبق اطلاعات به دست آمده تفنگ مجموعه نیز عضوی از خانواده کلاشنیکف و به احتمال زیاد همان AK-47 خواهد بود که یک خشاب به شکل موز آشکارا از قسمت پایین این چهارچوب هوایی گسترش یافته است. از طرفی طبق آنچه که در تصاویر کلاشنیکف پرنده دیده می شود، هیچ تلاش خاصی برای ارتقا سطح ویژگی های آیرودینامیکی سلاح صورت نگرفته است.

 

 

البته این اولین باری نیست که روس ها اقدام به طراحی و تولید پهپادهای عجیب و غریب می کنند. یکی دیگر از برنامه های مشابه آنها مربوط به پهپادی دریایی می شود که با تجهیز به مدلی از تفنگ های تهاجمی کلاشنیکف، قابلیت پرواز در محیط های آبی را داشت! از جمله تلاش های اضافه صورت گرفته در این زمینه می توان به آزمایش خودروهای نظامی هوایی بدون سرنشین و پهپادهای خود ویرانگر اشاره کرد.

طراحی این پهپاد به گونه ای است که پروانه های آن در زاویه ای رو به جلو قرار گرفته اند و به همین دلیل مجموعه مذکور باید همراه با سرعتی حداقلی در حال پرواز باشد. در مقابل پهپادهایی که از مکانیسم پروانه بالگرد بهره می برند، قابلیت پرواز درجا را نیز دارند که این ویژگی در پهپاد AK-47 دیده نشده است.

 

 

علاوه بر این یک تفنگ تهاجمی اساسا فقط در برابر افراد و یا اهداف غیر زرهی موثر خواهد بود. از طرفی دیگر با وجود آن که برای پهپاد نام برده قابلیتی پنهانی در جهت تعویض خشاب حین پرواز تعریف شده، اما مشخص است که هر اسلحه قادر به جای دهی بیش از 30 گلوله نخواهد بود. طبق برآورد مهندسین نظامی، لگد سلاح نیز تبدیل به مشکلی جدی می شود و با توجه به وزن کم پهپاد منجر به چرخش مجموعه پس از هربار آتش و از دست رفتن کنترل آن خواهد شد. گفتنی است که یک تفنگ AK-47 استاندارد می تواند 600 گلوله در دقیقه را تا مسافت 300 متری شلیک کند.

 

 

گفته می شود که پهپاد AK-47 با مجموع وزن 23 کیلوگرم قادر به حفظ پایداری خود برای مدت زمان 40 دقیقه در آسمان باشد. طبق گزارش موسسه هوانوردی مسکو که طراح اصلی این پهپاد محسوب می شود، امکان ردیابی مجدد اهدافی که یکبار از دست رفته اند وجود دارد و نیازی هم به تعیین مسیر پروازی به صورت دستی نخواهد بود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد