گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هادلفین های نیروی دریایی آمریکا و کشف یک اژدر کمیاب!

دلفین های نیروی دریایی آمریکا و کشف یک اژدر کمیاب!

دلفین های نیروی دریایی آمریکا و کشف یک اژدر کمیاب!

مجله تصویری سلاح- چند سال قبل یکی از قدیمی ترین و در عین حال نادرترین اژدرهای نیروی دریایی آمریکایی که طی قرن نوزدهم مورد استفاده قرار داشته، کشف شد. لازم به ذکر است که در مجموع تنها 50 عدد از این ابزار جنگی متمایز ساخته شده و امروزه نیز فقط 3 اژدر باقی مانده است. یکی از اژدرهای مورد نظر در سال 2013 به وسیله دلفین های نیروی دریایی آن هم طی برنامه تمرینی این موجودات شگفت انگیز بازیابی شد.

دلفین های نیروی دریایی برای شرکت در ماموریت های مخصوص تحت دوره های آموزشی ویژه قرار می گیرند. برای مثال این حیوان باهوش پیش از شروع هر ماموریتی یک نشانه از مربی خود دریافت می کنید و پس از آن با کامل شدن جست و جو و در صورت شناسایی هدفی مشخص، عکس العملی برنامه ریزی شده را بروز می دهد تا مربی متوجه پیغام مورد نظر شود. چنانچه عملیات تجسس موفقیت آمیز نباشد، دلفین به روشی دیگر این موضوع را به مربی اطلاع می دهد. شاید عجیب باشد اما با همین متد یکی از قدیمی ترین اژدرهای آمریکایی پس از سال ها کشف شد.

 

 

عملیاتی متفاوت با کمک دلفین های نظامی

شماره 24 یا Howell یک اژدر معمولی نیست. این محصول جنگی که سالیان سال در اعماق اقیانوس مدفون شده بود، توسط دلفین های آموزش دیده نیروی دریایی آمریکا کشف شد. بنابر اطلاعات به دست آمده از موزه زیر آب وابسته به نیروی دریایی آمریکا، اژدر مورد بحث یکی از اولین اژدرهای تولید شده به وسیله نیروی دریایی به شمار می رود. شماره 24 چیزی حدود 3.9 متر طول و 0.36 متر عرض دارد و می تواند باری معادل 45.3 کیلوگرم باروت پنبه (فرمی از نیتروسلولز که به شدت اشتعال پذیر است) را حمل کند. از طرفی با تجهیز با یک سیستم منحصر به فرد که از طریق نوعی توربین بخار تامین قدرت می شود، شماره 24 پس از راه اندازی به کمک کشتی سطحی قادر است فاصله ای بین 365 تا 731 متر را به راحتی برای اصابت به هدف خود بپیماید.

از میان 50 اژدر Howell توسعه یافته تا به امروز، تنها 2 قطعه به عنوان نمونه های قابل نمایش بقای خود را حفظ کرده اند. این در حالی است که به لطف دلفین های حاضر در ماموریت آموزشی دوره ای نیروی دریایی واقع در سن دیگو کالیفرنیا، اژدر سوم نیز از اعماق اقیانوس بیرون کشیده شد. این دلفین که به صورت رسمی عضوی از سیستم پستانداران دریایی مارک 7 بود، توانست اژدر آمریکا را با وجود تکه تکه شدن و همچنین دفن شدن قسمت بزرگی از آن در رسوبات کف دریا بازیابی کند. غواصان نیروی دریایی با اعتماد به دلفین مارک 7، موفق به کشف دو قطعه از اژدر Howell شدند. روی مخروط دماغه این سلاح انفجاری پرتابی یک حکاکی خاص وجود دارد که نشان دهنده “شماره 24” است.

 

 

شاخه باستان شناسی زیر آب که در واقع یکی از واحدهای تحت فرمان نیروی دریایی آمریکا به شمار می رود، از داده های حاصل از اکتشاف به منظور تشخیص هویت این اژدر استفاده کرده است: به نظر می رسد که اژدر مفقود شده شماره 24 طی یکی از تمرینات پرتاب به سوی هدف در ساحل سن دیگو دچار سانحه شده باشد. گفتنی است که کلاهک آزمایشی استفاده شده در این برنامه فقط با چهار پین و یک پیچ به اژدر متصل بوده است و به همین دلیل ممکن است که طی پرتاب از بدنه جدا شده باشد. این سناریو می تواند توضیح دهد که چرا سلاح انفجاری مورد نظر تا همین چندین سال گذشته بازیابی نشده بود.

 قطعات بازیابی شده از اژدر کمیاب به منظور تحقیقات و بررسی بیشتر به مرکز فرماندهی تاریخچه و میراث نیروی دریایی ارسال شدند تا روشی مطمئن در جهت نگه داری و حفاظت از آن پیش گرفته شود. لازم به ذکر است که پیش از انتقال اژدر، بخش زیادی از مواد معدنی اتصال یافته به آن با استفاده از ابزارهای دستی جداسازی شده اند.

شماره 24 هم اکنون به طور موقت در موزه زیر آب نیروی دریایی آمریکا در کنار یکی دیگر از اژدرهای Howell که البته کامل و سالم است، به نمایش درآمده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد