گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیدرباره یک اسلحه مخفی و تاریخی در آمریکا

درباره یک اسلحه مخفی و تاریخی در آمریکا

درباره یک اسلحه مخفی و تاریخی در آمریکا

مجله تصویری سلاح- در اولین روز از ماه می سال 1960 بود که کابین خلبان هواپیمای شناسایی دوربرد بلند پرواز لاکهید U-2 در حال پرواز بر فراز قلمرو روسیه به وسیله سیستم هشدار موشکی به صدا درآمد. این هواپیما مورد هجوم دست کم 14 موشک سطح به هوای S-75 دوینا ساخت اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفته بود.

یکی از این موشک ها به قسمت پشتی U-2 اصابت و با شکاف دم آن جت را در مسیری مارپیچی به سمت حومه روسیه پرتاب کرد. در همین حین فرانسیس گری پاورز خلبان آمریکایی استخدام سازمان سیا (آژانس اطلاعات مرکزی) که در ماموریت شناسایی هوایی در حریم هوایی شوروی شرکت داشت، با جان خود دست و پنجه نرم می کرد و به دنبال راهی برای خروج از کابین هواپیما بود. وی در نهایت توانست زنده بماند اما توسط نیروهای شوروی دستگیر و زندانی شد.

او به خوبی می دانست که ماموریت سری ویژه خود را از دست داده است زیرا قرار بود از مخفی ترین تاسیسات نظامی روسیه عکس برداری شود. هنگام دستگیری پاورز یک کیت مخصوص نیز به همراه وی مصادره شد. داخل این کیت تپانچه ای کوچک و در عین حال کشنده به چشم می خورد: پیستول High Standard HD 22.

تصویری از فرانسیس گری پاورز

پاورز علاوه بر خلبانی از جمله کارمندان سیا به شمار می رفت که مجوز استفاده از پیستول .High Standard HD 22 را در اختیار داشت. همانطور که گفته شد در کیت بقای پاورز علاوه بر نقشه، قطب نما، پول و سنجاقی سمی، یک سلاح High Standard HDM/S با کالیبر .22 نیز وجود داشت. مقامات شوروی سریعا اسلحه مذکور را توقیف کردند و آن را “تپانچه جاسوسی” خواندند.

اسلحه توسط شرکتی به نام کمپانی تولید کننده High Standard ساخته شده بود. این کمپانی در سال 1932 توسط مهندسی باتجربه به نام Carl Swebilius تاسیس شد.

طبق اطلاعات به دست آمده، تپانچه High Standard برد موثری معادل 15.2 متر داشته است. در مجموع تا پایان زمان جنگ تقریبا 2600 قبضه از این سلاح توسط کارخانه مذکور ساخته شد که مجهز به صدا خفه کن های آزمایشگاه های بل بودند. همچنین با انحلال دفتر خدمات راهبردی همزمان با خاتمه جنگ جهانی دوم، موجودی تپانچه های High Standard این سازمان به جانشین تازه تاسیس شده آن یعنی سیا در سال 1947 منتقل شد. سیا نیز این تسلیحات را در اختیار اپراتورهای میدانی خود همچون پاورز، خلبان هواپیمای جاسوسی U-2 قرار داد. امروزه از این سلاح همراه با لاشه هواپیمای پاورز در موزه مسکو برای بازدید عموم نگهداری می شود.

علاوه بر موارد فوق، طی جنگ ویتنام هم اپراتورهای سیا از جمله یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا و واحد نیروهای ویژه ارتش از تپانچه های High Standard توام با صدا خفه کن استفاده کردند. از این رو سلاح های نام برده در انواع عملیات های نظامی مانند گشت های شناسایی دوربرد، ماموریت های ربایشی، کمین ها و ترورهای مختلف به کار گرفته شدند.

 

مشخصات پیستول انتخابی سیا

– نوع: پیستول نیمه خودکار

– محل تولید: آمریکا

– مدت زمان خدمت: از سال 1942 الی 1951

– اپراتورهای اصلی: سیا، واحد نیروهای ویژه ارتش آمریکا و دفتر خدمات راهبردی

– جنگ ها: جنگ جهانی دوم، جنگ سرد، جنگ ویتنام، جنگ خلیج فارس

– وزن: 1300 گرم در حالت خالی

– طول: 351 میلی متر

– طول لوله: 171 میلی متر

– ارتفاع: 127 میلی متر

– فشنگ:  .22 LR

– نواخت آتش: نیمه خودکار

– سیستم تغذیه: خشاب جعبه ای قابل جداسازی با ظرفیت 10 گلوله

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد